Eric Berne - Tranzakció analízis

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógus szerepe a közösségi szolgálatban
Advertisements

Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A tranzakcióanalízis.
Egyszerű, gyors, biztonságos A háromból kettőt választhat Kutatási eredmények az eBanking szolgáltatásokról május 12.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
G AMIFICATION Tananyagok igazítása a megváltozott igényekhez.
Hatásos munkatársak – sikeres vállalat Office 2010 és a kapcsolódó lehetőségek Nagy Levente Üzletágvzető Microsoft Magyarország.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Dell Hymes: SPEAKING S – scene, setting – színtere, a kommunikáció időbeli és térbeli helyszíne. Annak minden fontos jellegzetességével P – participants.
Konstruktív konfliktuskezelés
A gondozás,nevelés egysége
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
CSALÁD.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Három nõ egy balesetben meghal és felmennek a mennyországba.
A személyközi kommunikáció dinamikája. Belebonyolódás és kihátrálás
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Úton böjtben Helyettem meghalt Ő Elvette minden bűnöm Mondd, ó, mondd ki volt Ő? Meghalt a Golgotán, Függött a keresztfán, Jézus, Jézusnak hívják.
Az érzelmeink késleltetése,
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A melankolikus temperamentum
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
CSALÁDI NAPKÖZIT MŰKÖDTETŐK RÉSZÉRE SZERVEZETT TANFOLYAM ( Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Önmenedzselés a mindennapokban
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Törköly Rózsa: Csonkig kell égni
A kommunikációra alapozó elméletek
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Gazdagító programpárok Logikai-matematikai tehetséggondozás.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Speciális gyermekvédelem
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Erdélyben járunk, a bennszülöttek egy része vámpír. Az emberek mindig azt mondják, amit igaznak hisznek, a vámpírok az ellenkezőjét. De az embereknek és.
Continuous delivery: cél a működő szoftver
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
A kommunikációra alapozó elméletek Szociálpszichiátriai iskolák.
A támogatott lakhatás (szociál)pszichológiája Dr. Nagy Zita Éva szociológus, viselkedéselemző a Csobánkai Támogatott Lakhatás esetfelelőse.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Vállalati futócsapatok a Jó Ügyekért Cseh Balázs Civil Iránytű Alapítvány
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Tervezési folyamat.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Minden az azonnali fizetési rendszerről
Bolyai Farkas Szakképző Iskola
A diszfunkcionálisan működő család
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Eric Berne - Tranzakció analízis Nem láttad az inggombom? - két lehetőség: A) Az íróasztalon B) Már megint én vagyok a felelős mindenért! Eric Berne: Emberi játszmák Ha adott egy helyzet- nem láttad az inggombom, két lehetőség van, a) ott az asztalon, b) már megint én vagyok a hibás? Az előbbit normális beszélgetés követheti, a második egy veszekedés kezdetét vagy a kommunikáció végét jelenti Ez utóbbi hülye helyzetet ha meg akarjuk érteni, akkor segítségünkre Eric berne lehet, aki 1964-ben írt egy könyet a Tranzakció analízisről, ami nem csak az inggombok előkeresését segítheti.

Énhelyzetek Tranzakciók Játszmák Játszmatípusok

Én-helyzetek Gyermek-én elvárásokhoz alkalmazkodó, ítéletektől bűntudatos, spontán kifejeződés, pl. lázadás, alkotókészség, védekező és vitatkozó Szülő-én a kritikus, nevelő-gondoskodó, gyakori szituációk gyors, rutinszerű megoldása pl. Tedd azt, amit én!(közvetlenül) és közvetve (Ne azt tedd, amit én teszek, tedd azt, amit mondok!) Felnőtt-én az érzelemmentes gondolkodás, problémamegoldás, tényszerű kommunikálás

A kommunikáció kétirányú tranzakció. Alapfeltevés: A kommunikáció kétirányú tranzakció. Kiegészítő vs. keresztező tranzakciók => sikeres kommunikáció vs. megszakad a kommunikáció egyszerű tranzakció Kiegészítő tranzakció - FF ingomb az asztalon Keresztezett tranzakció, a vektorok keresztezik egymást (pl. - Nem tudod hol vannak az inggombjaim? / - Már megint én vagyok a felelős mindenért!) A fent leírtak egyszerű tranzakciók.

