Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
KIÚT Térségfejlesztési Egyesület Lehet-e Záhony és Csap az V. számú Páneurópai Közlekedési folyosó kereskedelmi és logisztikai központja? Lehet-e Záhony.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Sárközi Szilárd
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
Az EEA szakértői hálózatának szerepe és működése, főbb eljárások és eszközök Hazai EIONET Találkozó december 9. Pajna Gabriella Stratégiai Főosztály.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Winkler Gyula EP képviselő
Séta Budapest utcáin.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Tud Ön hullámlovagolni? 2012 után a kibocsátás-kereskedelemben Baráth Barna Vertis Zrt szeptember 15.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
Észak Dél ellen.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
A MAGYAR LOGISZTIKAI STRATÉGIA
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Logisztikai hálózat és folyosók
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Vízi és vasúti szállítás
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Bali Mihály (földrajz-környezettan)
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
A MAGYAR LOGISZTIKAI STRATÉGIA STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLATA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Transz-eurázsiai közlekedési kapcsolatok nagy- és középhatalmi.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
A Monarchia haditengerészetének csatái
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Az európai uniós fejlesztések szerepe a V4 országok közlekedési hálózatának vonatkozásában Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra.
Déri András ügyvezető alelnök Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság A logisztika szerepe a térségi fejlesztéseknél 1 DUNAWIN 2011 – 2011.
Előadás másolata:

Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest, ZÁHONY TÉRSÉGE SZÉLESEBB HÁLÓZATI KITEKINTÉSSEL

2 Záhony térsége, szélesebb hálózati kitekintéssel 4 Mentegetőzés 4 Cselekedni beszéd helyett? Megfontolni, előretekinteni 4 Legtöbb gondolat megjelent már a korábbi előadásokban 4 Vázlat: 4 Több dimenziót jelent a címbeli „szélesítés” kifejezés: 4 Szemléleti: (Magyar Logisztikai Stratégia) 4 Térségi / hálózati összefüggések 4 Időbeli kitekintés: lehetséges forgatókönyvek

3 Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) 4 Magyar Logisztikai Stratégia (Tervezet, 2008 január) (Horváth Miklós már idézte, ő elégedetten idézve a célját. ) 4 Záhony kapcsán három gondolat kiemelése, kommentárral 4 „A schengeni külső határok, mint megállítási potenciál” (Az együttműködés legyen inkább a lényeg, ne a kényszerű akadály fenntartásában legyünk érdekeltek. ) 4 „A szomszédos országok versenye az áruszállítás kiszolgálásában és a disztribúcióban” (A stratégiai partnerség kialakítása a fontos. Pozitív példák: Koper, Rotterdam, Kassa meghívása a konferenciára, Czinkos Pál hasonló szellemű előadása) 4 „Magyarország megkerülhetetlen tranzit, [… …] szerepének megerősödése azáltal, hogy interkontinentális logisztikai cargo hubbá válik, a távol-keleti országok, illetve elsősorban Kína számára” (Megkerülhetetlenség?)

4 Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán 4 Strukturális hézag: egyetlen kapcsolat külön-külön szorosan kapcsolt csoportok között

5 4 Strukturális hézag: egyetlen kapcsolat külön-külön szorosan kapcsolt csoportok között Pl. természeti akadály miatt Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán

6 4 Strukturális hézag: egyetlen kapcsolat külön-külön szorosan kapcsolt csoportok között. Vagy mert nem kíváncsiak egymásra Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán

7 4 Strukturális hézag (SH): egyetlen kapcsolat külön- külön szorosan összekapcsolt csoportok között 4 Kialakulása: természeti okok (kapu), 4 …vagy pl. az egymás iránti érdeklődés hiánya 4 Az SH valóban kiváló logisztikai szerepkör (monopólium). De ha tényleg igény van a kapcsolatra, többnyire nem őrizhető meg. 4 Társadalmi hálózatok elmélete: bróker szerep Akkor működik jól, ha a közvetítő mindkét kapcsolatrendszernek beltagja. (bizalom, normák, hálózat) 4 A jó pozíció megőrzése: Pl. sokáig ilyen volt a budapesti Duna- átkelés (nem épült híd) De ott aki nem épített, az is „mi” voltunk

8 Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán 4 A logisztikusok álma: két strukturális hézag keresztezésében lenni. 4 „Ahol az észak- déli és a kelet- nyugati áramlatok találkoznak” 4 Kassa, Koper, Polgár, -- és mindenki más elmondja magáról 4 A keresztezés ténye igaz, de nem olyan nagy ritkaság. Rácspont

9 4 Peking – Bécs km nap vasúton Peking - Bécs km, 36 nap, heti gyakoriság hajóval Forrás: Landbridge

