A gyermek játéka. A játék szerepe a személyiség korai fejlődésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marcali; Szalay Miklós pszichológus
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
(Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett
Szülői elégedettség mérés eredménye
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Kommunikáció.
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Rokszin Mónika Pszichológus
Társas viszonyok.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Játék és tanulás.
A játék eredete Winnicott értelmezésében
Állatok játéka.
A gondozás,nevelés egysége
A játék A játékosság.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Harmadik előadás.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A pszichikumról általában
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
1. Anya – gyermek kapcsolat
Az alapvető kommunikáció
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Személyiségfejlődési zavarok
Jó játék a mozgás !.
Vigyázat: minden üzenet!
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal szakiskolás tanulók fejlesztésére 20 órás gazdagító szakköri program tapasztalatai Balatonalmádi Szabó.
A játék A játékosság.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
„Referenciaintézmény kialakítása a II
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A szocializáció folyamata
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A pedagógiai gyakorlatot támogató kutatások, vizsgálatok.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A gyermek játéka. A játék szerepe a személyiség korai fejlődésében

A játék a gyermek leginkább fejlesztő hatású tevékenysége mentális támogató rendszer – a "legközelebbi fejlődési zóna" (Vigotszkij) az alkalmazkodás gyermekkori formája (Piaget, Erikson,)

Funkciói: segíti a gyermeket önmaga és a világ megismerésében; fejleszti mozgását; segíti élményei feldolgozásában, érzései elfogadásában; a társas szabályok gyakorlásának tere.

1. Az első játékok mozgásos és érzékelési élményei a gyermek a saját aktivitásán keresztül ismeri meg a világot a korai tapasztalatokban a mozgásos és az észlelési élmény egységben van. Formái játék saját testtel – elősegíti a saját test megismerését, a testi én kialakulását a gyermek befelé figyel, kapcsolatot alakít ki saját testével, megtapasztalja saját testének határait; „autokozmikus játék” (Erikson, id. Benedek) játék tárgyakkal – explorációval kísért a manipuláció a gyermek birtokba veszi közvetlen környezetének tárgyait; „mikrokozmikus játék” feltétele: a fogóreflex oldódása, a csipeszfogás megjelenése ( 6-8. hó), a testközépvonal keresztezése (4-6. hó)

felnőttek játékai kisgyermekekkel – a kommunikáció testi szinten zajlik kéz: tapsoltatók, ujjszámolók, tenyérjátékok, csipkedők... száj: ajakjátékok, cuppanás, berregés... fej: arcsimogatók, arcmutogatók, orrdörzsölők, fülhúzók, egyéb arcimitációk... láb: patkolók, csikizők, táncoltatók, sétáltatók... test: ringatók, hintáztatók, lovagoltatók... Ezekben a játékokban a kulturális hagyományok (a gyermeknevelés ősi szokásai) jelennek meg. Egyéb játékok: "Mutasd meg a..." Hol van a ..." típusú mutogatók.

Testélmények Taktilis kommunikáció - Érintés. kapcsolódás és elhatárolódás – mindig együtt jár valamilyen kontaktussal; - A gyermek igen korán érzékeny a taktilis stimulációkra; - Receptora: a bőr (az érintéssel a hőmérséklet, a nyomás és a fájdalom érzékelhető); - Az érintésmódok: ütögetés, paskolás, csapás, csipkedés, cirógatás, simogatás, fogás, karolás... - Élményminőségek, érzetek: száraz, nedves, meleg, hűvös, hideg, fájdalmas, bizsergető, lágy, puha, kemény, határozott, bizonytalan, megnyugtató, vibráló, semleges...

Vesztibuláris stimuláció - Vesztibuláris rendszer: a test mozgásváltozásait és a gravitációval szembeni egyensúlyát állítja be, a vizuális rendszer kontrollja mellett az izomtónust, a testtartást, a térbeli tájékozódást segíti. - mozgások: forgások, repülések, hintázások, ugrás vízbe, homokba, puha matracra, legurulás füves vagy havas lejtőn... - eszközök: lengő eszközök: hinta, kötéllétra, függőágy, gyűrű, függőágy; ugráló labdák, ugróasztal, mászófalak, gördeszka, forgószék, alagutak...

2. Az első játszótárs: az anya Az anya megteremti a kommunikációs keretet, közelsége a gyermek számára biztonságot nyújt stimuláló helyzetet biztosít (kísérlet 12-24 hónapos gyerekekkel: amikor az anya bekapcsolódik a játékba, a gyermek cselekvése kevésbe ismétlődő, mint amikor egyedül játszik) lehetőséget teremt az explorációra.

A kisgyermek előnyben részesíti az interaktív játékokat, az első életévben már tanulja a játékra hívó jelzéseket és a játékot kísérő metakommunikációt játékra jellemző arc (felvont szemöldök, csodálkozás...) játékra jellemző tekintet játékot kísérő hangok

A korai társas játékok a kisgyermek számára szociális tanulás lehetőségei: alkalmat adnak a közeledés és távolodás gyakorlására, a saját határainak megtapasztalására; a feszült helyzetek átélésével és feloldódásával a feszültségtűrés gyakorlására; a pozícióváltás gyakorlására; az intimitás és a saját hatóképesség megtapasztalására ("Én leejtem, a mama felveszi" típusú játékok) ; a játékot kísérő érzések átélésére (meglepetés, visszautasítás...).

A korai társas játékok : viszonylag egyszerűek; ismétlődő jellegűek; határozott kezdetük és befejezésük van.

Váltakozós játékok – "az énformálás gyakorlatai" (Wallon), pl Váltakozós játékok – "az énformálás gyakorlatai" (Wallon), pl.: bújócska, kukucs-játék, labdagurítás, tárgyadogatók.. Ezekben a gyermek – váltogatja a helyeket és szerepeket, ugyanannak a helyzetnek hol egyik, hol másik pólusán helyezkedik el (oda–vissza, a cselekvés alanya–tárgya, aktív–passzív); az ellentétes vagy kiegészítő szerepekben átéli a két helyzetnek megfelelő indulatokat, érzéseket; megtanulja kiemelni önmagát az egymást követő helyzetekből: az énje függetlenedik a cselekvéstől, a háttértől.