AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 december 9.
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI 4 Záhony ürügyén az interoperabilitásról 4 Mit tehet a közlekedési hálózat? 4 A gyorsforgalmi hálózatokról európai szinten 4 Hazai gyorsforgalmi hálózatok 4 A tanulságok összefoglalása
Logisztika és kombinált fuvarozás
4 Logisztika: az üzemen belüli anyagmozgatás + szállítások 4 Lényege: „ami nincs a fejedben, az a lábadban…” 4 Készletezés – (alapanyag helyett késztermék) 4 Raktározás – hiánygazdálkodás ellenszeréből / integrálódás a termelési-elosztási folyamatba 4 Logisztika – szervezés, nemcsak „logisztikai központ” - a 11/13 LK sok; ráadásul centrális rendszerre települt, - Nagytétény, Soroksár, Csepel? Sopron? kinek előnyös? (pl. orosz piacok elérése) 4 Kombinált fuvarozás – rola, roro, nem-kísért a korszerű, vasút/szekér helyett tgk, km felett rentábilis, - nálunk ez: export-import-tranzit. Logisztika és kombinált fuvarozás
Qui prodest?
Logisztika és kombinált fuvarozás BILK
4 Logisztika és kombinált fuvarozás Logisztika és kombinált fuvarozás
4 11 krumpli, mint koncepció Logisztika és kombinált fuvarozás
4 Németország: 22 LKP 80 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Franciaország: 9 LKP 50 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Hollandia: 3 LKP 15 millió lakos (Hu: 2 LKP) 4 Spanyolország: 20 LKP 40 millió lakos (Hu: 5 LKP) 4 Olaszország: 15 LKP 50 millió lakos (Hu: 3 LKP) 4 Portugália: 1 LKP 10 millió lakos (Hu: 1 LKP) 4 Görögország: 10 LKP (terv) 10 millió lakos 4 Forrás: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: (2003) Logisztika menedzsment. Tankönyv. 10. kiegészítő fejezet. Letöltve a honlapról. Logisztika és kombinált fuvarozás
4 A krumplik és a makaróni nincs összehangolva Logisztika és kombinált fuvarozás
november 24-én elindult Magyarország egyik legnagyobb logisztikai központjának építése Herceghalom mellett. A közel 120 hektáron megvalósuló, 200 millió euro értékű zöldmezős beruházás alapkövét Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter helyezte el. A kereskedelmi központtal és ipari parkkal is kiegészülő fejlesztés célkitűzése, hogy a közép-kelet európai régió meghatározó logisztikai centrumává váljon. ( TRANSIT 2005 dec. 2) Logisztika és kombinált fuvarozás
4 A hazai logisztikai kapacitások ráépülnek arra a hibás, egyközpontú rendszerre, amit a főútvonalak ma kijelölnek, és amit a jelenlegi fejlesztések tovább fokoznak. Ezzel a fővárosba koncentrálunk olyan kapacitásokat, melyek részben inkább a nyugati és a keleti országrész központjában (Székesfehérvár ill. Szolnok térségében) fejthetne ki hasznos térségfejlesztő hatást. 4 Vajon a logisztikai központok mennyire segítik elő az áruforgalomnak a vasútra terelését, illetve mennyiben éppen átveszik a hagyományos vasúti rendező-pályaudvarok szerepét és azokat váltják fel közúti rendező-pályaudvari funkciókkal, de ezzel éppen elősegítve az áruszállítás további közút felé áramlását? („szárazföldi kikötők”) Logisztika és kombinált fuvarozás
4 A repülő halak esete 4 Tina Petersen – Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp FLUX – Centre for Transport Research, Roskilde University, Denmark Logisztika és kombinált fuvarozás
Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp
Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp
Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp
A TANULSÁGOK ÖSSZEFOGLALÁSA 4 A logisztika az anyagmozgatási és a szállítási tevékenység összessége 4 A logisztika a szervezés tudománya, nem a hardverek kiépítésének kell a középpontjában állnia. 4 A 11 hazai körzet megállapítása megalapozatlannak és hibásnak tűnik. 4 A gyakorlati logisztika néhány megfontolására nyújtott példákat a ‘repülő halak esete’ 4 A halak légi exportját nem, de a megfontolások alaposságát érdemes lenne átvenni és hazai szállításoknál is értelemszerűen alkalmazni.
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 december 9. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !