<tfleisch@vki.hu> Balatonföldvár, 2012 május 15-17. HAZAI KÖZLEKEDÉSÜNK: (KÖZÉP-) EURÓPAI ÖSSZEFÜGGÉSEK, KOMMENTÁROK AZ ELMÚLT ÉVBEN TÖRTÉNTEKRŐL Fleischer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
A időszak végrehajtási intézményrendszere
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED Status Quo elemzések tapasztalatai prezentáció Karácsony.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt Regionális Fejlesztési és Koordinációs Testület.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Észak Dél ellen.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
A GAZDASÁG ÉS A KÖZLEKEDÉS KAPCSOLATA, KÖLCSÖNHATÁSA
A KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATOK TÉRSÉGI SZEREPÉRŐL
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Galovicz Mihály, IH vezető
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
COACH BioEnergy A biomassza energetikai hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – egy nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
 Római szerződés: 1957március 25.  Európai Ipar fejlődése  1973 olajválság  es évek legnagyobb problémája  80 – s években Amerika és Japán.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt - airLED project Regionális Fejlesztési és Koordinációs.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Hódmezővásárhely Megyei Jogú
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

<tfleisch@vki.hu> Balatonföldvár, 2012 május 15-17. HAZAI KÖZLEKEDÉSÜNK: (KÖZÉP-) EURÓPAI ÖSSZEFÜGGÉSEK, KOMMENTÁROK AZ ELMÚLT ÉVBEN TÖRTÉNTEKRŐL Fleischer Tamás MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ <tfleisch@vki.hu> KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS MAGYARORSZÁGON – AKTUALITÁSOK „A közlekedés helye, szerepe, feladata – a kapcsolódó ágazatok elvárásai” Konferencia a MMK Közlekedési Tagozata szervezésében Balatonföldvár, 2012 május 15-17.

(Közép-)európai összefüggések, kommentárok az elmúlt évben történtekről A megelőző év: számos fontos dokumentum érintette a közlekedést 2011 május – 2012 május ? Az európai ill. a közép-európai közlekedési hálózatról Hazai események egy aktualitásból kibontva Tanulságok

2010 május – 2011 május COM(2010) 715/4 Az Európai Unió Duna régióra vonatkozó stratégiája. A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának Brüsszel, 2010. dec. 8. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/com2010_715_danube_hu.pdf Új Széchenyi Terv: A talpraállás, megújulás és felemelkedés fejlesztés-politikai programja. Magyarország Kormánya, 2011. január. 330 p. Széll Kálmán Terv (2011-2014) Matolcsy György Széll Kálmán Alapítvány, Budapest, 2011. március 1. http://www.kormany.hu/download/4/d1/20000/Sz%C3%A9ll%20K%C3%A1lm%C3%A1n%20Terv.pdf Új Széchenyi Terv: A talpraállás, megújulás és felemelkedés fejlesztéspolitikai programja. Magyarország Kormánya, 2011. január. 330 p.

2010 május – 2011 május „2011. augusztus 31. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízása alapján Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ irányítása mellett, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésüzemi tanszéke gondozásában október közepére készül el a Nemzeti Közlekedési Stratégia tematikája és módszertana.” Új Széchenyi Terv: A talpraállás, megújulás és felemelkedés fejlesztéspolitikai programja. Magyarország Kormánya, 2011. január. 330 p.

2010 május – 2011 május „2011. augusztus 31. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízása alapján Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ irányítása mellett, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésüzemi tanszéke gondozásában október közepére készül el a Nemzeti Közlekedési Stratégia tematikája és módszertana.” Új Széchenyi Terv: A talpraállás, megújulás és felemelkedés fejlesztéspolitikai programja. Magyarország Kormánya, 2011. január. 330 p. ‘…állni látszék a szekér, bár az idő szaladt…’ (kiforgatott idézet)

2010 május – 2011 május Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé ‘A Stratégia fejezet nem nagyon támaszkodik a 2050-es jövőképre, inkább az egységes európai közlekedési tér kialakításával foglalkozik. Ez releváns cél volt az EU-6-ok, 9-ek 12-ek idején, – de vajon ma is releváns cél-e az EU-27-ek idején, vagy inkább csak egy mítosz kergetése?’ COM(2011) 144 végleges. Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Európai Bizottság, Brüsszel, 2011. 3. 28. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:HU:PDF COM(2010) 715/4 Az Európai Unió Duna régióra vonatkozó stratégiája. A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának Brüsszel, 2010. dec. 8. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/com2010_715_danube_hu.pdf

…úton egy versenyképes és erőforrás- hatékony közlekedési rendszer felé A környezeti céloknak ellentmondó, axiómának tekintett mondatok § 36 „Az egységes európai közlekedési térség megkönnyítené […] az európai közlekedés fenntarthatóságának a növelését.” (Egy valós fenntarthatósági logikában teljesen abszurd elgondolás, hogy a kontinensen átívelő szállítások megkönnyítésével az európai társadalom a fenntarthatóság irányába mozdulna el ahhoz képest, mintha az együttműködés a kisebb távolságban lévő termelőket és fogyasztókat kapcsolná szorosan és sok szállal össze.) § 36 „A közúti árufuvarozás piacainak további integrálásával hatékonyabbá és versenyképesebbé tehető a közúti közlekedés.” (Vajon minél akarja a Fehér könyv versenyképesebbé tenni a közúti áruszállítást, amelyet egyébként deklaráltan vissza akar szorítani 300 km alatti távolságokra?) § 51 „Európának infrastruktúra tekintetében is egységet kell alkotnia” (Minden másban már egységes?) EU Fehér Könyv 2011 (COM(2011) 144 végleges. Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Európai Bizottság, Brüsszel, 2011. 3. 28.)

A folyosók előképe Új útszámozás 1975-ből: a TEN és a korridorok előképe

Transzeurópai hálózat – a TEN-T A 80-as években folyosók 1992 TEN a Maastrichti szerződésben (EU-12 /16) „Közös hálózatot a közös piachoz” - CTP (1992) TEN-T = EU belső kapcsolat a külső versenyképesség erősítése érdekében 1989-től változások Európa politikai térképén A TEN keleti kiterjesztése

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése Mit jelent a TEN keleti kiterjesztése ?

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A hálózat kiterjesztése kelet felé

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A szokásos kommentárom: térségünkben hiányoznak az É-D folyosók, a térség az uniós magra egyre jobban ráutalódik, nem felzárkózási folyamat indult be, hanem a különbségek rögzülnek, sőt erősödnek. Nem a deklarált egységes hálózat felé mozdultunk el De vajon valóban az egységes hálózatra van-e szükségünk? Egyre több jel mutat arra, hogy az egységes hálózat is csak a különbségeket erősítené egy egyébként nem egységes Európában

Fizetési mérlegek alakulása az euró bevezetése óta Artner Annamária–Róna Péter: Eurosz(k)epszis. Az optimális valutaövezet elmélete és az euró gyakorlata. Köz-gazdaság 7. évf. 1. szám 2012 február, pp. 83-102 Artner Annamária–Róna Péter: Eurosz(k)epszis. Az optimális valutaövezet elmélete és az euró gyakorlata. Köz-Gazdaság 7. évf. 1. szám 2012 február pp. 83-102

Egy főre eső GDP vásárlóerő-paritáson (2008) DUNA Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010  http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/publications/eurostat_yearbook_2010 GDP per capita in Purchasing Power Standards (PPS) (EU-27 = 100) Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010    A népességi adatok 2010. jan. 1-re, a GDP értékek 2008-ra vonatkoznak.

Egy főre eső GDP vásárlóerő-paritáson (2008) Gross domestic product (GDP) per inhabitant, in purchasing power standard (PPS), by NUTS 2.PNG [A GDP értékek 2008-ra vonatkoznak] Forrás: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php?title=File:Gross_domestic_product_(GDP)_per_inhabitant,_in_purchasing_power_standard_(PPS),_by_NUTS_2.PNG&filetimestamp=20111020141821 Forrás: Gross domestic product (GDP) per inhabitant, in purchasing power standard (PPS), by NUTS 2.PNG  http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/8/8a/Gross_domestic_product_%28GDP%29_per_inhabitant%2C_in_purchasing_power_standard_%28PPS%29%2C_by_NUTS_2.PNG

Közép-európai hálózati tervek CETC Central European Transport Corridor Forrás: CETC-ROUTE65 green corridor as reference axis to actual EU transport and port policy. Krzysztof Żarna Deputy Director of Regional Development Department Head of CETC Technical Secretariat Warsaw, 2 Feb. 2012 http://www.transport.gov.pl/files/0/1795011/CETC.pdf . http://www.umwd.dolnyslask.pl/transport/aktualnosci/artykul/sztafeta-cetc-route65-nowe-mozliwosci-transportowe-dla-dolnego-slaska-polski-i-europy/ http://www.transport.gov.pl/files/0/1795011/CETC.pdf