Duplafenekű tranzakció Rejtett tranzakció - kettőnél több énállapot Ez a játszmák alapja Duplafenekű tranzakció Szöget bezáró tranzakció Rejtett tranzakció esetén kettőnél több én-állapot vesz részt a tranzakcióban. Ez a játszmák alapja. Két gyakran előforduló variáció struktúra-diagramok segítségével ábrázolva: Ezekben az esetekben rendszerint van egy társadalmi szint, és egy, az igazi tartalmat hordozó (szaggatottal jelölt) pszichológiai szint. Duplafenekű tranzakció : - Megengedi, hogy segítsek? / - Köszönöm, Ön nagyon figyelmes. - Gyere el nézd meg a bélyeggyűjteményemet. Szöget bezáró tranzakció pl. a következő: - Ez itt jobb, de maga ezt aligha engedheti meg magának. / - Márpedig meg fogom venni. vagy Megveszem.

pozitív "érintések" fejlesztik az önbecsülést, növelik a motivációt, A kommunikáció hatékonyságához hozzájárul a rendszeres elismerés és a visszajelzés. pozitív "érintések" fejlesztik az önbecsülést, növelik a motivációt, és elősegítik az együttműködést a negatív érintések ellenkező hatásúak DE: legalább a figyelem magára terelése, valamilyen megjegyzés megtételének a lehetősége . Pozitív érintések: "Igazán nagyon érdekes volt, amit mondott." Negatív érintések: Pl.: a kritika, a lebecsülés, a gúnyolódás Egyes emberek azonban néha élvezettel játszanak olyan játékot, amelyben negatív érintéseket gyűjtenek. Az ilyen játékot játszó embernek ennek haszna van számára Pl.: a figyelem magára terelése, valamilyen megjegyzés megtételének a lehetősége. Az ilyen játékokat igyekezzünk mellőzni. A legnehezebb, amihez időnként alkalmazkodnunk kell, nem negatív érintések, hanem a "semmilyen érintés". Egy érintésmentes környezet, visszajelzések nélkül csökkenti az önbizalmat és a tevékenység értékét az egyén számára, akár depresszióhoz is vezethet. Egy negatív visszajelzés jobb, mint egy semmilyen. Könnyebben elviselhető a gyűlölet, mintha átnéznek az emberen. Stitz megfigyelése, ha gyerekekkel nem foglalkoznak, fizikai és szellemi leromlást eredményez, betegség követheti, szélsőséges estben halálos kimenetelű lehet. Ezekből a megfigyelésekből következtetett az ingeréhség jelenségére és jelentőségére. Az ingerek legkedvezőbb formája a fizikai intimitás. Ingerek megvonása felnőtteknél is pszichózishoz vezethet (ezzel függ össze, hogy a börtönlakók között a legrettegettebb büntetés a magánzárka, politikai foglyok esetében gyakran alkalmazzák ezt a módszert, mert ennek hatására az elítélt politikailag hajlíthatóvá válik). Idővel a gyermeki fizikai intimitás társadalmi, pszichikai és biológiai okokból megszűnik - helyette kompromisszumként az intimitás enyhébb, kevésbé intenzív formái jelennek fokozatosan meg - pszichológiai szakkifejezéssel szublimálódik. Az ingeréhséget részlegesen az elismeréséhség helyettesíti, ennek mértéke nagy egyéni varianciát mutat (színész, tudós). Az intimitás közlését nevezhetjük “simogatásnak”, simogatások cseréjét pedig tranzakciónak. A társas érintkezés tranzakciók sorozata; minden formája előnyösebb, mint az érintkezés hiánya. (S. Levine patkányokon végzett kísérleteket, azt tapasztalta, hogy a gondozott patkányok gyorsabban fejlődtek, nagyobb volt az ellenállóképességük betegségekkel szemben, viszont a gyengéd gondozás és az áramütés hatékonysága a kísérletben egyformának adódott). Az idő kitöltésének igénye (pl. erre utal egy beszélgetésben beállt szünet kínossága) a struktúraéhség. Az idő strukturálásának műveleti oldala a programozás, fajtái: anyagi programozás - különféle munkák, tevékenységek, ezek révén is juthatunk intimitáshoz társadalmi programozás – “jó modor”, helyileg elfogadott viselkedésminták: rituális viselkedés, félrituális viselkedés (időtöltés) egyéni programozás - személyes kapcsolatokban hangsúlyos, incidensek jelentkeznek, játszmákban fontos a szerepe Az időtöltés, a játszma intimitáspótlékok, intimitásértékük az egyéni programozás súlyának függvénye. Az intimitás (simogatás) az egyetlen tökéletes válasz az ingeréhségre, elismeréséhségre, struktúraéhségre. Prototípusa a szerelmi egyesülés. A struktúraéhség az ingeréhséghez hasonló jelentőségű (strukturálatlan idő esetén először unalmat érzünk). A magányos ember az idő strukturálását megoldhatja tevékenységgel és fantáziával. Társaságban több lehetőség nyílik erre, ezek bonyolultságuk sorrendjében a következők: rituálék, időtöltések, játszmák, intimitás és tevékenység (ez bármely előző típushoz kapcsolódhat). Célunk a tranzakciók során maximális nyereség, előny megszerzése, ezek: feszültség csökkentése (elsődleges belső előny), ártalmas helyzet elkerülése (elsődleges külső előny), simogatás megszerzése (másodlagos előny), egyensúly fenntartása (egzisztenciális előny). A társas érintkezés legtöbb örömöt nyújtó formái - akár tevékenység keretében, akár nem - a játszmák és az intimitás. A hosszú ideig tartó intimitás ritka, és elsősorban magánjellegű; a lényeges társadalmi érintkezés az esetek többségében játszmaformát ölt.

