Digitális világ – interaktív táblán Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra Nemzetközi konferencia 2012. szeptember 25-26., Budapest, MTA Kőrösné dr. Mikis Márta korosmarta@gmail.com Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)
Előzmény: Médiatudor program, www.mediatudor.hu A 9-16 évesek 42%-ának saját számítógépe van, 24%-uk mobiltelefonon internetezik (NMHH EU Kids Online 2011 kutatása) ÚJ: Digitális világ oktatási program, 9-11 évesek számára www.digitalisvilag.hu
Cél: a médiaértés megalapozása, készségek-képességek fejlesztése, amellyel a tanulók képesek a hatékony, értő médiahasználatra, kritikusan kezelni, elemezni a digitális média által közvetített üzeneteket, biztonságosan eligazodni az internet világában, értelmesen használni az új, kommunikációs technikákat, új, kreatív tartalmakat létrehozni, felismerni és kezelni a kockázatokat és veszélyeket, megvédeni magukat a káros vagy sértő médiatartalmaktól. (NAT-kompatibilis: http://www.kormany.hu/download/c/c3/90000/MK_12_066_NAT.pdf)
Tanári kézikönyv: tanmenet és óravázlatok foglalkozásonként, segédanyagokkal, letölthető és szabadon alakítható tanári PowerPoint prezentációk interaktív tábla-oldalak online gyakorlatok/játékok tanulóknak nyomtatható feladatlapok digitális reklámok valós példái (szponzorok) kislexikon szülői tájékoztató
14 foglalkozás: Irány a világháló! Hogyan lehetünk biztonságban az interneten? Mindent rólad - személyes adatok Mobilfónia 1. Mobilfónia 2. A hirdetések világa (Mi a reklám?) Találd meg a reklámot! Mit rejt egy digitális reklám? Online márkaépítés (Kereskedelmi márkák) Online márkaépítés (Nem kereskedelmi márkák) A célcsoport Tervezzünk bannert! Kapcsolataim a neten. Írjunk blogot! Hogyan lehet a honlapokkal pénzt keresni?
Tanári útmutató leckénként
Tanulói munkalapok: online és nyomtatható
Tanári prezentációk A diákok kisebb csoportokban fedezzék fel a kiválasztott honlapot. Kérje meg őket, hogy először csak a nyitóoldalt figyeljék meg. Segítsen a gyerekeknek beazonosítani a jótékonysági célt és a más oldalakra mutató hivatkozásokat. A további vitát segítő kérdéseket a tanári útmutatóban találja.
Internet-biztonság Veszélyek és védekezés Youtube, Facebook 1x1 Sütik Közösségi oldalak, blogok Játékok
Edzőcipőhöz: kép, elnevezés, szlogen, reklámszöveg... Tervezzünk bannert! Edzőcipőhöz: kép, elnevezés, szlogen, reklámszöveg...
Valóságos és virtuális kapcsolatok Gyűjtsétek össze néhány rokonotok, barátotok, ismerősötök nevét és helyezzétek el őket a 13.1 feladatlap megfelelő rovataiba! Beszéljük meg a diákokkal, mi a különbség a különböző kapcsolatok között! (Családtagok, rokonok, barátok, ismerősök, barátok barátai). (A képek forrása: www.publicdomainpictures.net)
1. gyakorlat - Készíts virtuális névjegyet! Saját magadról vagy társadról… - páros munkával A diákok készítsenek magukról/vagy párjukról vicces névjegyet! (Név, becenév, kép, hobbi stb. feltüntetésével) Pl. vicces névjegy becenév, kép, hobbi stb. feltüntetésével
Közösségi oldalak, blogok, osztályblog Tartalmat a blogba! Miről írjunk?
Online játékok
Hirdetések - célcsoportok
3. gyakorlat Tervezz reklámot egy célcsoportnak! A kártyák letölthetőek: Képek Formák Csoportok Szlogenek A TEJ HIRDETÉSE - innen letölthetőek az ötletek A letöltött kártyák (képek, formák, célcsoportok, szlogenek) használatához a tanulókat kis csoportokra kell osztani, és egy-egy célközönséget kiosztani nekik. Magyarázza el, hogy mindegyik csoport egy digitális reklámot tervez a formátum, kép, szlogen és reklámszöveg kiválasztásával. Mindannyian egy tejtermelő vállalatnak fognak dolgozni, a TEJ népszerűsítése érdekében. A csoportok megtervezik a maguk TEJ hirdetését a megadott célcsoport számára vonzó formátum, arculat, szlogen és reklámszöveg kiválasztásával.
Köszönöm a figyelmet! www.digitalisvilag.hu