Közép-európai hálózati tervek CETC Central European Transport Corridor Forrás: CETC-ROUTE65 – międzyregionalna sztafeta WYDARZENIA iswinoujscie.pl • Poniedziałek [28.09.2009] • Polska http://www.iswinoujscie.pl/artykuly/11242/?page=1&sort=DESC . http://www.iswinoujscie.pl/artykuly/11242/?page=1&sort=DESC

Közép-európai hálózati tervek Forrás: SoNorA South North Axis Central Europe – EU European Regional Development Fund This project is implemented through the Central Europe Programme co-financed by the ERDF. http://www.sonoraproject.eu/

Közép-európai hálózati tervek Forrás: SoNorA South North Axis Central Europe – EU European Regional Development Fund This project is implemented through the Central Europe Programme co-financed by the ERDF. http://www.sonoraproject.eu/

Közép-európai hálózati tervek http://www.fomterv.hu/mmk/sites/default/files/halozattervezes/BergTamas.pdf Forrás: Rigó Mihály (2011) Az Alföldi autóút. Mérnökkapu 2011.07.27. http://www.mernokkapu.hu/hirek/36/5/Az_Alfoldi_autout .

Közép-európai hálózati tervek Forrás: Berg Tamás (2012) Közúti tervezési szempontok a hazai úthálózat fejlesztési tervezésben. A Magyar Mérnöki Kamara, a MAÚT, a BME Út- és vasútépítési Tanszék és a Magyar Közút NZrt. Hálózattervezési mesteriskolája, Balatonföldvár, 2012. január 31. Forrás: Berg Tamás (2012) Közúti tervezési szempontok a hazai úthálózat fejlesztési tervezésben. A Magyar Mérnöki Kamara, a MAÚT, a BME Út- és vasútépítési Tanszék és a Magyar Közút Nzrt. Hálózattervezési mesteriskolája, Balatonföldvár, 2012. január 31 http://www.fomterv.hu/mmk/sites/default/files/halozattervezes/BergTamas.pdf

A hazai gyorsforgalmi hálózat Forrás: KHEM honlap Gyorsforgalmi úthálózat 1963-2010. http://www.khem.gov.hu/data/cms1558708/gyorsforg_k.jpg Forrás: KHEM honlap Gyorsforgalmi úthálózat 1963-2010. http://www.khem.gov.hu/data/cms1558708/gyorsforg_k.jpg

…HAZAI ESEMÉNYEK EGY AKTUALITÁSBÓL KIBONTVA KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS MAGYARORSZÁGON – AKTUALITÁSOK „A közlekedés helye, szerepe, feladata – a kapcsolódó ágazatok elvárásai” Konferencia a MMK Közlekedési Tagozata szervezésében Balatonföldvár, 2012 május 15-17.

Egy friss hír: „Kínai hitelkeret felhasználásával kínai állami vállalat építheti meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsvasutat ”

A nemzetközi repülőtérre vezető gyorsvasút (1) A pont–pont vasút tervezete nem találtatott megtérülőnek (2) Mi hitelből mégis megépítenénk (3) (Most, amikor a repülőtér forgalma a harmadával csökkent) * MALÉV (4) (Újabb hitelfelvétel egy ELADÓSODOTT állapotban: szembe megy a Széll Kálmán terv adósság-csökkentési eszméjével) (5) A kínai hitelt kínai kivitelező használná föl: drága építkezés lesz (6) A működtetés is drága: 20 perces menetidő legalább 20 perces követést indokol. Egy-egy fél busznyi emberrel? (7) (Ahol kiépített vasútvonalunk van, relatíve olcsó működtetéssel, ott most éppen JÁRATOKAT RITKÍTUNK, hogy spóroljunk. (25 %) Közben drágán új infrastruktúrát építtetünk ott, ahol eleve csak kevés utas lesz? ) (8) Össze kellene vetni a pont–pont vasutat (Keleti pu – Repülőtér üresjárat) a vasúti hálózatba integrált megoldást (Debrecen, Szolnok, Békéscsaba, Szeged + Budapest 15 perc), a metróhálózatba integrálást (Újpest, Nyugati pu, Belváros, Ferencváros… Vecsés * de túlkapacitás) az S-Bahn hálózatba integrált megoldást (számos kerület és város kapcsolata, előnyök kombinálása) (9) * A repülőtér térségének fellendítése: logisztika vs. konferenciaváros QUI PRODEST?

