Mi ellen lázad a huszadik századi művész?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy ludológus széljegyzetei a videojáték erőszak vitájához
Advertisements

Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
Történeti episztemológia
A művészet-fogalom változása
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Rodostói kakukkok.
Jónás alakja mint önarckép
Kazinczy Ferenc Magyar Nyelv Éve
Európai vonat Európa 2010 Kaposvár. benyújtja pályázatát az „Európa Kulturális Fővárosa 2010” cím elnyeréséért.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Negyedik előadás Március 11
Népszerű kultúra és magaskultúra
REALIZMUS.
A romantika irodalmából
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Gondolatok a művészet rendszeréről
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A felvilágosult abszolutizmus
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
Felvilágosodás Bevezető óra.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Bevezetés. Eszmetörténet, művelődéstörténet, kultúrtörténet
Expresszionizmus 31/A.
Az ember mint evolúciós rejtvény
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Mérnök informatika szak BSc.
A háború és a modern fegyveres erő
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A futurizmus.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
A romantika.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Gosztonyi Gergely Propaganda és hatalomkoncentráció A szereplők bármilyen hasonlósága valamely valós személyhez vagy helyzethez kizárólag és csakis a véletlen.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Kereszténység felvétele
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A romantika művészetfelfogása
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Hegel ( ) művészetfilozófiája
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
S TANISLAW W YSPIANSKI. Élete Krakkóban született1869. január 15-én. Később itt tanult tovább festészetet történelmet, művészettörténetet és irodalmat.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Bevezetés a filozófiába
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Nagy elbeszélések október 4..
A romantika.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Marx a versben – vers az órán
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
A Blaha Lujza téri Népszínház
Németh Antal 10 Credójából
Előadás másolata:

Mi ellen lázad a huszadik századi művész? Művelődéstörténet 1. Mi ellen lázad a huszadik századi művész? (akadémikus művészet, kispolgári ízlés, giccs, művészettörténet, imitáció)

Romantikus lázadás a polgári életmód ellen A költőket a világ régebbi korszakaiban… törvényhozóknak, illetve prófétáknak nevezték, a költő lényegileg foglalja magában és egyesíti e két jelleget. Mert nemcsak a jelent figyeli behatóan… hanem a jelenben a jövőt is meglátja…. Shelley: A költészet védelmében

Viktoriánus prüdéria és Párizs, a bűnös nagyváros "Art is individualism, and individualism is a disturbing and disintegrating force. There lies its immense value. For what it seeks is to disturb monotony of type, slavery of custom, tyranny of habit, and the reduction of man to the level of a machine." (Oscar Wilde) Előhang(részlet) Butaság, kapzsiság, tévelygés, ferde vétek oltja testünkbe és lelkünkbe mérgeit; s mint koldús éteti öntestén férgeit, mi épp úgy vagyunk sok drága búnknak étek. És bűnünk mind makacs, igaz bánatra gyáva; ki gyón is néhanap, jó zsíros bérre vár, aztán vigad megint, nyakig hadd lepje sár, s lemosni mocskaink csak ronda könny a láva. (Baudelaire)

A kispolgár Alsó középosztály a 18-19. század fordulóján 19. század közepén Karl Marx utal egy olyan társadalmi osztályra, melybe boltosok és kormányzati alkalmazottak tartoztak. Orosz irodalom: fölösleges ember Magyar társadalomtörténet: dzsentri Sajátos világnézet, áldozat: Ivan Iljics halála Amerikai változat: Az ügynök halála Az érzelmek és szexuális vágyak elnyomása, és egy olyan társadalmi tér megképzése, melyben a legfontosabb személyes tulajdonság az alkalmazkodó képesség.

Akadémikus művészet Üres formalizmus, a technikai készség művészi invenció helyett, a tradíció megmerevedése, antik minták utánzása, retorikus-patetikus panelok alkalmazása, a múltat fetisizáló, tényleges mondandó nélküli formanyelv. Narratív, történeti panelek alkalmazása, vagy ünnepélyes üresség. München, Bécs, protestantizmus.

A giccs Scruton szerint A művészet degradálása – giccs Sajátos betegség, tömegmozgalmakhoz kapcsolódik és a tömeg érzelmekhez – 20. szd Clement Greenberg: Avant-garde és Giccs, 1939 Figurális festészet – halott – szükségszerűen giccshez vezetne Igazi művészet –avant-garde – absztrakt expresszionizmus A művészet disney-sedése Deszakralizáció A giccs: szívtelen világ Érzelem tévútra vezetve – cukros sztereotípia Anélkül említjük a szeretet, hogy valóban éreznénk Könnyen, erőfeszítés nélkül szerzett öröm Emberi lény – babává válik – holokauszt, Gulág

A giccs fejlődéstörténete (Scruton) 18. szd előtt –volt primitív művészet, volt dekorativitás – nem volt giccs Hírnöke: Murillo Majd Greuze Millet és a pre-Raffaeliták 19. szd Ellene: Impresszionizmus Kubizmus Atonalitás a zenében