10 4 Forrás: Landbridge nyugati hídfő, keleti hídfő

11 4 Forrás: 4 A nyugati hídfő: 14 ország, közülük 7 tenger nélkül. Négy bejárat ÉK Záhony; DNy Koper ( Trieszt, Rijeka ); ÉNy Hamburg, Rotterdam; DK Constanta (csak utóbbiról nem volt szó)

12 4 Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, május 29. SmartPort Hungary – Miért éppen Magyarország? 4 A „nyugati hídfő” négy karakteres bejárata és a belvízi gerincút [A feltüntetett távolságok tengeri mérföldben]

13 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN

14 4 Kikötők versenyképessége 4 Forrás: Yeo, G.T. et al., Evaluating the competitiveness of container ports in Korea and China, Transport.Res. Part A (2008), doi: /j.tra //

15 Kikötők versenyképessége 4 (1) kiszolgálás vízoldali fogadás, partoldali kiszolgálás, hinterland (képzett munkaerő, szabadkereskedelmi zóna) 4 (2) megbízhatóság zsúfoltság, fogadókészség 4 (3) költségek (lehetne parti és vízi oldali) 4 (4) külső kapcsolatok szárazföldi folyosók közelsége, ill. a kikötő elhelyezkedése a tengeri folyosókhoz képest 4 Tanulság: a versenyképesség fő tényezőit a kikötő saját tulajdonságai alkotják, szolgáltatása, (annak kiterjedése, minősége). (Az általános elvek e felsorolását túlhaladottá tette a Rákóczi András által ismertetett konkrét és részletes Záhony versenyképességi vizsgálat)

16 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, ben, [millió USD-ben]

17 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, ben, [millió USD-ben] 130 bn USD 65 %;

18 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, ben, [millió USD-ben] 130 bn USD 65 %; 18 bn USD 9 %

19 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, ben, [millió USD-ben] 130 bn USD 65 %; 10 bn USD 5 % 18 bn USD 9 %

20 4 Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, május 29. SmartPort Hungary – Miért éppen Magyarország?

21 Trans-Asian Railway Network 2004 – UN ESCAP

22 Trans-Asian Railway Network 2004 – UN ESCAP

23 4 Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, május 29. SmartPort Hungary – Miért éppen Magyarország? 4 Szállítmányozási időadatok összevetése Korea – Észak-Európa viszonylatban ]

24 4 Forrás: Erdősi (2005) saját szerkesztése 4 Jelmagyarázat: 1 Transz-szibériai vasút; 2 N.E.W. korridor; 3 TRACECA korridor; 4 előbbi kiegészítései; 5 déli szárazföldi korridor; 6 észak-déli korridor 4 A Transz-szibériai és a többi transz-eurázsiai szárazföldi korridor, valamint az Észak–Dél korridor

25 4 Forrás: Eriksen, Odd (2005) Public consultation on the extension of the major trans-European transport axes to the neighbouring countries and regions

26 4 Forrás: Eriksen, Odd (2005) Public consultation on the extension of the major trans-European transport axes to the neighbouring countries and regions

27 Létrejön-e egyáltalán ez a várt forgalom? 4 Három forgatókönyv: 4 (1) Az időfaktor szerepe felértékelődik: a vasúti kapcsolat szerepe megnő. ( Kapacitás, megbízhatóság, biztonság.) A kínai- orosz, és orosz-európai uniós kapcsolatok minősége fontossá válik. ( Záhony és a többi vasúti tengely szerepe nagy) 4 (2) Az időfaktor szerepe felértékelődik, és a hajózás képes a megújulásával követni. ( Jeges-tengeri útvonal, vagy Amerika felőli útvonal, hajózási technológia-váltás ) ( Záhony szerepe kisebb ) 4 (3) A globális környezeti tényezők szerepe felértékelődik, és a szállítási költségek és kibocsátások elfogadhatatlanná teszik a most alakuló globális munkamegosztást. A relatíve kis távolságú kapcsolatok felértékelődése, a vasút felértékelődése. ( Záhony fontos, de inkább regionális szerepkörben )

28 Záhony térsége, szélesebb hálózati kitekintéssel 4 Tanulságok: 4 Egy áttekintő hálózati összehasonlítás jónak mutatja a transz-szibériai kapcsolat pozícióját 4 Ugyanakkor más fejlesztések is ugyanennek a forgalomnak a megszerzésére (ugyanennek a térségnek a kiszolgálására) számítanak. 4 Azon az oldalon jelentős a logisztika, ahol a térségi kereskedelmi célforgalom is nagy. 4 Létrejön-e egyáltalán a várt forgalom? Három forgatókönyv: a távolsági vasúti forgalom jelentős felértékelődése csak az egyikben kiemelkedő

Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest, ZÁHONY TÉRSÉGE SZÉLESEBB HÁLÓZATI KITEKINTÉSSEL KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !