felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009
érettségi követelmények továbbtanulási lehetőségek a mesterképzésben a képzést indító intézmények, karok bemutatkozása FELVÉTELI TÁJOLÓ
jelentkezési és felvételi statisztikák: ponthatárok, bejutási arány a diplomások munkaerő-piaci kilátásai, elhelyezkedési tendenciák, kereseti statisztikák FELVÉTELI TÁJOLÓ
FELVI-RANGSOROK 169 felsőoktatási intézmény 14 képzési terület közel 60 szak, ebből 16+7 szak esetében hallgatói véleményrangsorokkal! Alapelvek: sok szempontú rangsorolás módszertani alaposság adatok hivatalos forrásból
FELVI-RANGSOROK Az első magyar felsőoktatási rangsor ( ) hallgató vélemények munkaerő-piaci kutatások: hirdetéselemzés vizsgálatok a munkáltatók körében (MKIK-GVI együttműködésben - ) – általános presztízsrangsor, – foglalkozási csoportok szerint preferált – intézményi rangsor
Rangsor típusok: Szakos kari rangsorok Képzésterületi kari rangsorok Abszolút rangsorok Hallgatói kiválóság rangsorok Oktatói kiválóság rangsorok Hallgatói véleményrangsorok Munkáltatói véleményrangsorok (MKIK-GVI) FELVI-RANGSOROK
Felhasznált adatok: Educatio Kht. – OFIK jelentkezési és felvételi adatbázis OKM statisztika OTDT nyilvántartás szociológiai kutatások a hallgatók és a munkaadók körében (OFIK, Universitas Press, 2006, 2007) gazdaságszociológiai vizsgálatok a munkaadók körében (MKIK - Gazdaság és Vállalkozáselemző Intézet, ) FELVI-RANGSOROK
Felsőoktatási MŰHELY szakértői, szakmai folyóirat a felsőoktatás legfontosabb kérdéseiről szociológiai kutatások eredményei összefoglaló elemzések kerekasztal-beszélgetések, konferencia beszámolók
A periodika online melléklete: háttérelemzések interjúk aktualitások az Educatio Kht. - OFIK kutatóműhelyéből. Felsőoktatási MŰHELY
2008. legnépszerűbb témái voltak: a Bologna-reform hatásai, felvételi rendszer egyetemi-főiskolai rangsorok munkaerő-piac és felsőoktatás amerikai felsőoktatás vitái természettudományos rekrutáció Felsőoktatási MŰHELY
Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Diplomaszerzés és pályakövetés
Központi és intézményi program TÁMOP Központi DPR TÁMOP Intézményi DPR az intézményi fejlesztések előkészítése, szakmai támogatása központi szolgáltatások: adatgyűjtés, aggregálás, disszemináció Educatio Kht. (kiemelt program) 0,58 Mrd Ft május 15. (2009. március) intézményi fejlesztések: módszertan, szervezeti háttér, nyilvánosság felsőoktatási intézmények 4 Mrd (15 Mrd) december „ „
Központi és intézményi program Központi DPR ≠ központi pályakövetéses kutatás (pl. FIDÉV kutatás) Cél: központi szolgáltatások, az intézmények helyzetbe hozása, központi támogatása, információk az államigazgatásnak Központi DPR „erősség”: módszertan kidolgozás, központi adatbázisok, disszemináció Intézményi DPR „erősség”: kapcsolat a hallgatókkal, intézményi visszacsatolás, marketing
Pályakövetés – Külső és belső kényszerek Belső „kényszerek” (intézményi érdekek): képzés-, szolgáltatásfejlesztés: munkaerő-piaci visszacsatolás marketing: versenyelőny, a felvételi versenyben minőségbiztosítás része pályaorientációhoz információ („mit ér a diploma?”) alumni programok, munkaerő- piaci kapcsolatok (szponzorációs lehetőségek később); végzettek: mesterképzés hallgatói bázisa Külső kényszerek: Ftv. 34. § (6): „A felsőoktatási intézmények ellátják a pályakövetés feladatait, amelynek keretében figyelemmel kísérik azoknak a munkaerő-piaci helyzetét, akik náluk szereztek bizonyítványt, oklevelet.” MAB intézményi akkreditáció 3 éves finanszírozási szerződés külső pályázati források: ROP, TÁMOP
Általános, strukturális: képzési kínálat és munkaerő-piaci igények: kevés az információáramlás, nincs visszacsatolási mechanizmus a pályaorientációhoz; Hazai helyzet, gyengeségek: nincsenek jó intézményi DPR-alumni gyakorlatok: nincs központi szakmai (módszertani) és anyagi támogatás végzettek együttműködési (válaszadási ) hajlandósága gyenge (intézményi kötődés) nincs informatikai háttere, ami más rendszerekkel (tanulm.-i nyilv. rendsz., FIR, AVIR) integrálható DPR fejlesztés indokoltsága
1.Hatékony és fenntartható intézményi pályakövetés komplex modelljének kidolgozása és nyomon követése. 2. Adatok összegzését támogató központi rendszer és szolgáltatások kialakítása: -központi DPR adattár -módszertani segítség, tudástár -tájékoztatás, portál Központi DPR célja
Központi DPR célja: 1. Intézményi modell Szakmailag megalapozott és fenntartható DPR modell Módszertan hallgatói motivációs vizsgálat, végzettek pályakövetése, kompetencia, illetve munkaerő-piaci kutatások Intézményi háttér szervezeti keretek, szakmai kompetencia, szabályozási környezet, informatika, fenntarthatóság, jogi-adatvédelmi háttér Kommunikáció belső és külső, formái, központi adatszolgáltatás
Kapcsolatfelvétel: DPR: További információk:
FELVI
ON-LINE
RANGSOR
FELVI ONLINE RANGSOR december 15-től!
egyetlen magyar on-line felsőoktatási rangsor képzési területi és szakos intézményi rangsorok 166 kar közel 60 szempont
tanulmányok, cikkek a felsőoktatási rangsorok témaköréből saját rangsorok összeállításának lehetősége egyszerre több szempont is megjeleníthető
Adatforrások: Saját (OFIK/Educatio) intézményi adatgyűjtés OKM felsőoktatási statisztika OTDT adatszolgáltatás egyéb hallgatói adatgyűjtés
NE FELEDJE: december 15-től