Avantgarde Előörs, élcsapat, századelő izmusai 20. század (modern) művészet énképe – prófétikus szerepkör A művészet: társadalmi célok szolgálatában A művészet: hivatás (kvázi vallásos – és katonai) nyelvhasználat A művészet társadalmi szerepének átértékelése – nem szórakoztat, hanem ráébreszt

A művészettörténet célja Historicizmus – Schleiermacher, Herder Fejlődéstörténet, teleológia Vasari – művészéletrajzok – „hatás-iszony” Modern művészet (in: antik és modern művészet vitája): elődök meghaladása, forradalmi újítás Elsősorban a megjelenítés technikáira vonatkozott. A technikai fejlődés véget vetett ennek a metanarratívának

A művészet a technikai sokszorosíthatóság korában Walter Benjamin A Faust legnyomorúságosabb vidéki előadásának egy Faust filmmel szemben mindenesetre megvan az az előnye, hogy eszmei konkurenciában van a weimari ősbemutatóval. S mindez a hagyományos tartalom, amit a rivalda juttat eszünkbe, a vetítővászon előtt értéktelenné válik - hogy Mephistóban Johann Heinrich Merck, Goethe ifjúkori barátja rejtôzködik stb.

Lázadás a szépség ellen, szépség és fenséges (Scruton, Lyotard) A szépség alapjaiban rendíti meg az egyén öntudatát A művészi szép befogadásához szükséges: állandó készenlét a váratlanra Feszültség, konfliktus Szabadulna a művészet a szépség kánonjától A fenséges fogalmának felívelése a posztmodernben (Lyotard)

A mimetikus elv elvetése Figuratív művészet – a külvilág egy részlete alapján készülő művek Referencialitás, reprezentáció Nem autonom a művészet? Technikai eszközök túlszárnyalják az ember kezét Imitáció helyét átvevő opciók: kifejezéselmélet, strukturalista felfogás, művészet hatásából kiindulni. Absztrakt, non-figuratív művészet

Tömegkultúra, populáris kultúra, magas kultúra Ortega: A tömegek lázadás Tömegtársadalom, fogyasztói társadalom – kultúra is árucikk: lásd könnyűzene, sport Elválik a kevés vájt fülűnek szóló zenétől a tömegigényeket kielégítő, popzene A populáris kultúra az elit- vagy magaskultúra ellentéte.

A művészet mint mesterség elvetése Techné, miként, módszer, kézműves technika, mesterségbeli tudás Lásd zenész technikai ismereteit Picasso rajzkészsége Akadémikus rajziskolák hanyatlása Mesterembertől való elválasztás Diszkriminatív, a született művész mit kezdjen vele

A művészeti intézményrendszer elvetése Underground művészet, folyóirat és lapszerkesztés, ellenkultúra Lázadás a művészeti piac értékrendje ellen Lázadás az establishment antidemokratikus működtetése ellen Kereskedelmi galériák, magángyűjtők felhajtják az árakat Művészek alternatív, de a közönségtől el nem szakító kiállítási lehetőségeket keresnek (lásd Kassák)

Kulturális kritika Talán a legérzékenyebb fejezet Egy adott társadalom kívülről is invenciózusnak, radikálisnak és átfogónak ígérkező, de nem differenciátlan kritikája Cultural critics came to the scene in the nineteenth century. Matthew Arnold and Thomas Carlyle are leading examples of a cultural critic of the Victorian age; in Arnold there is also a concern for religion. John Ruskin was another.

Művészet a totalitárius rendszerek alatt és ellen Hatalmi eszközökkel befolyásolják az alkotót Thomas Mann: Mario és a varázsló Egzisztenciális fenyegetettség – művészi érvényesülés vágya Szabó István: Mephisto: A történet Németországban játszódik, az 1920-as években kezdődik és a nácizmus uralomra jutásának idején folytatódik. Központi alakja Hendrik Höfgen, a színész, aki kiteljesíteni, érvényesíteni akarja tehetségét, ezért hajlandó megalkudni a hatalommal, de végül kénytelen ráébredni, hogy megalázták, tehetségét kihasználták. Andrzej Wajda a szocializmus kritikáját adja

Cenzúra Egyik legfontosabb eszköze a hatalomnak a művészet befolyásolására: a cenzúra A nem kívánatos művek betiltása, alkotók ellehetetlenítése Forrása: katolikus egyház a vallási tanítás ellen lázítókkal szemben Előzetes vagy utólagos cenzúra Sanzon-bizottság Szükség van-e a mávészettel kapcsolatos társadalmi kontrollra?

Ideologikus művészet – más világnézet(ek) ellen 20. századi művészet elkötelezett (partizán) Politika és mávészet viszonya az avantgárdban Művészet társadalmi szerepvállalása Általában baloldali elhajlás: Gorkij, József Attila, Sartre Ugyanz mérhető az újságíró szakmában is Művészi tevékenységet hozzáláncolja a kulturális háborúhoz Felborítja a művészeti világ amúgy is ingatag intézményrendszerét