Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ha az értékelést értékelik …

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ha az értékelést értékelik …"— Előadás másolata:

1 Ha az értékelést értékelik …
A kétszintű érettségi a gyakorlatban Német nyelv Változás vagy változatlanság? Ha az értékelést értékelik … Giay Edit április 10.

2 A kétszintű érettségi elfogadottsága
A vizsgált kérdések túlnyomó többségében mindkét szinten a változtatás ellen foglaltak állást. A változtatási javaslatokból is csak kettő tűnik kívánatosnak (egységesítés az élő idegen nyelvek közt, illetve a hallott szöveg részenkénti meghallgatása) Néhány ponton viszont markánsan megoszlanak a vélemények

3 Amivel elégedettek a tanárok
A középszintű érettségi nyelvi szintje

4 Amivel elégedettek a tanárok
Az emelt szintű érettségi nyelvi szintjének megítélése

5 Amivel elégedettek a tanárok
A középszintű tartalmi követelmények részletezettsége

6 Amivel elégedettek a tanárok
Az emelt szint tartalmi követelményeinek részletezettsége

7 Amivel elégedettek a tanárok
A vizsga időtartama mindkét szinten, minden vizsgarészben (az ábra a középszint írásbelihez készült)

8 Amivel elégedettek a tanárok
A tartalmi szabályozottság részletezettsége (mindkét szinten, minden vizsgarészben)

9 Amivel elégedettek a tanárok
A középszintű javítási-értékelési útmutatók részletessége

10 Amivel elégedettek a tanárok
A témakörök száma (Az ábra középszintre vonatkozik, emelt szinten az arány 80%)

11 Amivel elégedettek a tanárok
Az értékelés szabályozása Középszint: 27. A szóbeli értékelésének szabályozottsága 88% 28. Az íráskészséghez készült analitikus skálák 63% (19% pontosítaná, 18% egyszerűsítené) 29. A szóbelihez készült analitikus skálák 69% (15% pontosítaná, 16% egyszerűsítené) Emelt szint: 52. A szóbeli értékelésének szabályozottsága 85% 53. Az íráskészséghez készült analitikus skálák 72 % 54. A szóbelihez készült analitikus skálák 70%

12 És ahol nem szeretnének változtatást
A választható feladatok (Az ábra a középszintű szóbelit mutatja, az íráskészségnél 95% az arány!)

13 És ahol nem szeretnének változtatást
A választható feladatok emelt szinten (Az ábra az íráskészséget mutatja, a szóbelinél az arány 95%.)

14 És ahol nem szeretnének változtatást
A középszintű írásbeli feladattípusai

15 És ahol nem szeretnének változtatást
A középszintű szóbeli feladattípusai

16 Ahol szükségesnek látják a változtatást
A hallott szöveg részenkénti meghallgatása középszinten

17 Ahol szükségesnek látják a változtatást
A hallott szöveg részenkénti meghallgatása emelt szinten

18 Ahol megoszlanak a vélemények
A középszintű írásbeli pontszámának aránya

19 Ahol megoszlanak a vélemények
A középszintű szóbeli vizsga pontszámainak aránya

20 Ahol megoszlanak a vélemények
Az emelt szintű írásbeli pontszámainak aránya

21 Ahol megoszlanak a vélemények
Az emelt szintű szóbeli pontszámainak aránya

22 Ahol megoszlanak a vélemények
A középszintű témakörök megfelelő volta (a vizsgázók érdeklődése, ismeretei szerint)

23 Ahol megoszlanak a vélemények
Az emelt szintű témakörök megfelelő volta (a vizsgázók érdeklődése, ismeretei szerint)

24 Ahol megoszlanak a vélemények
Az emelt szintű íráskészség feladatok szövegfajtáinak újabbakkal való bővítése

25 Az egységes idegen nyelvi vizsgáról
Az élő idegen nyelvi vizsgák írásbeli feladatsorának egységesítése

26 Az egységes idegen nyelvi vizsgáról
Az élő idegen nyelvi szóbeli vizsgák egységesítése

27 A 61. kérdés: Üzenetek A középszintű érettségi vizsga nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ez az érettségi vizsgarendszer évek óta jól működik. Nagyon jó könyvekből lehet felkészíteni a vizsgára. Nem szükséges változtatni a rendszeren.

