Erkölcsi fejlődés iskoláskorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Komplex Instrukciós Program
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Család.
Erkölcsi fejlődés és erkölcsi nevelés
J. J. Rousseau: Az igazságosság az emberi tudatban gyökerező érzés, amely minden cselekvést irányít. John Stuart Mill: Az igazságosság az egyének azon.
Iskoláskor.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Nemzetközi tárgyalási technikák
A személyiség.
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
Erkölcsi fejlődés és erkölcsi nevelés
A tanulók társas helyzete az iskolában
Szociális tanulás formái
Ápolásetika.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
A játék A játékosság.
Reklám etika.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Egyéni döntések a szervezetben
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
Az emberi tanulás.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szocializáció és személyiségfejlődés
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
A pszichikumról általában
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A deviancia értelmezési kerete
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A játék A játékosság.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Reklám etika.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Erkölcsi fejlődés iskoláskorban

Különbségek a felnőttekkel és kortársakkal töltött tevékenységek között: tevékenységek tartalma: oktatás – szórakozás társas befolyásolás: hatalom, irányítás kérdése változik a gyerekek önmagukról kialakult képe másokkal való kapcsolataira vonatkozó elképzelés változik

Játékszabályok fejlődése szabályjáték jelenik meg szabályok és interakciós stílusok kultúránként változnak (Ny-Afrika: levél; USA: Kérdezz felek!) szabályok és szerepek: fantáziajáték szerepeken, szabályjáték szabályokon alapszik, de a mintha játékban is vannak szabályok (implicit szociális szabályok a szerepjátszáskor és szereposztáskor) kisgyermekkorban szerepek túlsúlyban, gyors változás

Fantáziajáték Szabályjáték Szabály-szerep egyensúly szerep szabály (ezek határozzák meg a szerepeket) időtartam Rövid, akár néhány perc hosszú céljuk játék győzelem létszám 2-3 gyerek csoportok

Piaget: játékszabályok vizsgálata (1) szabályjátékban való aktív részvétel a konkrét műveletek társas szférában való megjelenése játékok során a gyerekek gyakorolhatják saját vágyaik társadalmi normákkal való szembesítését asszimiláció túlsúlya okozza (nem a külső világot asszimilálja az énhez, hanem alárendeli az ént a külvilágnak, egocentrizmus csökkenése)

Társas szabályok megértésének fejlődési folyamata (erkölcsi fejlődés) 0-10-12 év: heteronómia: szabályokat készen veszi át, szentek és megváltoztathatatlanok 12 év - : autonómia: kortárscsoportban alkotja meg a szabályokat, kölcsönös megértésen alapulnak, nem a felnőtt autoritás kényszere miatt nemi különbségek, különböző játékok, különbözőképpen (játékszabályok megértésében nem volt eltérés)

Szabályok alkalmazásának szakaszai: motoros viselkedés szakasza (0-3 év): napi események rituális ismételgetése, szokások szabályok egocentrikus alkalmazása (3-7 év): szabályok természetét és funkcióját még nem értik, szabályok szervező szerepét nem látják, szabályoknak kell az ő viselkedéséhez alkalmazkodnia együttműködés belső szükségletből (7-10 év): elfogadja a közös szabályokat mesterévé válik a játékszabályoknak (10 év -): szabályok kidolgozása

Szabályok típusai: motoros szabályok: szokások kialakulását eredményezi, ismétlődés, kényszerűségi elemet még nem tartalmaz kényszer szabály: felnőttek iránti egyoldalú tisztelet, egocentrizmus racionális szabály: alapja a kortársak közötti szabad interakció, kölcsönösség és autonómia

Erkölcsi realizmus (2) történet párok 3-9 év: objektív felelősség (következmény etika) 9 év - : szubjektív szándék (szándéketika)

Igazságosság és a törvény eszméje (3) Retributív igazságosság (0- 6-7 év): alá – fölérendeltségi viszony tisztázása, büntetés és jutalmazás Disztributív igazságosság (7-10 év): egyenlő elosztás, objektív Ekvitás (10 év -): szubjektív, szociális motívumok

Piaget kritikája: internalizációs folyamatokat teljesen mellőzi a morális normák elsajátítása során (csak kognitív folyamatok) redukálja a szülő szerepét 6-12 éves korosztályra koncentrál nem veszi figyelembe az egyéni, nemi és kulturális különbségeket morális konfliktusok szerepét kihagyja

Turiel, Killen és Hellwig (1987): társas szabályok típusai Erkölcsi szabályok: igazságosság és mások jólétének elvein alapuló társas előírások (tilalmak, becsületesség, igazságosság) például: ölés, ütés, lopás, ígéret megszegése Társadalmi konvenciók: társadalomra jellemző szabályok (öltözködés, megszólítás, nemi szerepek) Személyes szabályok: egyéni

Kohlberg: erkölcsi fejlődés 6 szakasza (Heinz) Pre-konvencionális szint: erkölcsi ítéletek a cselekedet közvetlen fizikai következményein és a gyermek saját vágyain alapulnak (hedonisztikus) Engedelmeskedés a büntetés miatt (büntetés elkerülése) Naív hedonizmus és instrumentális orientáció (jutalomorientáció)

II. Konvencionális szint: család és a felnőtt környezetnek való megfelelés Jó gyerek orientáció Tekintélyorientáció III. Poszt-konvencionális szint: Társadalmi szerződés – orientáció: ha a törvények nem az emberi jogokat védik meg kell őket változtatni Egyetemes etikai orientáció: egyetemes emberi értékek követése

Kohlberg kritikája: Gilligan (1982) morális gondolkodás szignifikánsan fejlettebb, hogy absztrakt történeteket mesélnek személyes érintettség alacsonyabb szintű morális érvelés

Damon (1980): pozitív erkölcsi gondolkodás szakaszai hogyan kell megosztanunk a javakat, a jutalmat (történet) 4 éves korig: nem indokolják döntésüket, saját igényeiket, vágyaikat fejezik ki, önkényes jellemzőkre hivatkoznak („A legnagyobbnak kell a legtöbbet kapnia.”) 5-7 éves kor: jutalom minden résztvevőnek jár, nem ismernek enyhítő körülményt, egyenlő bánásmód („Mindenkinek mindig ugyanannyit kell kapnia.”)

8 éves kortól: erkölcsi relativitás, sajátos szükségletekkel rendelkező személyek igényei nagyobb hangsúlyt kapnak (szegények) 10 éves kortól: egyenlőség és viszonosság, mindenki megkapja, amit megérdemel

Thorkildsen (1989): kontextus szerepe a becsületesség megítélésében (történet, olvasásban segítség)

Damon: karkötő készítése, jutalom szétosztása valódi feladatban a gyerekek 10 %-a fejlettebb, de 40 % gyengébben teljesített (kísértés)

Társadalmi konvenciók megértése (Turiel és mtsai, 1978, 1983) erkölcsi tilalmak és a társadalmi konvenciók megszegésének eltérő értékelése történet (ápoló, fiú, apai tiltás) Szintek: 6 évesek: konvenciók a dolgok természetes rendjét tükrözik 8-9 éves kor: elvetik a társas konvenciók szükségességét

rájönnek a társadalmi konvenciók szervező szerepére