A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet
Motiváció Movere – lat. mozgatni, indítani Gyűjtőfogalom – az ember viselkedéseinek hátterét és mozgatórugóit jelöli Felelős a viselkedés beindításáért, irányítja és fenntartja egészen addig, míg a célirányos viselkedés a motiváció kielégülését nem eredményezi. Alapfogalmak: Szükséglet Hajtóerő Ösztönző
Motiváció A motivált viselkedés alapsémája Szabó, 2004. 171.
A motiváció fajtái Intrinzik Extinzik Önjutalmazó Kompetenciamotívum Elsajátítási motívum Érdeklődés Teljesítménymotívum Extinzik Kívülről irányított Jutalmak – büntetések Elvárások Fontos személyek LEPPER, M. R.; GREENE, D.; NISBETT, R. E. 1973 ; DECI, E.L. ; RYAN, R.M. 1985 BARRET, K. C. – MORGAN, G. A. 1995
Motivációelméletek Maslow (1983) Allport (1980) Humanisztikus megközelítés: Maslow (1983) Allport (1980) ÉRTÉK SZÁNDÉK ATTITŰD ÉRDEKLŐDÉS SZOKÁS MOTÍVUM SZÜKSÉGLET ÖNMEGVALÓSÍTÁS ESZTÉTIKAI MEGÉRTÉS, TUDÁS ELISMERÉS, STÁTUSZ SZERETET BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI
Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei egyénenként különböző képességek, érdeklődés, személyiség alkalmasság több pályára a pályák jelentősen eltérő embereket is befogadnak időben változó preferenciák és kvalifikációk az egyén élettörténete során életstádiumok sorozata jellemző az egyénre az egyén pályafutását befolyásolja szocioökonómiai indulása, képességei, készségei, személyiségjellemzői és rendelkezésre álló lehetőségei
Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei a fejlődési folyamat irányítható központi szempont az öndefiníció a pályafejlődési folyamat során az egyéni, a társadalmi tényezők és saját elképzelések egyeztetése szükséges a realitással az önmegvalósítás az élettel való elégedettség alapja, amely az életstíluson, életszerepeken keresztül fejeződhet ki (Szilágyi 2000)
Pályamotiváció A pályaválasztás felelőssége A pedagóguspálya választásának felelőssége Pályakép
Pályamotiváció Az életpálya egy olyan folyamat, amelyben a személy számos fejlődési feladattal találja magát szembe, amelyeket úgy próbál meg megoldani, hogy eközben azzá váljék, amivé szeretne. Mivel a self és a szituációk állandó változásban vannak, a kettő közötti megfeleltetési folyamat sohasem válhat teljessé. (Super 1984)
Super szivárványmodellje Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html, 2013.05.27 Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html, 2013.05.27
A pályamotiváció gondozása Külső tényezők Teljesítményalapú pedagógusbérezés Példák: Egyesült Királyság Románia
Dia alcím: Dia alcím:
A pályamotiváció gondozása Belső erőforrások gondozása Pozitív pszichológia Pozitív pedagógia Programok – pszichológiai immunrendszerünk védelme, gondozása Antonovsky 1979 Seligman 2002 Seligman és Csíkszentmihályi 2000 Oláh 2004 Sheldon és King 2001 Wehmeyer,2002
Hazai kezdeményezések Szárny és teher Mentorálás, szupervízió Szaktanácsadás rendszere SOTE Magatartástudományi Intézet – burnout prevenció Bagdy Emőke – Pedagógus Akadémia
Köszönöm a figyelmet!