A nemzetközi repülőtérre vezető gyorsvasút tervek Gyorsvasút épül a Liszt Ferenc Repülőtérre. Honnan menjen és merre? Vagy jobb lenne inkább a 3-as metrót kivinni Ferihegyre? 2012.05.02. 16:23 Urbanista blog http://urbanista.blog.hu/2012/05/02/gyorsvasut_epul_a_liszt_ferenc_repuloterre_honnan_menjen_es_merre_tenyleg_jobb_lenne_inkabb_a_3_as_m?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_content=2012_05_02&utm_campaign=index Gyorsvasút épül a Liszt Ferenc Repülőtérre. Honnan menjen és merre? Vagy jobb lenne inkább a 3-as metrót kivinni Ferihegyre? 2012.05.02. 16:23 Urbanista blog http://urbanista.blog.hu/2012/05/02/gyorsvasut_epul_a_liszt_ferenc_repuloterre_honnan_menjen_es_merre_tenyleg_jobb_lenne_inkabb_a_3_as_m?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_content=2012_05_02&utm_campaign=index

(Közép-)európai összefüggések, kommentárok az elmúlt évben történtekről Az egységes európai térség elve (re 1992) központi szerepet kapott az EU 2011-es közlekedési Fehér Könyvében, éppen annak érvényességi időszakában, azaz az első tíz év programjában; – lényegében függetlenül a jövőképben 2050-re és 2030-ra megállapított fenntarthatósági céloktól. E feltételezett egységesség az alapja az egységes európai közlekedési tér érdekében épülő folyosóknak, melyek gazdasági hatása nem esik egybe a politikailag hangoztatott kohéziós célkitűzéssel, (felzárkózás) hanem éppen a gazdaság dualitását, a fejlettségi törésvonalak fennmaradását erősíti meg. Eközben az unió jelentősen eltérő adottságú országokat akar egységes makro-régióként kezelni, olyan kohéziós logikára támaszkodva, ami valójában csak hasonló kiinduló helyzetű országok összecsiszolásában működőképes, nagy különbségeket nem tud összesimítani. A hiányzó É–D folyosók előtérbe kerülése valós problémára reagál, ugyanakkor a tervezési eljárások továbbra is a fejlett térségek érdekeit szolgálják, és a közép-európai, vagy a V4 együttműködés háttérbe szorul; ezen országok közös érdekei nem képesek artikulálódni.

(Közép-)európai összefüggések, kommentárok az elmúlt évben történtekről A térségünkbeli uniós országok közös érdekérvényesítésének a hiányát példázza az is, hogy nem sikerült felismerni, milyen valós értékek lennének megmentendők az egyébként nyilvánvalóan életképtelen önálló kis nemzeti légiflották összeomlása előtt. A jó menetrendi pozíciók birtoklása nem (csak) a szállítás gazdaságosabbá tételét segíti elő, hanem a térség nemzetközi tevékenységét, elérhetőségét, illetve az itteni országokból indított utazások gazdaságos lebonyolíthatóságát képes támogatni. Ennek a háttér infrastruktúráját testesíti meg a nemzetközi repülőtér, amelyik önmagában, szűk értelemben nem képes gazdaságossá válni, csak az általa kiszolgált térség gazdaságába ágyazódva, azt segítve. Úgy tűnik, sem a repülőtér üzemeltetői, sem a kormányzat nem ismerte föl az erre vonatkozó összefüggéseket; ennek következtében a fejlesztési döntések is tévútra kerültek. (ld. a repülőtér megközelítése, ill. a repülőtér térségének a fejlesztési irányai: mindegyik külön a repülőteret próbálja helyzetbe hozni, a térség helyett) A közép-európai dominanciára törekvés helyett a régió együttes érdekeit legjobban szolgáló megoldás közös kialakítása felé kellene ebben az ügyben is (és valamennyi nemzetközi közlekedési kérdésben) lépéseket tenni.

HAZAI KÖZLEKEDÉSÜNK: (KÖZÉP-) EURÓPAI ÖSSZEFÜGGÉSEK, KOMMENTÁROK AZ ELMÚLT ÉVBEN TÖRTÉNTEKRŐL Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS MAGYARORSZÁGON – AKTUALITÁSOK „A közlekedés helye, szerepe, feladata – a kapcsolódó ágazatok elvárásai” Konferencia a MMK Közlekedési Tagozata szervezésében Balatonföldvár, 2012 május 15-17.