Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma A szövegszerkesztés-oktatás hatékonyságának változása az elmúlt 10 évben Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma
Helyzetkép 1996-97 Informatika a felsőoktatásban 1996 felmérés, 1997 felsőoktatási intézmények az informatika tanárok képzésében nem alkalmazkodnak megfelelően a társadalmi igényekhez felmérés, 1997 középiskolás tanulók iskolában tanult szövegszerkesztést önállóan tanult szövegszerkesztést végzős informatika szakos hallgatók
Felmérés, 1997 bal margó: 1 cm jobb margó: térköz, bekezdés után: 12 pt 18 pt térköz, bekezdés előtt: behúzás balról: 2 cm behúzás jobbról: Cím Szöveg „Játssz … tucat.” Betűstílus félkövér, dőlt, nagybetű dőlt félkövér, dőlt Betűméret 22 pt 12 pt
1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult önállóan tanult végzős informatika szakos hallgatók
1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult 12% önállóan tanult végzős informatika szakos hallgatók
1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult 12% önállóan tanult 3% végzős informatika szakos hallgatók
1997-es felmérés eredménye Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult 12% önállóan tanult 3% végzős informatika szakos hallgatók 20%
Jövőkép 1997-ben Már nem sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a szövegszerkesztők használata annyira elterjedjen, hogy kezelésük az alapműveltség részévé váljon. A „modern analfabétizmus” nem azt fogja jelenteni, hogy tud-e valaki írni-olvasni, hanem hogy tud-e szövegszerkeszteni vagy sem. Tóth Tamás: A szövegszerkesztés alapjai, 1997
10 év elteltével… „Sound working knowledge of all common word processing…” Részlet egy önéletrajzból „Az összes közismert szövegszerkesztő megbízható, alapos ismerete.”
Zárótanítási óratervek formai szempontok Fedőlap cím cégszerű aláírás Bevezető oldal óra jellemzői, előzményei, céljai, követelményei Folyamatterv oszlopai óra menete módszertani megjegyzések A táblázatba v. a tervezet további oldalaira egyéb közlések
Feldolgozott dokumentumok 101 jelölt 146 db dokumentum 1 db PowerPoint dokumentum, órai mentés részletenként, oldalanként Felhasznált szoftverek 97 db Word dokumentum 3 db Excel dokumentum 1 db TEX dokumentum
Excel dokumentumok 1 hallgató 2 hallgató fedőlap Word-ben cellán belüli sortörés párhuzamos hasábok létrehozása 2 hallgató írógépként módosítások nem lehetségesek fedőlap Word-ben
Szövegszintű formázások papírméret, margók 78 hallgató: magyar Word beállításai papírméret: A4 margók: 2,5 cm 3 hallgató: angol Word beállításait papírméret: Letter margók: 1 inch 20 hallgató teljesen vegyesen (egy óraterven belül is) margók: 0,63 cm ≤ x ≤ 5,08 cm
Margóra írt szövegek a margó beállítása nem garancia szóközök határtalan használata véletlen negatív behúzások képek hibás elrendezése táblázatok véletlen megszélesítése
Táblázatok megszélesítése matematika─informatika
Szövegszintű formázások oldalakra tördelés 10 hallgató helyesen használta 70 hallgató csak Entereket 9 hallgató vegyesen használt oldaltörést és Entereket 3 hallgató térközt és Enter-térköz kombinációt külön fájlba mentették az egyes szövegegységeket (max.: 5)
Szövegszintű formázások fejléc, lábléc egyetlen élőfej élőláb láblécre került a szövegtükörre szánt információ minden oldalon megjelent a szöveg
Lábléc: hivatkozások
Szövegszintű formázások fejléc, lábléc egyetlen élőfej élőláb láblécre került a szövegtükörre szánt információ minden oldalon megjelent a szöveg oldalszám 39 jó 1 kézzel 2 vegyes táblázat fejléce kézzel minden lap tetején „fejléc” nincs egyetlen jó megoldás sem
Táblázaton belüli „fejlécek”
Szövegszintű formázások üres oldalak
Szövegszintű formázások elválasztás rövid sorok 6 hallgató próbálkozott mind hibás, „kézimunka” informatika ─ informatikus könyvtáros
Fedőlap, aláírás, bevezető oldal Enter Szóköz Shift + Enter alapértelmezett tabulátor pozíciók
„Igazítások” Szóközzel „Térközök” Enterrel
Táblázat létrehozása Helyes táblázat pozícionált tabulátor függő behúzás függő behúzás + pozícionált tabulátor Hibás Szóköz Enter alapértékhez állított tabulátorok
Táblázat létrehozása Helyes Hibás
Soron belüli igazítások Helyes pozícionált tabulátor 9 hallgató táblázat 1 hallgató Hibás Szóköz Enter alapértékhez állított tabulátorok
Soron belüli igazítások
Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter
Alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter
Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter
Alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter
Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóköz + sorvégi Enter
Szóközök + sorvégi Enter
Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóköz + sorvégi Enter újság hasáb
Újság hasáb
Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóközök + sorvégi Enter újság hasáb szövegdoboz
Szövegdoboz
Óra menete szöveg szintű döntések, formázások párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóköz + sorvégi Enter újság hasáb szövegdoboz táblázat, de a sorok száma nem megfelelő
Táblázat a sorok száma nem megfelelő
Táblázat a sorok száma nem megfelelő
Tartalomtól függetlenül bekezdés formázások felsorolás, számozás jó: 13 vegyes: 36 hibás: 40 bekezdések behúzása Szóközzel tabulátorral bekezdések igazítása soron belüli többféle igazítás alapértelmezett tabulátorokkal
Tartalomtól függetlenül betű formázások irreleváns tipográfiai szabályok nem ismertek
Néhány elrettentő példa
Néhány elrettentő példa
Összegzés Ötödéves tanárjelöltek szövegszerkesztési ismeretei rendkívül hiányosak „Modern analfabéták” A tanítást úgy kezdik meg, hogy nem rendelkeznek megfelelő szövegszerkesztési, számítástechnikai ismeretekkel Nincs lényeges javulás 10 év elteltével Informatika szakos jelöltek megdöbbentő alulteljesítése Érettségi követelményei Alkalmazói ismeretek számonkérése, alapvizsga Vezetőtanárok számítástechnikai ismeretei, ilyen irányú segítségnyújtása nyomon követhető Vezetőtanárok számítástechnikai képzése