Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az első házasság felbomlása
Advertisements

Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Csoport munka.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Készítette: Takács Hilda1 Témavezető: Dr. Lábadi Beatrix2
Biztos kezdet- gondolat Projekt? Program? gyerekházak.
A „Sorsfordító – sorsformáló” munkaerő-piaci program keretében bonyolított szolgáltatások Paksi Éva Eg-Véd Bt.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A pozitív pszichológia
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Vállalatfinanszírozás
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Családi vállalkozás.
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A lehetséges énképek.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Egyéni döntések a szervezetben
Élsportoló fiatalok vizsgálata szociológiai kontextusban
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
Kontinuitás és változás
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
A szociális képességek fejlesztése módszertana
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Az országos mérések megújult rendszere
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Az informatikai stratégia tervezése BPR üzleti folyamatok újjászervezése Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet.
Serdülők iskolai teljesítménye a testkép és szorongás kapcsolatának tükrében Témavezető tanár: Dr. Dósa Zoltán Végzős hallgató: Gothárd Emília-Ida.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Irgalom a családban.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Biztos kezdet- gondolat
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban

Serdülőkor és a tervezgetés serdülőkor jövőről való gondolkodás időszaka felnőtt életfeladatok előkészítése jövő felépítése: saját és mások elvárásainak összeegyeztetése

Jövő-orientáció fogalma azon célok, vágyak összessége, melyet az egyének jelen élethelyzetükben szeretnének elérni vagy elkerülni, benne van a folytonosság érzése a jelen és jövő között (Husman és Lens, 1999) 4 alapvető komponense van: belevonódás, előrevetítés, jövővel való foglalkozás és előrejelzés

Norman (1999): jövő-orientáció tényezői jövőbeli self elérhetősége jelenlegi self és jövőbeli self viszonya integráltság kontroll

Személyes célok jelentősége jelenlegi érdeklődési kör személyes projekt individualizált életfeladatok

személyes célok, olyan jövő-orientált reprezentációknak tekinthetők, amelyeket a személyek jelent élethelyzetükben szeretnének elérni vagy elkerülni személyes célok rendszere: viselkedési terv, megvalósításhoz szükséges eszközök kiválasztása, saját és környezeti elvárások választás és elköteleződés személyes célok világos megfogalmazása és elérése boldogságot, élettel való elégedettséget eredményez; meghatározzák az egyén szubjektív jólétét

Céloknak való elköteleződés útjai: Kognitív, interperszonális, fizikai aktivitás Keretet biztosít, amely jelentést ad au egyén cselekedeteinek Célok fontosak a sikeres fejlődéshez

Michalos (1980): hiányosság a saját aspiráció és a teljesítmény között Brunstein (1993): célokkal való elköteleződés és a célok elérhetősége

Értékelő visszacsatolás Célok teljesítése Szubjektív jólét Célokkal való elköt. Célok elérhetősége

Szociális támogatás szerepe Brunstein (1996): közeli és távoli szociális kapcsolatok szerepe a célok megfogalmazásában és kivitelezésében Nurmi (1989): negatív családi környezet – kevesebb továbbtanulási cél Pulkkinen (1990): jövőorientáció – családi emlékek Scabini, Lanz és Marta (1999): elégedett családi környezet, nyitott kommunikáció Honora (2002): családon belüli interakciók - jövőre vonatkozó kilátások

Életkori vonatkozások Seginer (1995): kétféle típusú jövő-orientáció Nurmi (1992): 19-64 évesek Ogilvie és Rose (1995): serdülők jövőre, középkorúak jelenlegi negatív állapot megszüntetése, idősek jelenlegi pozitív élmények megtartása Nemi különbségek Serdülők és szüleik elképzelésének eltérései (Lanz, Rosnati, Scabini és Marta)

Vizsgálati eljárások (Nurmi, Poole és Seginer): nyitott kérdések, félelmek, tervek tartalomelemzési kategóriák: munka, tanulmányok, család/házasság, barátok, szülőkkel való kapcsolat, egészség, birtokolt javak … stb. kérdőívek

Pályaválasztás

Super (1980): Növekedés (születés – 14 év):különbségek észrevétele, modellek Explorációs szakasz (15-24 év): önmaguk és környezetük vizsgálata Kísérleti szakasz (25-30 év): első pályaszintézis, pályaterv Stabilizáció (31-44): alkotó szakasz, önkiteljesítés Fenntartás (45-64): megszerzett értékek „gyümölcsöztetése” Hanyatlás 65-

Nemi szerep és karrier motiváció individualista és kollektivista országok eltérései Morinaga és mtsai (1993): 3 ország (Japán, Szlovénia, USA) nemi szerep attitűd és karrier motiváció összehasonlítása, amerikaiak karrier motivációja a legerősebb, fordított felosztás

(racionális cselekvés- elmélet szerint) Szülők szerepe (racionális cselekvés- elmélet szerint) Eltérő távolsággal magyarázó elméletek (Boudon, 1973): családi háttér elsődleges és másodlagos hatásai érvényesülnek, kulturális tőke átörökítése, befektetés és megtérülés arányának kikalkulálása Relatív kockázattól való idegenkedés (Goldthrope, 1996): cél egy adott társadalmi státusz elérése, minden olyan pozíció, amely alacsonyabb mint a szülőké, elkerülik

Intézményi hatások Iskola- választás Megcélzott foglalkozás Tanulmányi eredmény Családi háttér Iskolaválasztás oksági modellje a racionális cselekvés- elmélet alapján

Pályaválasztási döntések, nehézségek (Gati és mtsai, 1996) ideális döntéshozó: tisztában van értékeivel, céljaival, ennek megfelelően hoz döntést serdülők nehezen hoznak döntést, magas stressz jár a keresési folyamattal, amely adaptív is lehet nem ideális döntéshozó: nem hoz döntést vagy kevésbé optimális döntést hoz

Olvasottság, tájékozottság Döntés előtt Döntés alatt Olvasottság, tájékozottság hiánya Információ hiánya Motiváció hiánya Döntésképt. Hiedelmek zavara Önmagáról Döntéshozási folyamatról Fogl. alternatívák Infor. szerzés

Ellentmondó információ Bizonytalan információ Belső konfliktus Külső konfliktus

Eredmények: fiúk több nehézség: külső konfliktus és irracionális elvárások 9-10 osztályosok (fiúk): több nehézség az információ szerzés módjáról ás belső konfliktus lányok (11. oszt.): információ hiánya külső konfliktusok száma az életkorral csökkent szignifikáns személyekkel való kapcsolat minősége meghatározó, minél alacsonyabb a befolyásoló hatás, annál alacsonyabb a konfliktus (11.o) fiúk esetén jobban érvényesül a kortársnyomás, társadalmi elvárások

Lannert (1998) Kulturális háttér Anyagi háttér Település jellege Tanulmányi átlag Továbbtanulási aspiráció Későbbi aspiráció biztonságot teremtő foglalkozások meghiúsult szülői elképzelések megvalósulása szülők ambiciózusabbak anya aspirációi, iskolai végzettsége meghatározó

Önhatékonyság szerepe (szociális kognitív elmélet, Lens és mtasi, 1994) Karrierrel kapcsolatos önhatékonyság Távoli faktorok Célok Karrier Iránti érd. Közeli faktorok Karriervál. folyamat