Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

EXTERNÁLIÁK.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
A budapesti taxik piaca Készítette: Kocsis Tamás
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
Vállalat kínálati magatartása
Háztartási fogyasztók mozgása a földgáz piacon Dr. Szilágyi Zsombor kereskedelmi ügyvezető helyettes EMFESZ Kft. XVI. DUNAGÁZ SZAKMAI NAPOK Dobogókő,
Kiskereskedelmi verseny és szolgáltatóváltás a hazai árampiacon Paizs László MTA KRTK KTI Budapest, 2012 május 29.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
A piac Szakiskola.
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
Dualitás Ferenczi Zoltán
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
A munkapiac és az összkereslet
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Makroökonómia 3.előadás.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Az infláció és az inflációs folyamatok
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
Piaci kereslet és kínálat
Játékelmélet Nash, dominancia.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Néhány szó a földgáz piacról
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Ösztönzési problémák a hazai kiegyenlítő energia piacon
Az áttérési költségek hatása a versenyre a távközlési piacokon Lőrincz László július 28.
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
12. témakör Gazdasági kérdések 2.: Tulajdon, árak, liberalizáció.
Az atomenergia helyzete a világon Helyzetkép, okok és következmények Energia Klub december.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
Gazdasági időtávok A közgazdasági időtávok arra utalnak, hogy milyen módon képes a vállalat reagálni a piaci eseményekre.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Privatizáció és liberalizáció az energiaiparban, veszteségek és lehetőségek a bányaiparban Holló Vilmos vagyongazdálkodási igazgató Balatongyörök, 2006.
A gazdasági élet problémái
A piacnyitás sikeressége
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A termelés költségei.
Mikroökonómia gyakorlat
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
A kelet-közép európai villamos energia átviteli hálózatok értékelése közgazdasági modellezésen alapuló költség-haszon elemzéssel Mezősi András – Szabó.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Nemzetközi gazdaságtan – feladatmegoldások
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
TÍZMILLIÁRDOKKAL KÁROSÍTOTTA MEG A MAGYAR CSALÁDOKAT A FIDESZ!
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
A piac és a piacgazdaság
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Piacnyitás az energiaszektorban
Kiegyenlítő (kompenzációs) bérkülönbségek
Közgazdaságtan II Mit akarunk leírni (kapitalizmust), hogyan (tudományosan). Amit tanultunk (egyensúlyelmélet) erre nem alkalmas (nem decentralizált, nincs.
= CI P= CI+C+I S I Társadalom egésze Teljes kibocsátás (termelés)
Előadás másolata:

Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon Szolnoki Pálma – Tóth András István

Háttér 2003/54/EC Direktíva Kérdésünk: 2007 júliusától - Magyarországon 2008 januártól - minden fogyasztó szabadon megválaszthatja szolgáltatóját: háztartások is Végfogyasztói hatósági árak Kérdésünk: Milyen árak alakulnának ki a magyar háztartási villamos energia piacon teljes árliberalizáció esetén szolgáltatóváltás lehetősége mellett?

Magyar háztartási villamos energia piac A teljes hazai villamos energia fogyasztás kb. 25%-a a háztartási fogyasztás,  220 milliárd Ft Hat regionális monopol szolgáltató - ma Egyetemes Szolgáltatók – három tulajdonos kezében

Modellezés menete Alapmodell feltevései Egy játék, melyben három szolgáltató kizárólag árban versenyezve profitmaximalizáló döntést hoz (beszerzési egységköltségük megegyezik) Fogyasztók szolgáltatóváltási költségeket szenvednek el, ezért csak ‘elég nagy’ árkülönbség esetén váltanak szolgáltatót A fogyasztók különböznek szolgáltatóváltási költségükben és fogyasztási mennyiségükben, a szolgáltatók a kiindulási fogyasztási bázisukban A fogyasztói döntéseket egy kérdőíves felmérésen alapuló szolgáltatóváltási függvénnyel reprezentáltuk Egy időszak van Kérdés: mi lesz a játék egyensúlyi kimenetele, azaz milyen árakat fognak ebben az esetben a szolgáltatók meghatározni?

Eredmények Nash egyensúlya nincs a modellnek, ezért alternatív egyensúlyi koncepció: Oz Shy: aláígérés biztos egyensúly A két nagyobb vállalat, az E.ON és az RWE egyenlő árat fog meghatározni, míg az EdF fog aláígérés biztos árat megszabni, ami 19%-kal alacsonyabb, mint a két nagyobb vállalat ára A piacon magas lesz a váltási arány: ~34% Ennek ellenére az átlagár ~12%-kal lesz magasabb csak a szolgáltatói árrés emelkedése miatt, mint a liberalizáció előtti ár. Egyéb eredmények A szolgáltatóváltási költségek csökkenése csökkenti az árakat Amennyiben a beszerzési költségek egységnyivel nőnek (csökkennek), az átlagár is egységnyivel nő (csökken), teljesen beépül az árba Az új belépők fenyegetése csökkenti az árakat még akkor is, ha nem tudnak végül belépni.

Szakpolitikai következmények Csökkenteni kell a szolgáltatóváltási költségeket Pl: Adminisztráció csökkentése (internetes vagy telefonos szolgáltatóváltás) Új belépés segítése Ügyfélszolgálati kötelezettségek Elosztó társaságok hatékony felügyelete Beszerzési költségek csökkentése Versenyzői nagykereskedelmi piac

A modell gyengeségei A szolgáltatóváltási költségek hipotetikus kérdésekre adott válaszokon alapulnak Egy időszak Csak az árdimenziót veszi figyelembe, a minőségi dimenziót nem A vállalatok többi tevékenységével (pl. elosztás és termelés) való összprofitmaximalizálást nem veszi figyelembe A beszerzési ár egyenlő Felteszi, hogy a szolgáltatók nem játszanak össze Nem triviális az egyensúly koncepció …

Köszönjük a figyelmet!

Kereslet oldal n fogyasztó, mind egy kezdeti szolgáltatónál Szolgáltatóváltási költségükben és fogyasztásukban heterogének A fogyasztó döntése: maradjon az eredeti szolgáltatójánál vagy váltson át egy másikhoz

Egyszerűsített keresleti oldal Paizs (2003) A fogyasztók döntései egy ‘szolgáltatóváltási függvénybe’ aggregálhatók Elég a szolgáltatók interakciójára koncentrálni

Kínálati oldal Három szereplő - árverseny Beszerzési költség megegyezik: c A kiindulási fogyasztói bázis és ezáltal a szolgáltatóváltási függvény szolgáltatónként különböző