A közösségi média hatása a fiatalok nyelvhasználatára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest
Advertisements

A kommunikáció és a grammatika új megközelítése
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Készítette: Fodorné Varkoly Mária. Amit ma feltölt valaki, az több év múlva is elérhető lesz a világhálón! Ezért érdemes vigyázni milyen tartalmakat teszünk.
Euroexam nyelvvizsgákra
Digitális világ 4. foglalkozás Mobilfónia 1. Eszközök, lehetőségek.
2.0 Informatikus-e a könyvtáros?. Nehézségek: • informatikushiány a könyvtárakban • egyetemi oktatás hiányosságai: – bölcsész szemlélet – informatikaoktatás.
Valósidejű fenyegetések a virtuális térben Symantec Kiberbűnözési felmérés Teasdale Harold szeptember 26.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
THE BUSINESS AUTOMATION COMPANY Alsópáhok,2012. február 12. Új média Magyar Kolping Szövetség titkári továbbképzés.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
DPR és webfejlesztés Aknai Péter Tartalommenedzser, PTE DPR Szakmai Nap, április 15.
2014. június 28. Hálózati tanulás Hálózatok Internet Web 2.0.
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
Közösségi portálok használata
Játék, letöltés... Van –e élet a neten ezeken túl?
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Euroexam nyelvvizsgákra
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
Virtuális Éden: természetközeli élmények és tapasztalatok megosztása blogon és wikin Szent József Katolikus Általános Iskola Kiskunhalas.
Közösségi média és a könyvtár Trendek Közösségi média és a könyvtárak Trendek
Rádai Péter Euroexam Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol, német B2 / C1.
Készítette: Kotymán Arnold PS ÁMK Társulás Cserkeszőlő
Web2. - KÖZÖSSÉGI MÉDIA MENNYIT ÉR EGY RAJONGÓ??.
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 6 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Kereskedelmi és Vendéglátóipari Tagintézménye
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok ajánlott használata
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
Közösségi portálok használata
Online közösségi hálózatok: új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek feltérképezésére új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek.
Közösségi oldalak használata
Közösségi weboldalak és az alumni szervezetek DPR Szakmai Klub I. Hain Ferenc - DPR Szakmai Klub http./
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER , BALATONALMÁDI A középfokú médiaoktatás legújabb.
Digitális világ – interaktív táblán
2011.szeptember 26. Balatonalmádi
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Fiatalok motiválása a véleményformáló diáksajtósok bevonásával
Levelezés, és a többiek Takács Béla Irodalom Bodnár –Magyari: Az Internet használata I. (Kiskapu) Bodnár –Magyari: Az Internet használata.
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
A közösségi média térhódítása a vállalati kultúrában
Digitális tartalom előállítási képzés, alternatív foglalkoztatással mozgássérültek és megváltozott munkaképességűek számára HEFOP DAT Konferencia.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Közösségi portálok használata
A kommenthuszár becsizmáz. Új szavak a digitális kommunikációban
NyEMRLSz Hittudományi Tanácskozás Tóbiás Attila A VILÁGHÁLÓ ÁLDÁSAI, KÍSÉRTÉSEI ÉS BUKTATÓI.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
SoundCloud.
Social Media 2015-ben, üzleti szemmel - avagy merre tart a közösségépítő világ? Kulcsár István Róbert 1.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
A ZUKBERGNETIG Lexikográfiai megfontolások Károli Gáspár Református Egyetem június 13-án Dr. Veszelszki Ágnes (ELTE BTK, KIM)
Közösségi oldalak az oktatásban gyakorlati szemszögből Uher Bertalan zenetanár Csermák Antal AMI, Veszprém Öveges József Szakképzőiskola, Gimnázium és.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Előadás másolata:

A közösségi média hatása a fiatalok nyelvhasználatára VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” Balatonalmádi, 2013. szeptember 27. Dr. Veszelszki Ágnes

Születésnapi ajándék

Áttekintés közösségi oldalak a digilektus és szókészleti jellemzői SNS szociális média és a diákok a digilektus és szókészleti jellemzői belső tagolódás közösségi oldalakhoz kötődő szavak

Közösségi oldalak (SNS = social networking sites) Facebook: ismerőskereső + tartalommegosztó Twitter: mikroblog-szolgáltató Snapchat: képküldés, csetelés (időzítés) Flickr: képmegosztó Foursquare: tartózkodási hely LinkedIn: szakmai profil … http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_networking_websites

Kultúrpesszimista nézetek a kommunikáció evolúciójáról

Hogyan használják a diákok a közösségi médiát? a 12–17 éves amerikai diákok 73%-a használja a szociális médiát közösségi média + blogolás: a neten töltött idő ¼-e 9–12. évfolyam 43%-a: elsődleges online kommunikációs mód: közösségi média forrás: http://www.technologybitsbytesnibbles.info/archives/7533 [2013. 06. 24.]

