Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF 2006. 09. 28. Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Országos Múzeumandragógiai Konferencia
A fizika világ- és Isten-képe
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Az éjszaka.
Maja teremtéstörténet
Madách Imre Az ember tragédiája.
Szélességi bejárás Párhuzamosítása.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
MIÉRT VAN SZENVEDÉS? Mit tanít a Biblia a szenvedés okáról és céljáról? Dr. Hangyás László – május 18.
Offset nyomda, Budapest, 1977
Az ember tragédiája 20/B.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
7. évfolyam 6. lecke (vázlat)
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Fenntarthatatlan gazdaság avagy a „politikai korrektség” diszkrét bája.
JÓ REGGELT  !!.
A világ teremtése Indiai teremtéstörténet.
Afrikai teremtéstörténet
A romantika.
„Mi dolgunk a világban?”
Széchenyi István Általános Iskola Készítette: Szarka Zsuzsi
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az ember külső élősködői Bevezető. Human ectoparasites Introduction.
Megölték a Bárányt, de Rá dicsőség várt, az átszegzett kezek győzelmet hirdetnek. Ő az Úr, Ő az Úr, éneklem, Ő az Úr. És Ő él, IGEN ÉL, élek, mert Jézus.
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
Utazás a jövőbe.
Ádám & Éva... Néhány Évával töltött nap után Ádám Istennel sétál a paradicsomban. Ádám elmondja az Istennek mennyire boldog, hogy Éva itt van vele, milyen.
Új hálaének áldja Istent
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
BOLDOG NŐNAPOT! MÁRC. 8..
LEGO Dacta program.
MÍTOSZ A vízözön (pusztulásmítosz) (Részlet a Teremtés könyvéből)
Madách Imre Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde Mozart A varázsfuvola Közösmotívumok.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében A Nemzeti Színházban.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Készítette: Latabár Kálmán csoport
Zala okt Szentpétervár február 28.
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde összehasonlítása
Paulay Ede rendezésében
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
A Megalkuvók csapata bemutatja:
(főműveik összehasonlítása)
A Varázsfuvola és a Csongor és Tünde
A színházkészítő.
A romantika.
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Ember tragédiája Paulay ede.
Gyenes László mint Lucifer
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
III. Szakadék Isten és az ember között:
Nemzeti Színház szeptember 21.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Ősbemutató Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Az ember tragédiája Bemutatta a Nemzeti Színház szeptember 21-én Paulay Ede rendezésében.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Színpadon Az ember tragédiája
~Paulay Ede rendezésében~
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
„47Az első ember földből, porból való, a második ember mennyből való
Előadás másolata:

Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF 2006. 09. 28. Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő tanuló a felhasználáshoz, illetve a kiigazításhoz hozzájárult. Az eredeti alapján átdolgozta: Török Ferenc szaktanár 2008. 09. 10.

Az ember tragédiája A dráma 1860-ra készült el, minden kor számára nyitott, izgalmas, élő mű. Kétszintes dráma evilági szint túlvilági szint A mű gyökerei: Dante – Isteni színjáték Milton – Elveszett paradicsom Shelley – A megszabadított Prometheus Vörösmarty – Csongor és Tünde

A mű felosztása, szerkezete A dráma 15 színből áll: az 1., 2. 3. és a 15. az úgynevezett bibliai (keret)szín, a negyediktől a tizennegyedik színnel bezárólag a történelmi színek találhatók, (a negyediktől a tizenegyedikig valós történelmi színek, a 12-13-14. pedig az elképzelt jövőbe kalauzol bennünket). A főszereplők, Ádám, Éva, valamint az Ádámot kalauzoló Lucifer rendszerint különböző alakváltozatban jelennek meg.

A mű fő mondanivalója A dráma történelmi színeiben mindig egy - egy eszme áll Ádám rajongásának középpontjában, de ő a francia forradalom bemutatására szolgáló párizsi szín kivételével mindegyikből kiábrándul, majd új eszméért kezd rajongani (ez a tézis és antitézis megvalósulása). Ugyanakkor az ember örökös és csillapíthatatlan tudásvágya mindig új eszmék, célok felé hajtja őt. Ezen az úton segíti az Úrral szembeszegülő Lucifer, hogy az embert annak negatív a tapasztalatai segítségével megnyerje magának, és végleg elfordítsa a Teremtőtől.

Bibliai színek

I. szín: Menny A teremtés utáni pillanatok: „A gép forog, az alkotó pihen…” Az Úr megteremtette a világot. A három főangyal dicsőíti az Urat. Lucifer tagadja a teremtés értelmét, részt követel belőle, hogy bizonyítsa hatalmát. Lucifer az Úrtól két megátkozott fát kap: a tudásét és a halhatatlanságét. Kíméletlen küzdelem indul meg közöttük az ember megnyerésére.

II. szín: A Paradicsom Az első emberpár, Ádám és Éva a Teremtő pártfogását élvezve gondtalanul él a Paradicsomban. Lucifer megpróbálja az Úr ellenében a maga céljainak megnyerni őket, rábírja az emberpárt, hogy egyen a tiltott gyümölcsből. Éva megszegi az Úr tilalmát, ezzel elköveti az eredendő bűnt. Az Úr kiűzi őket az Édenből. Az ember a Paradicsomon kívül, a sziklás tájon magára marad a természet erőivel szemben.

III. szín: A Paradicsomon kívül Az ember szabaddá vált ugyan, de halandóvá lett; büntetésből kénytelen fáradságos munkával tartani fenn magát. A kitagadott ember úgy próbálja meg visszavarázsolni az Édent, hogy lugast készít magának a sziklás tájon. Lucifer azzal kecsegteti őket, hogy megmutatja nekik az ismeretlen világot. Ádám a jövőjét akarja kifürkészni, Évát bájainak sorsa érdekli. Lucifer álmot bocsát rájuk, és a tünékeny álom képei alatt bemutatja az emberre váró lehetséges jövőt.