Társas kapcsolatok iskoláskorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Advertisements

Csoport munka.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Társismeret.
Az óvodapedagógus személyiségének hatása a korai társas kapcsolatokra
Iskoláskor.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Szociális tanuláselmélet
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Élsportoló fiatalok vizsgálata szociológiai kontextusban
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban
Kontinuitás és változás
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Társas kapcsolatok iskoláskorban

Barátság többé-kevésbé egyenlőnek tekintő emberek közti vonzódás, kölcsönösség és elköteleződés 4 fejlődési funkció (Hatrup, 1992) Elsajátítja a kommunikációt, csoportba lépés alapvető készségeit Az egyénre, világra és másokra vonatkozó információk forrása Érzelmi és kognitív erőforrásokat biztosít a mindennapi problémák megoldásához Későbbi intim kapcsolatok modelljeként szolgálnak

4. Későbbi intim kapcsolatok modelljeként szolgálnak

A barátság életkori vonatkozásai Youniss és mtsai: gyerekek elképzelései a barátságról 3-4 évesek barát = játszótárs 6-7 évesek: közös tevékenység, megosztják a dolgaikat 9-10 éves kor: jól ismerik, azonos érdeklődés, hasonló képességek, összeillő személyiség serdülőkor: kölcsönös megértés, viszonosság, lojalitás, támogatás, gondoskodás és elkötelezettség

Barátságok kialakulását befolyásoló tényezők térbeli közelség hasonlóság vegyes barátságok Gottman (1983): barátság kialakításának részletei (otthoni megfigyelés, kérdőív, magnófelvétel) 3-9 éves gyerekek havi 3 alkalom, játéktevékenység

Összebarátkozó párok jellemzői: közös alapon végzett tevékenység kommunikáció világossága (kollektív monológ ritka) információ cseréje konfliktusok feloldása kölcsönösség: pozitív reakcióra pozitív visszajelzés

Mit csinálnak együtt a barátok? valahová tartozás, társak általi elfogadás foglalkoztatja őket a visszautasítás Parke és Gottman: pletykálkodás megsértődés kiengesztelődés, csavargás, játék, közös semmittevés …

Fiúk és lányok baráti kapcsolatai nemek szerinti elkülönülés ipari és nem ipari társadalmakban (68 % azonos nemű barát) nem teljes elkülönülés, amikor a potenciális társak száma korlátozott

Fiúk Lányok Csapatok, bandák 2-3 fős csoportok Több barát, nyitottabb Kevesebb barát, érzékenyek a határokra, intim kapcsolatok, zártabb Több, változatos korú barát Mozgást igénylő játékok, versengés Beszélgetés Felnőtt felügyelettől távol

Barátság és társas kompetencia alakulására társas kompetencia: kortársakkal való sikeres együttműködést lehetővé tevő készségek összessége Fontos összetevői (Goodnow és Burns, 1985) jó kezdeményezőkészség barátság különböző szakaszaihoz tartozó elvárások megtanulása kapcsolat elmélyítése hasonló erőfeszítést tesznek a felek mindkét fél számára kedvező helyzet teremtése

nem leragadni a kiürült barátságoknál kockázatok észlelése a kapcsolatokban (bizalmatlanság, hűtlenség) nem leragadni a kiürült barátságoknál elkerülni, hogy barátok nélkül maradjunk rugalmas alkalmazkodás, ha elhagyják az embert

Nézőpontok (Selman, 1981) Barátság szintjei Egocentrikus Alkalmi játszótársak: közelben lakik, közös játék Szubjektív Egyirányú közreműködés: a barát ugyanazt teszi, amit az ember akar Önreflektív Szakaszos együttműködés: alkalmazkodás és együttműködés

Nézőpontok Barátság szintjei Harmadik személyű (kölcsönös) Intim, kölcsönös kapcsolat: a barátság túllép a pillanatnyi interakciókon, birtoklási vágy és féltékenység Társadalmi Autonóm, kölcsönösen függő barátságok: másokkal is lehetnek kapcsolataik

magasabb szintű gondolkodás esetén: basáskodó, érthetetlen érzelmi zavarokkal küszködő gyerekek vizsgálata: gyerekek barátságról alkotott képe – tényleges barátként mutatott viselkedés interjúkba alacsony szintű fogalomalkotás: nehézség a barátság kialakításakor magasabb szintű gondolkodás esetén: basáskodó, érthetetlen barátságról való magasabb gondolkodás: társas helyreállító mechanizmusok (konfliktusok megoldása)

Kortárskapcsolatok és társas rangsor szociometria, szociogram 1. Vizsgálat: (Dodge, 1983) csoporton belüli népszerűség – testi vonzerő (felnőttek rangsorolták őket külsejük alapján) játszócsoportok, társas hierarchia megfigyelése, fiú csoportok (8 héten át heti egyszeri találkozás)- legjobban és legkevésbé kedveltek egyetemista fiúk rangsorolták a képeket (vonzó külső) vonzó fiúk népszerűbbek

visszautasított fiúk: beszédesek, aktívabbak, agresszívebbek segítőkészség, együttműködés, javaslatok tétele, agresszió hiánya visszautasított fiúk: beszédesek, aktívabbak, agresszívebbek

szociometriai adatok összegyűjtése a gyerekekről 2. Vizsgálat (Coie és Kupersmith, 1983) szociometriai adatok összegyűjtése a gyerekekről játszócsoport fele ismerte egymást interjú: kivel játszott, kit kedvelt …stb. népszerű fiúk: segítőkészek és csoportorientáltak kezdeti találkozások után nem észlelhető az iskolai rangsor hatása, de a negyedik alkalommal már differenciálódott a rangsoruk

Vizsgálat 3: Putallaz (1983) két beavatott személy interakciójába érkező új fiú későbbi népszerűsége attól függött mennyire tudott beilleszkedni, bekapcsolódni a vitába

Szülők hatása a gyermekek kortárscsoportban elfoglalt helyzetére Dishion (1990): elutasított fiúk (9-10 évesek) erőszakosabb családi környezet, agresszivitás, rossz viselkedés (agresszivitásnak nem közvetlen oka a család gazdasági helyzete)

Kognitív reprezentációs modell: mediátor a szülők és kortársak között hogyan transzformálják a fiatalok kortárskapcsolataikba azokat a stratégiákat, melyeket családi környezetükben elsajátítottak? kapcsolat van a szülő és gyermek szociális kapcsolatokról kialakított kognitív reprezentációi között hasonlóságok: anyák céljai, attribúciós folyamatai, és következmények – gyermek (kognitív reprezentációs sémákat sajátít el)

Szülő- gyermek interakció Szülők érzelmi kifejezőkészsége Szülők kognitív reprezentációi Gyermek kognitív reprezentációi Gyerek érzelmi fejlődése Kortárs interakció Szociometriai státusz