Alapkészségek és foglalkoztatás Az IALS tanulságai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Az első házasság felbomlása
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
1 Bérezési tanulmány  Munkaerőköltségek és nemzetközi versenyképesség Dirk Wölfer december 11.
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
TIMSS 2007.
Csoportosítás megadása: Δx – csoport szélesség
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Statisztika Érettségi feladatok
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Magyarország a régióban Eltérések és közös pontok
Bérváltozások 2008 május május Köllő János MTA KTI.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
„Kemény” és „puha” alkalmazkodás a gazdasági válsághoz Munkaerőpiaci Tükör 2010 – Közelkép Köllő János.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Középpontban a fejlődés
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Többváltozós adatelemzés
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Többtényezős ANOVA.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A DIFER használata.
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az országos mérések megújult rendszere
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Dr. Kaposi József Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól:  a reformok ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Tárgy A foglalkoztatás növekedése hét európai országban A változások értékelése az előrejelzési kockázatok szempontjából Nem célja megmagyarázni,
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
A szakiskola jelene és jövője
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Munkaerő-piaci helyzetkép A munkaerőválság makrogazdasági okai
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Alapkészségek és foglalkoztatás Az IALS tanulságai Köllő János MTA KTI

Csak 15-59 éves, nem tanuló férfiak Milyen szerepet játszik az elégtelen írástudás* abban, hogy az alapfokon iskolázott népesség foglalkoztatása nagyon alacsony szintű Magyarországon és más KKE országokban? Válaszkísérlet az IALS** alapján. 21 nemzeti minta. KKE: CZ, HU, PL, SLO Csak 15-59 éves, nem tanuló férfiak Hasonló eredmények mindkét nemre: Munkaerőpiaci Tükör 2008 *) Írástudás = alapvető olvasási, írási, számolási készségek **) International Adult Literacy Survey 1994-98, OECD, Statistics Canada

Érdemes-e egyáltalán foglalkozni a kérdéssel? A képzetlenek ilyen fokú kiszorulása nem magától értetődő jelenség A jelenség mögött nem feltétlenül a tudáshiány áll (lásd később) A rossz általános iskola  hiányos alapkészségek  alacsony foglalkoztatás következtetés-sorozat a fenti okokból, valamint az életkor-írásutdás profilok nagymérvű eltérése miatt elsietett lehet

PISA IALS

Négy állítás Közép-Kelet Európáról Az alapfokon iskolázott felnőtt népesség írás-olvasási készségei abszolút és relatív értelemben is erősen hiányosak A lemaradás csak részben írható az oktatás számlájára, a torz munkatapasztalat szerepe (valószínűsíthetően) hasonló jelentőségű Az „igénytelen” munkahelyek és képzetlen munkavállalók alacsony egyensúlya nem maradhatott fenn, mert: a) Az új munkahelyek szigorúbb írás-olvasási követelményeket támasztanak, mint a régiek b) A tudáshiány erősebben hat a foglalkoztatási esélyre Keleten, mint Nyugaton* *) Az erre vonatkozó számítások nem szerepelnek a kötetben, itt ismertetem őket

Négy állítás Közép-Kelet Európáról Az alapfokon iskolázott felnőtt népesség írás-olvasási készségei abszolút és relatív értelemben is erősen hiányosak A lemaradás csak részben írható az oktatás számlájára, a torz munkatapasztalat szerepe (valószínűsíthetően) hasonló jelentőségű Az „igénytelen” munkahelyek és képzetlen munkavállalók alacsony egyensúlya nem maradhatott fenn, mert: a) Az új munkahelyek szigorúbb írás-olvasási követelményeket támasztanak, mint a régiek b) A tudáshiány erősebben hat a foglalkoztatási esélyre Keleten, mint Nyugaton*

Teszt Az átlagos IALS-teszteredményt (0-500 pont) magyarázó lineáris regressziók iskolázottság-életkor interakciókkal, három országcsoportra További kontrollok: szülők végzettsége, lakóhely, nyelv, bevándorló státusz, kulturális szokások Megj: a teszteredmények kiátlagolásával nem követünk el komoly hibát Itt és többnyire másutt is: Nyugat1, Nyugat2, KKE

Eredmények Elmaradás a fiatal diplomások írás-olvasási teljesítményétől* három országcsoportban (szórásegységben) *) A fiatal diplomásoknál a kelet-nyugati különbség 0.15 szórásegység (9 pont)

Négy állítás Közép-Kelet Európáról Az alapfokon iskolázott felnőtt népesség írás-olvasási készségei abszolút és relatív értelemben is erősen hiányosak A lemaradás csak részben írható az oktatás számlájára, a torz munkatapasztalat szerepe (valószínűsíthetően) hasonló jelentőségű Az „igénytelen” munkahelyek és képzetlen munkavállalók alacsony egyensúlya nem maradhatott fenn, mert: a) Az új munkahelyek szigorúbb írás-olvasási követelményeket támasztanak, mint a régiek b) A tudáshiány erősebben hat a foglalkoztatási esélyre Keleten, mint Nyugaton*