Mégis-morál? az iskolákban, ahol tiltják a mobil használatát, 63% mégis használja 30%: tanárokkal is lehessen online kommunikálni 62%: hírek beszerzése közösségi médiából 17%: „nehéz” témákról információk (pl. drogok)

Veszélyforrás? rombolhat: álláspályázat: 38%: negatív befolyás (digitális lábnyom) elterelheti a figyelmet: amerikai középiskolák 67%-a tiltja cyberbullying (online zaklatás): háromból egy gyerek tapasztalta digitális szakadék és megértési nehézségek A láma nem írt misst, jöttek gankelni, a support meg hiába próbált menteni, az enemy alapból pro volt, és a n00b csipa még feedelte is őket. (Balogh Andrea)

Digilektus saját fogalom: digi- + lektus új nyelvváltozattípus a nyelvváltozatok rendszerében az elektronikus (digitális) média nyelvhasználati módja a számítógép közvetítette kommunikációra jellemző új nyelvváltozat

A nyelvi hatások vizsgálati szempontjai helyesírás (fonetikus írás) írástechnika (kézi vs. gépi szövegbevitel, billentyűzet vs. érintőképernyő) olvasás és szövegértés grammatika (redukció, beszélt nyelv) pragmatika (tegezés-magázás) vizualitás (kép-szöveg kapcsolatok) lexika (nyelvi kölcsönhatások, neologizmusok)

A Netszótár céljai dokumentálás ismeretterjesztés szórakoztatás a kommunikációs szakadék csökkentése a digitális bennszülöttek és bevándorlók (kint rekedtek?) között

A digilektus szókészlete: Új szóalkotások, új kollokációk netologizmus: az internetes nyelvhasználatban keletkező, a neten előforduló neologizmus egoszörfölés ’keresőprogramban saját névre való rákeresés’ szkájpozás ’a Skype program használata’ XD [ikszdé], ikszdézik, kettőspontdézik ’nevet’ lóg a neten, dob egy sms-t

A digilektus szókészlete: Belső tagolódás informatikai (eredetű) szókincs szkennel, e-mail, wlan, alaplap, Space, klikkel játékosok nyelve, gamerszókincs laggol, kempel, hedcsát, hent, kipörget, imba netspecifikus akronimák ASL, OMG, LOL, ROTFL, TLDR gesztusleíró kifejezések, verbális szmájlik arcpálma ~ facepalm, headdesk

A digilektus szókészlete: Belső tagolódás e-mail emil, evél, CC, BCC, addol, csatolmány blog; fórum komment, poszt, gasztroposzt, vlog, énblog, bloggerina, kommenthuszár, imho, szvsz csetelés BRB, CB, pill, mom, tel közösségi oldalhoz kötődő szókincs

Iwiw magyar közösségi oldal < international who is who eltűnőben egy wiw-függő iwiw-ismerős iwiw-ezés közben az internetes profiljában egy wiw-es képet oszt meg a hasonló wiw-ezési szokásokkal rendelkező iwiw-felhasználókkal (VÁ 2006)

Twitter csipogó (tükörfordítás), mikroblog, tweet twittel, twitterezik, csiripel, követ, retweet twaiting ’várakozás közbeni twitterezés’ twitcident ’balesetekről tudósító tweetek’ ’Twitter által okozott baleset tvitikett ’viselkedési szabályzat’ twypo ’gépelési hiba a Twitteren’

Foursquare alkalmazás, közösségi hálózat: okostelefonos bejelentkezés helyeken, eseményeken foursquare-ezik becsekkol 1. ’bejelentkezik weboldalra, közösségi portálra’ 2. ’virtuálisan bejelentkezik’ (angol „check in”) badge ’helybejelentkezésért kapható virtuális trófea’

Facebook szótárban (kereszthivatkozásokkal) 173 említés face, fész, fb, fácse, fácsebúk, faszbúk, féjzbúk, fércbúk, arckönyv, pofakönyv, emördzsönszifész, érintőfész, teleféjsz búkol, fészel, facebookol, facézik, Facebookon lóg addol, bejelöl, defriend, megjelöl, tagel, pókol posztol, feltol, feltölt; leszedet fészkocka, fészlakó, Facebook-függő, fészes ős lájk: kedvel, tetszikel, like, belájkol, meglájkol, diszlájkol; megalájk, gigalájk, terralájk Facebook-gyanús fotó

Nem csak lexikai hatások… Hogyan változtatta meg az internet az Ön gondolkodását? A világhálóba keveredett ember… ELTE Eötvös Kiadó, 2013. november

Veszelszki Ágnes www.veszelszki.hu facebook.com/netszotar 2013