Epigenetika és életmód

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Utazás a sejtben Egy átlagos emberi sejt magja megközelítőleg 510-15 gramm mennyiségű és 1,8-2 méter hosszúságú (3000 millió bázispárnyi) DNS-ből,
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Mit öröklünk és mit nem? Életmód, egész-ség, (epi)genetika EDUVITAL
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Dr.Anya, dr. Apa, avagy hogyan segítsük beteg gyermekünk gyógyulását? Madarasi Anna EDUVITAL Tudományos Újságírók Klubja,
az általános iskolákban
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
A mutagenezis célja, haszna Mutáció Az egyed megjelenése (fenotípusa) megváltozHAT Ebből visszakövetkeztethetünk a mutációt szenvedett gén funkciójára.
ABO Institute Az egészségmegőrzés evolúciója. Az ABO Institute forradalmi újítása •Tudáskrízis: –Az orvostudomány összes tudása gyorsabban nő, mint amit.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ F E L N Ő T T K É P Z É S EGÉSZSÉGNEVELÉS-EDUVITAL 6.  2013. május 16. Gyerekbetegségek, amit egy gyerekközösség vezetőjének.
A klinikai adatok és a biológiai minták minőségbiztosításának jelentősége a biobankok életében Magyarósi Szilvia és a SCHIZO-08 Konzorcium tagjai Molekuláris.
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Hisztamin szerepe az elhízásban: génexpressziós vizsgálatok vad és hisztamin hiányos egereken O B E K O N Tamási Viola, Éder Katalin, Tölgyesi Gergely,
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
GENETIKAI TOVÁBBKÉPZÉS GYAKORLÓ ORVOSOKNAK: GYÓGYÍTÓ HÉTKÖZNAPOK A GENETIKA EXPONENCIÁLIS FEJLŐDÉSE ALATT kötelező szintentartó OFTEX továbbképzés Pécs,
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
A humán genom projekt.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Az intergénikus régiók és a genom architektúrájának kapcsolata Craig E Nelson, Bradley M Hersh és Sean B Carrol (Genome Biology 2004, 5:R25) Bihari Péter.
Egyéb öröklődési típusok és epigenetika Láng Orsolya október 20.
A génszabályozás prokariotákban és eukariótákban
Molekuláris genetika Falus András.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Kedvenc Természettudósom:
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A sejtmagon kívüli genom
génszabályozás eukariótákban
Génexpresszió (génkifejeződés)
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Dr. Falus András egyetemi tanár Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézet Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar Antigénfelismerő receptorok.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Nukleusz A sejt információs rendszere
Az EDUVITAL koncepció és oktatási gyakorlat Dr. Falus András egyetemi tanár, az MTA tagja.
Szakmai műhelykonferencia Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
ORSZÁGOS LAKOSSÁGI EGÉSZSÉGFELMÉRÉS
Egészségügyi mérnököknek 2010
A genetika (örökléstan) tárgya
Egészség Betegség.
Kognitív funkciók genetikai alapjai A genetikai variáció forrásai és vizsgálati lehetőségei Réthelyi János Semmelweis Egyetem, Pszichiátriai és Pszichoterápiás.
Történetünk Euroguidance Hungary, Euroguidance hálózat tagja 2000-től FSZH alatt (2007.jan.1-től) Európai Bizottság, Leonardo Da Vinci > LLL 65 központ.
A gének szerepe az ember életének ( „ sorsának” ) alakulásában
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Az egyedfejlődés második rész.
Balázs Csaba dr. Budai Irgalmasrendi Kórház
A genom variabilitás orvosi jelentősége Gabor T. Marth, D.Sc. Department of Biology, Boston College Orvosi Genomika kurzus – Debrecen, Hungary,
Nagyné Horváth Emília.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Gének, környezet, viselkedés
Génexpressziós chipek mérési eredményeinek biklaszter analízise.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
INNOVÁCIÓ A GYAKORLATBAN Alapellátás új minőségben
Falus András Az egészségtudatosságra való nevelés; biológiai, lelkiegészségi és társadalmi vonatkozások Semmelweis Egyetem.
TÁMOP A-12/ „ÖSSZEFOGÁS A KADARKÚTI-NAGYBAJOMI KISTÉRSÉG GYEREKEINEK JÖVŐJÉÉRT” CÍMŰ PROJEKT KADARKÚTI-NAGYBAJOMI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Új molekuláris biológiai módszerek
A génexpresszió és az ezzel kapcsolatos struktúrák
Dr. Röhlich Pál prof. emeritus
Nonprofit Egészségnevelési Társaság
EPIGENETIKA OLYAN JELENSÉGEKKEL FOGLALKOZIK, AMELYEK KÖVETKEZTÉBEN
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

Epigenetika és életmód Dr. Falus András andras.falus@eduvital.net www.eduvital.net Evangélikus Hittudományi Egyetem, 2013. május 15.