Tesztek A) Hasonlítsuk össze a munkahelyi írás-olvasási követelményeket Keleten és Nyugaton!  táblák, ábrák Megj. A követelményszintet az előforduló írás-olvasási feladatok számával (0-13) mérjük Tegyük ezt meg a 100 fősnél nagyobb vállalatokra külön is (ahol kevésbé fordulhat elő, hogy a munkavállaló dönt az írás-olvasási feladatok számáról) B) Vizsgáljuk meg, hogyan rendelődtek egymáshoz az eltérő követelményeket állító munkahelyek és a különböző iskolázottságú munkavállalók!  többkimenetes választási modellek (mlogit, clogit, asmprobit). Megj. A fenti modellek azt vizsgálják, hogyan változik az alkalmazott munkaerő iskolázottsági szerkezete, ahogy az „igénytelen” munkahelyektől az „igényesek” felé haladunk

Eredmények (A) Az írás-olvasási feladatok számának eloszlása

(ipar, termelő munkások) Eredmények (B) Az írás-olvasási feladatok számának marginális hatása a 0-10 (kék) és 11 osztályt végzettek (piros) részarányára két országcsoportban (ipar, termelő munkások) Ennél is nagyobb különbségek a nem termelő, nem-fizikai munkakörökben

Négy állítás Közép-Kelet Európáról Az alapfokon iskolázott felnőtt népesség írás-olvasási készségei abszolút és relatív értelemben is erősen hiányosak A lemaradás csak részben írható az oktatás számlájára, a torz munkatapasztalat szerepe (valószínűsíthetően) hasonló jelentőségű Az „igénytelen” munkahelyek és képzetlen munkavállalók alacsony egyensúlya nem maradhatott fenn, mert: a) Az új munkahelyek szigorúbb írás-olvasási követelményeket támasztanak, mint a régiek b) A tudáshiány erősebben hat a foglalkoztatási esélyre Keleten, mint Nyugaton*

Teszt Az írás-olvasási követelmények számának kelet-nyugati összehasonlítása „régi” és „új” munkahelyeken  lineáris regressziók ágazatra és foglalkozásra kontrollálva Nincs szolgálati idő (tenure) változó! „Új munkahely” = azon munkavállalók munkahelyei, akiknek 2 vagy több munkahelyük volt az interjút megelőző egy évben „Régi munkahely” = csak egy munkahely és exp>1

Eredmény Kelet-Nyugati különbség a munkahelyen előforduló írás-olvasási-számolási feladatok számában a régi és új munkahelyeken A munkavállaló iskolázottsága szerint, ágazatra és foglalkozásra kontrollálva

Négy állítás Közép-Kelet Európáról Az alapfokon iskolázott felnőtt népesség írás-olvasási készségei abszolút és relatív értelemben is erősen hiányosak A lemaradás csak részben írható az oktatás számlájára, a torz munkatapasztalat szerepe (valószínűsíthetően) hasonló jelentőségű Az „igénytelen” munkahelyek és képzetlen munkavállalók alacsony egyensúlya nem maradhatott fenn, mert: a) Az új munkahelyek szigorúbb írás-olvasási követelményeket támasztanak, mint a régiek b) A tudáshiány erősebben hat a foglalkoztatási esélyre Keleten, mint Nyugaton*

Teszt A teszteredménynek a foglalkoztatási esélyre gyakorolt hatása nem becsülhető a teljes mintán, közvetlenül [Prob(E)=f(skill, X)], a nyilvánvaló endogenitás miatt Instrumentumok nem állnak rendelkezésre A teszteredmény azonban adottnak tekinthető azoknál, akiket mostanában vettek (vagy vehettek volna) fel Szűkítsük a mintát azokra, akik a közelmúltban megfordultak a munkapiacon: a megfigyelés pillanatában egy évnél rövidebb ideje dolgoztak a munkahelyükön, vagy nem dolgoztak! Vizsgáljuk meg az iskolázottság, az alapkészségek és a foglalkoztatás kapcsolatát ebben a részmintában!

Tesztfolyt Becsüljük az alábbi rendszert: Teszteredmény = f(iskolázottság, X) Ledolgozott hetek az elmúlt évben = g(iskolázottság, teszteredmény, Z) X = idő az iskola elhagyása óta, anyanyelv, apa iskolázottsága Z = nem, életkor, életkor2, bevándorló, falusi, korai nyugdíjat kap Az eredmények mindkét nemre és a teljes IALS-mintára vonatkoznak kelet-nyugati bontásban Minta: 15-59 éves, nem tanul, megfordult a munkapiacon az elmúlt évben 3sls

Tesztfolyt Miért bünteti a piac erősebben az alapkészségek hiányát? A teszteredménnyel összefüggő, nem mért készségek? Szociabilitás, fegyelem, együttműködési hajlam? Erősebb kapcsolat a meg nem figyelt készségekkel Keleten, mint Nyugaton? A nagyszervezetek dominanciája?

Következtetések KKE: az alapfokot végzettek nagyon erősen koncentrálódtak írás-olvasási követelményeket nem (alig) támasztó munkahelyeken. Nem találunk erre utaló jeleket azokban a nyugati országokban, ahol alacsony az alapfokon végzettek foglalkoztatása. A munkahelyi írás-olvasási követelmények erőteljesen szigorodtak, különösen a fizikai munka világában. Az alapkészségek hiánya különösen nagy mértékben nehezíti az új munkahelyekre történő belépést. A probléma nem varrható mindenestül az oktatási rendszer nyakába, de intő jel, hogy a képzetlen fiatalok készségszintje különösen alacsony, miközben a keletkező munkahelyek követelményszintje a nyugatihoz hasonló A felnőttkori mérések fontosak és az iskolai mérésektől több ponton eltérő eredményeket adnak. Ceterum censeo: PIAAC!