28 A 61. kérdés: Üzenetek Hasznos lenne ugyanolyan arányban pontozni a szóbeli és írásbeli vizsgát, hiszen idegen nyelvből a kommunikációalapú oktatásra törekszünk. A követelmények teljesíthetőségének alapja legyen egy biztonságos nyelvtani tudás, aminek a segítségével jobban érvényesíthetők az egyes készségek, könnyebb a későbbiekben a tudás szintjét emelni.

29 Üzenetek Az érettségi vizsgarendszer dokumentumainak megfelelő értelmezése feltételezi, hogy a vizsgáztató tanárok jártasak pl. a feladatírás, a vizsgateljesítmények értékelése terén. Ez középszinten alig mondható el... A vizsgarendszer bármiféle korrekciója együtt kellene, hogy járjon az érintett pedagógusok releváns kompetenciáinak fejlesztésével, tudásuk frissítésével.

30 Üzenetek A szóbeli vizsgán témakifejtés helyett lehetne vita vagy beszélgetés is egy megadott szöveg, újságcikk, stb. alapján. Így el lehet kerülni azt, hogy a diákok csak betanulják a tételeket, témaköröket. Az utóbbi évek feladatsorainak többségét teljes mértékben a KER elvárásainak megfelelő szintűnek tartom. A szóbeli pontszámoknak viszont az értékelésben legalább 25%-os arányt kellene képviselniük

31 Üzenetek  Véleményem szerint a középszintű vizsga nyelvi szintjének (A2-B1) és az emelt szintű vizsga nyelvi szintjének (B2) a megállapítása függjön attól, hogy a diák az adott idegen nyelvet első, vagy második idegen nyelvként tanulja-e, vagyis, hogy hány éve, mennyi óraszámban tanulta a nyelvet. Sajnos, egyik felsorolt tárgyból sem voltam vizsgáztatni, mert nem ezeket a tárgyakat oktatom.

32 Üzenetek Amennyiben megtartjuk a kétszintű érettségi rendszerét, …
A legrosszabb az lenne, ha huszonöt évnél gyakrabban kerülne sor változtatásra az érettségi rendszerében.

33 Köszönöm a figyelmet.

34 Vizsgatárgyankénti érettségi átlagok %-ban (középszint) (Pongrácz László: Gyorsadatok)
2008. 2009. 2010. 2011. 2012. 2013. Eltérés (%) az 5 év átlagához képest Magyar nyelv és irodalom 54,91 60,38 57,32 59,17 56,90 57,50 -0,24 Történelem 61,58 59,59 61,50 63,35 59,03 55,98 -5,03 Matematika 46,92 49,76 45,97 47,85 49,19 47,59 -0,348 Angol 61,27 65,16 61,65 60,19 59,43 58,01 -3,53 Német 57,28 57,22 58,93 52,01 59,91 57,66 0,59 Fizika 62,57 64,15 64,58 67,22 64,42 69,52 4,932 Kémia 65,33 70,29 75,47 68,42 64,97 67,28 -1,616 Biológia 54,36 58,82 56,93 61,44 58,41 67,30 9,308 Informatika 56,67 59,30 58,84 58,14 60,35 57,57 -1,09

35 Publicstat. 2013. május-június
német nyelv Közép- szinten Százalék átlag: 57,66 Emelt szinten: Százalék átlag: 67,25 Osztályzat 3,46 Osztályzat átlag: 4,50

36 Publicstat. 2013. május-június
angol nyelv Közép- szinten Százalék átlag: 58,01 Emelt szinten: Százalék átlag: 71,28 Osztályzat átlag: 3,49 4,68

37 publicstat

38 publicstat

39 Az összes középszintű vizsgaeredmény megoszlása 2009-ben, 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban (mentességek nélkül)

40 Az összes emelt szintű vizsgaeredmény megoszlása 2009-ben, 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban (mentességek nélkül)

41 Angol Német Informatika
A középszintű vizsgaeredmények összehasonlítása korábbi vizsgarendszer – – – – – 2013. Angol 56537 54945 52264 Német 24085 22280 19466 Informatika 26460 24431 22322


Letölteni ppt "Ha az értékelést értékelik …"

Hasonló előadás


Google Hirdetések