A francia nyelvi érettségi tapasztalatai
Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában ben elemzés készült a és évi érettségiről május-júniusi vizsgaidőszakok A francia nyelvi érettségi a számok tükrében
ÉV Teljes vizsga KözépszintEmelt szint Vizsgázók fő Eredmény % Vizsgázók fő Eredmény % Vizsgázók fő Eredmény % * A francia nyelvi érettségi a számok tükrében
Max. 9 – 10 %-os ingadozás Középszint → - 50% Emelt szint → - 39 % Teljes vizsgázó populáció → - 46 %
A francia nyelvi érettségi a számok tükrében Angol és német nyelv: heterogénebb, de jobban kiszámítható vizsgázó populáció Feladatok bemérésének, kipróbálásának fontossága
A francia nyelvi érettségi a tapasztalatok tükrében Vizsgakövetelmények középtávú változtatása A kommunikációs helyzeteken belül a szerepek bővítése és/vagy választhatóvá tétele Milyen problémákat vetne fel a változtatás vizsgaszervezési és tartalmi szempontból?
Javaslatok a vizsgamodell változtatására középtávon 2007 – itemkeretek és szószámok harmonizálása a nyelvek között. Jelentős különbségek a nyelvek között a produktív készségeknél Íráskészség 2. feladat → témaválasztás lehetősége Középszint 1. feladat → szószám növelése Szóbeli Témaválasztás lehetősége Szerepjátékba ágyazott problémamegoldó feladat vagy vita? Önálló témakifejtés problémái – felkészülési idő A francia nyelvi érettségi a tapasztalatok tükrében
Hallott szöveg értése A csend problémája Az elhangzás problémája (kétszer változatlan formában, vagy szakaszonként ismétlődve?) Hosszú távú fejlesztés → vizuális dokumentumokra épülő feladat A francia nyelvi érettségi a tapasztalatok tükrében
Javaslatok az értékelési rendszer változtatására Rövid távú változtatás lehetséges a produkciós készségeknél Íráskészség feladatainak súlyozott értékelése, értékelési szempontok pontszámainak felülvizsgálata Szóbeli feladatok értékelési szempontjainak felülvizsgálata A francia nyelvi érettségi a tapasztalatok tükrében
A francia nyelvi érettségi pozitív hozadéka Hatalmas publikus feladatbank: 20 vizsgaidőszak 60 feladata készségenként és szintenként, 40 íráskészség feladat, 60 hangzó anyag, javítási-értékelési útmutatók Érdekes, változatos, autentikus szövegek Osztálytermi gyakorlatban metodikusan használható, probléma- specifikus nyelvhelyességi feladatok Megújuló feladattípusok Életszerű feladatok Értékelésben a G+ és L+ jelölések bevezetése új szemléletet hozott A kimeneti vizsga hatása az osztálytermi gyakorlatra (feladattípusok, idegen nyelvű óravezetés, kompetencia alapú értékelés, új módszerek alkalmazása) Összegzés
Problémák, megoldandó feladatok, kérdések Kell-e ennél nagyobb harmonizáció a nyelvek között? Változtatások hogyan jutnak el az érintettekhez (felkészítő tanárok, vizsgázók)? Vizsgáztatók képzése Felkészítő tanárok továbbképzése – nyári egyetem A nem vizsga-kompatibilis feladatgyűjtemények helyett az elmúlt időszakok vizsgasorainak használata Hosszú távú változtatásokról szakmai konszenzus (videó dokumentumok használata, a Nyelvhelyességi feladatlap önálló létjogosultságának megvizsgálása, stb.) Összegzés