A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Donald E. Super gondolatai alapján
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A tanári munka értékelése
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
A pozitív pszichológia
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
Motiváció.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A motiváció.
Gordon W. Allport vonáselmélete
A környezetjog elvei.
MOTIVÁCIÓ.
Alfred Adler individuálpszichológiája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR K+F PÁLYÁZATI RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS DÉKÁN Nemzetközi.
Egyéni döntések a szervezetben
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
MOTIVÁCIÓ.
Van-e helye az értékelésnek a társadalomtudományban? Pléh Csaba BME-MTA Előadás az értékelés konferencián, GKM-MTA, 2007 április 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
Fenomenológiai megközelítés
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
A munkával való elégedettség
Általános és személyiséglélektan
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Motiváció.
A harmadik erő elméletei
Profil Training Kft. H-1112 Budapest Rétkerülő u. 9. Tel: +36/ Fax: +36/
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet

Motiváció Movere – lat. mozgatni, indítani Gyűjtőfogalom – az ember viselkedéseinek hátterét és mozgatórugóit jelöli Felelős a viselkedés beindításáért, irányítja és fenntartja egészen addig, míg a célirányos viselkedés a motiváció kielégülését nem eredményezi. Alapfogalmak: Szükséglet Hajtóerő Ösztönző

Motiváció A motivált viselkedés alapsémája Szabó, 2004. 171.

A motiváció fajtái Intrinzik Extinzik Önjutalmazó Kompetenciamotívum Elsajátítási motívum Érdeklődés Teljesítménymotívum Extinzik Kívülről irányított Jutalmak – büntetések Elvárások Fontos személyek LEPPER, M. R.; GREENE, D.; NISBETT, R. E. 1973 ; DECI, E.L. ; RYAN, R.M. 1985 BARRET, K. C. – MORGAN, G. A. 1995

Motivációelméletek Maslow (1983) Allport (1980) Humanisztikus megközelítés: Maslow (1983) Allport (1980) ÉRTÉK SZÁNDÉK ATTITŰD ÉRDEKLŐDÉS SZOKÁS MOTÍVUM SZÜKSÉGLET ÖNMEGVALÓSÍTÁS ESZTÉTIKAI MEGÉRTÉS, TUDÁS ELISMERÉS, STÁTUSZ SZERETET BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI

Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei egyénenként különböző képességek, érdeklődés, személyiség alkalmasság több pályára a pályák jelentősen eltérő embereket is befogadnak időben változó preferenciák és kvalifikációk az egyén élettörténete során életstádiumok sorozata jellemző az egyénre az egyén pályafutását befolyásolja szocioökonómiai indulása, képességei, készségei, személyiségjellemzői és rendelkezésre álló lehetőségei

Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei a fejlődési folyamat irányítható központi szempont az öndefiníció a pályafejlődési folyamat során az egyéni, a társadalmi tényezők és saját elképzelések egyeztetése szükséges a realitással az önmegvalósítás az élettel való elégedettség alapja, amely az életstíluson, életszerepeken keresztül fejeződhet ki (Szilágyi 2000)

Pályamotiváció A pályaválasztás felelőssége A pedagóguspálya választásának felelőssége Pályakép

Pályamotiváció Az életpálya egy olyan folyamat, amelyben a személy számos fejlődési feladattal találja magát szembe, amelyeket úgy próbál meg megoldani, hogy eközben azzá váljék, amivé szeretne. Mivel a self és a szituációk állandó változásban vannak, a kettő közötti megfeleltetési folyamat sohasem válhat teljessé. (Super 1984)

Super szivárványmodellje Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html, 2013.05.27 Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html, 2013.05.27

A pályamotiváció gondozása Külső tényezők Teljesítményalapú pedagógusbérezés Példák: Egyesült Királyság Románia

Dia alcím: Dia alcím:

A pályamotiváció gondozása Belső erőforrások gondozása Pozitív pszichológia Pozitív pedagógia Programok – pszichológiai immunrendszerünk védelme, gondozása Antonovsky 1979 Seligman 2002 Seligman és Csíkszentmihályi 2000 Oláh 2004 Sheldon és King 2001 Wehmeyer,2002

Hazai kezdeményezések Szárny és teher Mentorálás, szupervízió Szaktanácsadás rendszere SOTE Magatartástudományi Intézet – burnout prevenció Bagdy Emőke – Pedagógus Akadémia

Köszönöm a figyelmet!