A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA MINŐSÉGÜGYI ALAPFOGALMAK: Minőség: A minőség a a termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, amely alkalmassá teszi adott vagy elvárható igények kielégítésére. Minőségbiztosítás. A minőségbiztosítás mindazon tervezetek és rendszeres tevékenységek összessége, amelyek megfelelő garanciát adnak arra, hogy valamely termék vagy szolgáltatás a megadott minőségi követelményeket kielégítse. Minőség szabályozási rendszer: Mindazon tevékenységek összessége , amelyek az adott szükségleteket kielégítő termék, vagy szolgáltatás minőségét fenntartják. Minőségpolitika: A vállalatnak a minőségre vonatkozó általános szándéka és irányvonala, amelyet a vállalatvezetés hivatalosan kinyilvánít. Minőség audit: ( belső- külső) A minőségügyi előírások betartásának rendszeres és független felülvizsgálata, javító ill. helyesbítő intézkedések megfogalmazása.
A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS FOLYAMATA VÉGREHAJTÁS UTASÍTÁSOK STANDARDOK BIZONYLAT KÉSZÍTÉS ELLENŐRZÉS, STANDARDOK FEJLESZTÉSE
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS CÉLJA, LÉNYEGE, ALAPELVEK, RÖVID TÖRTÉNETE Célja: A hibák korai fázisában való megismerése, megelőzése. Lényege: Annak a valószínűségét kell minimalizálni, hogy a hiba előfordulhasson. Alapelvek: Nem a hibásat kell üldözni, hanem a hibát ! Önátvételi rendszer! ( Add a neved a munkádhoz! ) Hiba megelőzés! ( Passzív ellenőrzés - aktív cselekvő minőség ellenőrzés ) Szakítani kell a régi gyakorlattal ! Szigorú tűrések > Laza betartása Reális tűrések > Szigorú betartása ! Annyira kell a munkát szabályozni, hogy ne lehessen kétféleképpen csinálni ! Munkaköri leírás olyan legyen, hogy bárki laikus, pontosan tudja a feladatát elvégezni ! Jóváhagyott érvényes dokumentációk Minőségbiztosítás rövid története: 1900- 1925 USA , Taylor ki- és bemeneti minőség-ellenőrzés 1955- 1980 Japán, termék audit 1985- TQM Totál Quality Menagement, rendszeraudit, certifikálás