 Nemzeti költségvetés:  Eléri az adott ország GDP-jének 40-50%-át (GNI-jének 35-65%-át )  Saját forrásai vannak  Kiadási oldal hagyományos négy funkciója:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió kohéziós politikájának jövője Dr. Fazakas Szabolcs Az Európai Számvevőszék elnökségének tagja 49. Közgazdász-vándorgyülés Pécs 2011.Szeptember.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Gondolatok a közötti Többéves Pénzügyi Keretre vonatkozó bizottsági javaslatról ELŐADÓ: DR. KENGYEL ÁKOS EGYETEMI DOCENS, JEAN MONNET PROFESSZOR.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
EU-költségvetés 2013-on túl Reformkényszerek és reformopciók Szemlér Tamás Ph.D, tudományos főmunkatárs MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, 2007.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Az EU költségvetése Dr. Szemlér Tamás BGF Külkereskedelmi Kar
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
1 Prof. Dr. Kocziszky György Társadalmi és gazdasági helyzet változása az EU-ban a Római Szerződéstől napjainkig A társadalmi és gazdasági kohézió célkitűzései.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Az Európai Unió gazdaságpolitikája.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az Európai Unió pénzügyei
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
A Z E URÓPAI U NIÓ PÉNZÜGYEI D R. H ALM T AMÁS, BGF A K ÖZGAZDASÁGI S ZEMLE FŐSZERKESZTŐJE Források: Ferkelt Balázs (Budapesti Gazdasági Főiskola) és Hetényi.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
Az Európai Unió költségvetési eljárása
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

 Nemzeti költségvetés:  Eléri az adott ország GDP-jének 40-50%-át (GNI-jének 35-65%-át )  Saját forrásai vannak  Kiadási oldal hagyományos négy funkciója:  – Állami feladatok és fejlesztések finanszírozása  – Közjavak és közszolgáltatások vásárlása, nyújtása  – Gazdaság szabályozása  – Jövedelmek újraelosztás  Kohéziós jellege van  Magyarországon bázis alapú tervezés

 Nemzetközi szervezetek költségvetése:  Alapvetően tagállami befizetések  ( GDP %-ában megállapított „tagdíj” )  Az EU valahol e kettő között helyezkedik el  Program alapú tervezés  Kiadási plafon az Unió GNI-jének 1,24%-a

 1. A közös politikák támogatása(automatizmus – fair részesedés kérdése)  2. Az integrációból származó nyereségek és veszteségek kiegyensúlyozása (nettó pénzáramlás – nem költségvetési jelleg előnyök)  3. Kohézió erősítésének igénye (kritérium a relatív fejlettségi szint)  4. Tagok bizonyos szolgáltatásokat várnak el (megfelelő egyensúly)

 Elvi kormányzati/költségvetési funkciók:  1. Allokáció  2. Redisztribúció (jövedelem újraelosztás)  3. Stabilizáció (gazd pol.)  4. Szabályozó szerep (adók, transzferek) Az Európai Unió költségvetése jelenleg nem tölti be a föderális ktgvetések szerepét és nem tud meghatározó szerepet játszani sem a stabilizációs sem a redisztribúciós politikában.

 Elvek:  1. Egységesség és pontosság elve ◦ egyetlen dokumentum)  2. Éves költségvetés elve ◦ (teljes naptári év)  3. Költségvetési egyensúly elve ◦ (se többlet, se hiány, átvihetőség kérdése)  4. Számbavételi egység

 5. Globális fedezet elve ◦ (bevétel – kiadás nem köthet össze, nincs beszámítás)  6. Gondos pénzgazdálkodás elve ◦ (takarékos bánásmód)  7. Nyilvánosság elve ◦ (közzététel)  8. Részletesség elve

 9. Kohézió elve – Egységes Európai Okmány rögzítette  a „tagállamok közötti gazdasági és szociális kohézió és szolidaritás” elvét  10. Szubszidiaritás elve  11. Kofinanszírozás vagy társfinanszírozás elve  12. Automatikus finanszírozás (tagországok automatikus be- és kifizetési kötelezettsége)

 Hagyományos saját források (TOR):  – Vámbevételek,  – agrár- (cukor is) illetékek, - lefölözések  Hozzáadott érték adó (VAT) bevételek %-a ◦ 1971-től fokozatosan  GNP alapú befizetés (1988 óta)

 1. Közös Mezőgazdasági politika  2. Strukturális Alapok  3. Belső politikák  4. Külső politikák  5. Adminisztratív kiadások  6. Tartalékok  7. Előcsatlakozási segélyek

 EGK megalapítása után ->kiadások nagy része: közös agrárpolitika finanszírozása  1980-as évek második fele: strukturális alapok szerepének megerősödése  2000-től a kiadási plafon a GNI 1,24%-a

 Pénzügyi előterv (‘80-as évek végtől) ◦ 6 év ◦ Európai Tanács  Éves költségvetés ◦ Költségvetési eljárás során  (szeptember október)

 Európai Bizottság Európai Tanács költségvetés Európai Parlament

 Pénzügyi keretterv (1999-es árakon) (kötelezettségvállalási szinten)

 A KAP-ra fordított kiadások csökkenésének ellenére az agrárpolitika maradt a legnagyobb kiadási tétel  Strukturális műveletek előtérbe kerülése  2000-től új fejezet: előcsatlakozási támogatás