2013. május 15, Epigenetika és életmód Dr. FALUS András, egyetemi tanár Környezettudatosság és globalizáció kihívásai Dr. TOMPA Anna, egyetemi tanár Stress, stressoldás, kiégés Dr. BAGDY Emőke, egyetemi tanár      Evés- és testképzavarok Dr. BABUSA Bernadett, egyetemi tanársegéd

Két fő motiváció a kisérleti biológiában Élővilág megismerése evolúció Genetika & egészség/betegség

GENOM kis RNS-ek (miRNS, mirtron, piwi..) Fenotípus fehérjék táplálkozás, mozgás, fertőzések, gyógyszerek, dohányzás, higiénia, stress, lelki hatások, közösség EPIGENETIKAI HATÁSOK Hiszton modifikációk DNS metiláció telomer/telomeráz GENOM kis RNS-ek (miRNS, mirtron, piwi..) transzkripciós faktorok Fenotípus fehérjék fehérjék mRNS

Kb. 22 nt hosszúságú nem kódoló RNS-ek Gátolják a mRNS-ek transzlációját A génszabályozás egy új formája Emberben kb. 2000 miRNS 1 miRNS - több tucat-száz célgén Több célgén egy jelátviteli úton A gének többségét több miRNS szabályozza Jelentős hatásuk van a sejt transzkriptómjára és proteómjára Fontos szerep élettani folyamatokban és betegségekben FUNCTION miRNA miRNA proteins Pivarcsi A

2001. február 15-16

Az emberi DNS elemeinek funkcionális enciklopédiája

Hagyományos biológia Rendszer-szemléletű biológia Pongor Sándor ábrája

Személyre szabott orvoslás! Fejlett genetikai diagnosztika Fejlett számítógépes adatelemzés Szoros együttműködés orvos és páciens között Pl: személyre szabott védőoltások, gyógyszer beállítások

10 év múlva?

Nem öröklődő betegségek (mindig van öröklődő komponense) (mindig van környezeti komponense) Fertőzés (?) Baleset Rákkeltő anyagok (??)

Az emberi genom tartalma Exon (1.5%) Intron (5%) Reguláló elemek (20%) Ismétlődő , „ugráló” elemek (44%) Egyedi nem kódoló DNS (15%) L1 elemek (17%) Figure 21.7 Types of DNA sequences in the human genome. Ismétlődő elemek (14%) Alu elemek (10%) Egyedi nem-kódoló DNS (3%) nagy, nem-kódoló elemek (56%)

metil Epigenetikai módosulások Kromatin széttekeredés DNS acetil hiszton

eukromatin heterokromatin eukromatin heterokromatin

ÉLETMÓD GENOM mikroRNS mirton mRNS transzkripciós faktorok EGÉSZSÉG táplálkozás, mozgás, fertőzések, gyógyszerek, dohányzás, higiénia, stress, lelki hatások, közösség EPIGENETIKAI HATÁSOK Hiszton modifikációk DNS metiláció telomer/telomeráz GENOM mikroRNS mirton transzkripciós faktorok EGÉSZSÉG BETEGSÉG fenotípus mRNS

AZ ÉLETMÓD VÁLTOZTATÁS mit öröklünk—mit nem?? Az öröklődés (hajlam) lényegében végleges A környezeti hatások nagyrésze változtatható AZ ÉLETMÓD VÁLTOZTATÁS JELENTŐSÉGE !!!

FIATAL TÁRSADALOM Primer célcsoportok EÜ. SZAKEMBEREK védőnők PEDAGÓGUSOK biológia-egészségtan, osztályfőnök tanárok, tanítók nevelési tanácsadók ÚJSÁGÍRÓK LELKÉSZEK KISEBBSÉGI SZERVEZETEK Szociális munkások EÜ. SZAKEMBEREK védőnők házi/gyerek/orvosok szociális munkások FIATAL TÁRSADALOM

www.eduvital.net Ismerje meg az EDUVITAL NET képzéseit, programjait, célkitűzéseit! Csatlakozzon hozzánk! EDUVITAL NET Nonprofit Egészségnevelési Társaság 1089 Budapest, Nagyvárad tér 4. +36 (1) 459 1471, +36 (1) 210 2929 www.eduvital.net info@eduvital.net

Gyerekbetegségek, amit egy gyerekközösség vezetőjének ismernie kell 6.  2013. május 16. Gyerekbetegségek, amit egy gyerekközösség vezetőjének ismernie kell Dr. MADARASI Anna, PhD, főorvos   Mindennapi testmozgás-egészséges élet Dr. VASS Zoltán, PhD, stratégiai munkacsoportvezető Családi közösség és a lelki egészség Dr. PUREBL György, egyetemi docens Öröklött és szerzett egészség Dr. FALUS András, egyetemi tanár