A legnehezebb a "semmilyen érintés” = > ingeréhség Az idő kitöltésének igénye a struktúraéhség

Játszmatípusok Szépséghiba (időtöltés) Én csak segíteni akartam Önmarcangoló archaikus beállítódás az alapja, mely felnőtt korra átalakul "ők semmire nem jók” jellegűvé, negatív biztonságérzetet teremtve. A játékos tranzakcionális feladata, h. mások hibáit felfedezze és bizonyítsa:nem elég művelt, nem elég divatos "Én csak segíteni próbálok rajtad" "A" segíteni próbál B-nek, egyik megoldás sem válik be. Végül B-vádjára "Ennek is te vagy az oka" A a fenti kulcsmondattal válaszol. "A" mártír szerepbe kerülhet "minden ember hálátlan". B-pedig valammilyen időtöltés keretében elmondhatja: "láthatjátok, én mindent megpróbáltam" - noha esze ágában sincsen helyzetén változtatni. Az Alkoholista Alkoholistának, Üldözõ (feleség, férj), Megmentõ (orvos), Balek (hitelező, anya), csapos Én csak segíteni akartam (időtöltés)

Ha ő nem lenne, ... Vendégségben ... Frigid nő Ez mindig házassági játszma, - hosszú időn át szolgálhatna a szükséges lehetõségekkel és előjogokkal. A férj közeledik feleségéhez, és visszautasításban részesül. nem önmagáért szereti, csak a szex érdekli. A férj végül is feladja a reményt, és többé nem közeledik. a feleség pedig egyre fesztelenebb lesz, olykor egyenesen hanyag. Hiányos öltözékben megy át a hálószobán, vagy elfelejt tiszta törülközőt magához venni. Végül is a férj reagál a kihívásokra, és újra kísérletet tesz. Megint csak visszautasításban részesül; beindul a "Perpatvar" játszma, Hónapok telnek el. A feleség egyre kihívóbban fesztelen és feledékeny, de a férj kitart elhatározása mellett. Egyik este azután a feleség közeledik hozzá, és megcsókolja. A férj először érzéketlen marad... Egyre merészebb lesz. A feleség a kritikus ponton azonban visszahőköl és felkiált: "Ugye, hiába mondtam neked! Minden férfi vadállat, én csak gyöngédséget akartam, de titeket csak a szex érdekel!" Meg kell jegyezni, hogy a férj, állításai ellenére, rendszerint éppúgy fél a szexuális intimitástól, mint a felesége, és nagy gonddal választott olyan élettársat, aki biztosíték arra, hogy nem kell túlságosan igénybe vennie ingatag potenciáját; a zavarokért pedig a feleséget hibáztathatja. Frigid nő

Köszönöm a figyelmet!