 A csatlakozó országok számára a szükséges finanszírozási keretet az Agenda 2000 teremtette meg -> jan. 1-jével : Előcsatlakozási Alapok  Részei: ISPA (infrastruktúrális fejlesztések), SAPARD (mezőgazdaság és vidékfejlesztés) és PHARE

 A Strukturális Alapok általános, a közötti időszakra érvényes szabályozását a Tanács 1260/1999/EK rendelet biztosítja. A rendelet meghatározza az alapok működésének alapelveit, ismerteti a négy strukturális alap feladatait.  A os programozási időszakban 195 Mrd Euro áll rendelkezésre a Strukturális Alapoknak, amelyek megoszlása az egyes alapok között az alábbiak szerint alakul:

 Reform helyett inkább a status quo megőrzésére irányultak  Költségvetés elvei, céljai, hatásköre még mindig nem egyértelmű  Agrárpolitika jelentős reformjának elmaradása: csökkent a szerepe a kiadásokban, de az alapvető problémák megmaradtak

 Nem került sor a költségvetés szerepének meghatározása az EMU létrejöttével kapcsolatban -> fiskális politikai ellentmondások  Az újonnan csatlakozó országok segítése a felzárkózáshoz

 Költségvetéssel kapcsolatban éles viták  A nettó befizetők a „teherelosztásért” küzdenek, míg a fejletlenebb országok ragaszkodnak a korábbi években elért transzferekhez és pozíciókhoz  Nettó finanszírozók: legalább a kiadások „befagyasztása”  EMU és a kibővülés kapcsán az érvek a inkább a ktgvetés bővülése mellett szólnak

 Költségvetési terhek nettó befizetői és haszonélvezői közötti megoszlásról szóló viták félrevezetőek  Ktgvetési transzferek = közösségbeli tagság költség-haszon mérlege  A közösségi kiadások az összes tagország érdekeit szolgálják akkor is, ha a kapcsolódások bizonytalanok és közvetettek -> versenyképesség, ktgvetésen kívüli költségek és hasznok

 Az Agenda 2000-hez képest más prioritások  Már nem a közös agrárpolitika jelenti az első számú kiadási tételt -> a versenyképesség javítása a fő cél  Új kiadási szerkezet  Az új fejezetek jelzésértékűek, kijelölik a főbb célokat, fejlesztési irányokat

Unió versenyképességének javítása mellett a gazdasági növekedés, több és jobb munkahely teremtése is előtérbe került. Strukturális Alapok és célkitűzések módosítása Ami változatlan: a tagállamok közös költségvetésbe irányuló éves befizetéseinek felső határa

2006-hoz képest 2013-ban a Versenyképesség a növekedésért és foglalkoztatásért lett a pénzügyi terv elsődleges prioritása, az erre rendelt kiadások 2006-hoz képest 2013-ra 194%-al nőttek!

 1. Fenntartható növekedés  2. Természeti erőforrásokkal való gazdálkodás  3. Állampolgárság, szabadság, biztonság és igazságosság  4. EU, mint globális partner  5. Adminisztráció

 2 alfejezete:  - Versenyképesség a növekedésért és foglalkoztatásért  - Kohézió a növekedésért és foglalkoztatásért

 K+F támogatása  Transzeurópai hálózatok kiépítésének támogatása  Oktatási-képzési politika  Szociálpolitika

 Cél: növekedés alapjainak a megteremtése (nem jövedelem-újraelosztásról szól) -Konvergencia célkitűzés -Regionális versenyképesség és foglalkoztatás -Területi együttműködés

 Költségvetés kiadásainak több, mint 40%-a  Részei: - Közös agrárpolitika - Halászati politika - Környezet védelem  Nagy része piachoz kapcsolódó és közvetlen kiadás

 Tartalmában új és lényeges együttműködési területeket érint  3 alfejezete: - Bel- és igazságügyi együttműködés - Fogyasztóvédelem - Információs és kulturális politika

 Költségvetés kiadásainak 5,4%-a  Alfejezetei: a) Szomszédságpolitika b) Fejlesztési és gazdasági együttműködés c) Az EU, mint globális szereplő

 Új Előcsatlakozási Eszköz (IPA-> Phare, ISPA, SAPARD helyett)  Európai Szomszédsági és Partner Eszköz (ENPI)  4. fejezet 15-15%-át fordítanák EPI-re és ENPI-re

 Fejlődő országok támogatására  Fejlesztési Együttműködési Eszközzel (DCI)  Fejezet kiadásainak 32,4%-a

 Humanitárius segély- és válságkezelés (esetleges természeti katasztrófa esetére)  Makroszintű pénzügyi segítségnyújtás

 Közös intézmények fenntartására (Iskolák, nyugdíj, egyéb intézmények)  Több, mint 40%-a Bizottság kiadásaira  2006-hoz képest előirányzott kiadások nőnek, oka: Románia Bulgária csatlakozása-> bürokratikus apparátus felduzzad

 Románia és Bulgária csatlakozásának segítésére 2009-ig  Költségvetés 0,4%-a  Előirányzott összeg 70,9%-át Románia, 20,1%-át Bulgária kapja

Magyarország között 22,4 milliárd eurós uniós támogatásban részesül a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap keretében 2 fő cél: a) foglalkoztatás bővítése b) tartós gazdasági növekedés feltételeinek megteremtése.