A lánchíd története
Reformkor
Gróf Széchenyi István 1791-1860 1791. szept. 21-én született Bécsben A 19. sz. húszas éveiben megindult reformmozgalom kezdeményezője kiváló író és államférfi nagybirtokos arisztokrata család tagja
1815-17-ben beutazta Olaszországot, Franciaországot, Angliát, Görögországot, a kisázsiai partokat, hazatérve pedig Magyarországot és Erdélyt.
1840-es években a Tisza szabályozás megindítása, a balatoni gőzhajózás életre hívása emelkedik ki gyakorlati tevékenységeiből. A Lánchíd is Széchenyi nevéhez kapcsolódik. Széchenyi volt a motorja az építkezésnek.
Ez volt az első állandó híd Pest és Buda között.
A Lánchíd építése
A tervezés A híres angol építőmérnök és hídtervező, William Tierney Clark. Clark Ádám, skót mérnök, mint építésvezető.
Az építés A híd építésének gazdasági és politikai kérdéseit a szerződés létrehozásával és jóváhagyásával sikerült rendezni, ezután kezdetét vette az építés megszervezése és elindítása. 1840 tavaszán szervezték meg a híd alapozásához szükséges anyagok szállítását.
A cölöpök egyenként 15×15 hüvelyk (38×38 centiméter) keresztmetszetűek, 20-24 méter hosszúságúak voltak, fenyőfából készültek. Elsőnek a pesti hídfő alapgödre készült el, ahol 1842. augusztus 24-én megtartották a Lánchíd alapkőletételi ünnepségét, több száz meghívott, többek közt a nádor részvételével.
A teljes, hídba beépített vasanyag összsúlya 2146 tonna volt. A láncok szerelése meglehetősen gyorsan történt, 1848. március 28-án került az első láncvég bekötésre a pesti lánckamrában, július 8-án pedig már a középső hídnyílás első láncának beemelése folyt, július 18-án került sor az utolsó beszerelésének megkezdésére.
A láncot felhúzó csigasor egyik láncszeme szétpattant, a lánc rázuhant az úszóállványra, melyet összetört, majd beleesett a Dunába. A műveletet az állványról szemlélő emberek, köztük Széchenyi István, szintén a Dunába estek. A baleset során egy munkás életét vesztette, valamint négy hét késést eredményezett a munkálatokban. A szabadságharc idején az építkezés lelassult.
A hidat a forgalomnak 1849. november 20-án adták át, a budai hídfőnél feltüntetett időpont, november 21-e, a vámszedés kezdetét jelzi.
A Lánchíd kőoroszlánjait 1852-ben emelték a helyükre A Lánchíd kőoroszlánjait 1852-ben emelték a helyükre. A szobrász Marschalkó János volt.
Á L L A T S E R E G L E T
Köszönjük A figyelmet!