Az e-portfólió használati köre Fekete Gabriella tanár, közoktatási szakértő Márki Sándor Általános Iskola Kétegyháza feketegabriella8@gmail.com
„Szubjektív” bevezető Tapasztalat: 1982 óta a közoktatásban dolgozom: könyvtár, történelem, magyar nyelv és irodalom, pályaorientációs és pályatanácsadó tanár, tehetségfejlesztő tanár, szakvizsgázott pedagógus Általános iskola – tanár 4-8. osztály, pedagógiai intézet – pedagógiai előadó, általános iskola – tanár 5-7. osztály Közoktatási szakértő, tréner, mentor, szakértő, projektmenedzser (TÁMOP, TIOP)
A portfólió – az e-portfólió Első tapasztalatok Tanítási gyakorlat: magyar nyelv és irodalom: portfólió a tanítási órákon – kötelező olvasmányok osztályfőnök: választott téma feldolgozása történelem: az év során kiválasztott téma/személy/esemény feldolgozása
A portfólió – az e-portfólió Első tapasztalatok Továbbképzések: mint résztvevő – akkreditált továbbképzés – portfólió készítése és bemutatása mint tréner – akkreditált továbbképzés – portfólió készítése és bemutatása mint tréner – műhelymunka tartása a portfólióról Egyetemi hallgató: tehetségfejlesztő tanár – e-portfólió
A tanulói portfólió – a tanár szemszögéből A célok kitűzése (ismeret, képesség- és készségfejlesztés) A dokumentumok típusainak, az értékelési szempontoknak, önértékelő íveknek, az időbeosztásnak, a tanulási környezetnek, az értékelés és a visszacsatolás módjának megtervezése
A tanulói portfólió – a tanár szemszögéből 3. A tanulók előkészítése a munkára: a folyamat ismertetése példákkal, a célok és követelmények közzététele, a határidők tudatosítása 4. A folyamatos „gondozás” 5. Értékelés a közzétett szempontok alapján, visszacsatolás, tervezés (új célok, tanulási stratégiák)
A tanulói portfólió – a tanuló szemszögéből A portfólió fogalmának és a készítés folyamatának megismerése A céloknak, a választható és önálló dokumentumtípusoknak, azok számának, az értékelés szempontjainak a megismerése Egyéni tervezés Anyaggyűjtés, -készítés
A tanulói portfólió – a tanuló szemszögéből 5. Konzultáció – tanárral, tanulótársakkal, szülőkkel 6. A legjobbnak ítélt, beadásra szánt munkák, mintadarabok kiválasztása 7. Szerkesztés 8. A tanulási folyamatra és a dokumentáció válogatására reflektáló összegző, önértékelő esszé megírása 9. Irányadás
Fontos! Minden esetben célja: az egyéni fejlődés támogatása előre tisztázni a tartalmi elvárásokat, határidőket, az értékelés szempontjait/kritériumait lehetőség az egyeztetésre, a megbeszélésre, a korrekcióra a portfólió bemutatásakor megfelelő nyilvánosság visszajelzés
Az e-portfólió mint munkaportfólió A tanári pálya eseményeinek folyamatos rögzítése – munkanapló Célja az egyéni fejlődés támogatása Szakmai tapasztalat – metakogníció (tudatosítás, átgondolás, rögzítés) Egyedi, sajátos, nincs központilag meghatározva a tartalma Minden, a pedagógiai munkával összefüggő elem, elemzések, értékelés
Hasznosítása a pedagógusok mindennapi munkájában Tanítási gyakorlat Célja: egyéni képességek fejlesztése, motiválás, metakogníció Életkori sajátosságok, érdeklődés figyelembe vétele Kritériumok, indikátorok meghatározása
Hasznosítása a pedagógusok mindennapi munkájában Saját szakmai fejlődés nyomon követése Önértékelés, önreflexió, énkép alakítása Metakogníció, kritikai gondolkodás fejlesztése Szakmai tudatosság fejlesztése Pedagógiai kompetenciák fejlettségének nyomon követése (képesség, ismeret, attitűd)
Technikák, eljárások, módszerek írás saját magunk számára belső hangok egy témáról különböző szerepekben gondolkodástérkép jelentés írása különböző források alapján kettéosztott napló kilépőkártya az utolsó szó joga T-táblázat TTM – Tudom! Tudni akarom! Megtanulom!
Technikák, eljárások, módszerek fogalom- vagy szemponttáblázat ismertetés (szakirodalom: könyv, cikk, film) esszé írása esetelemzés, konfliktuselemzés beszámolók (pl. képzés, évi munka) eseménynaptár jegyzőkönyv, feljegyzés interjúk a tanév legjei
Felhasznált irodalom Kotschy Beáta szerk. (2011): A pedagógussá válás és a szakmai fejlődés sztenderdjei - Eger, EKF. Kotschy Beáta (2012): A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési folyamatában - Utolsó letöltés: 2013. május 20. Falus Iván (2006): A tanári tevékenység és a pedagógusképzés új útjai. Gondolat Kiadó, Budapest Falus Iván−Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, Budapest. Kimmel Magdolna (2007): Az e-portfólió science fiction vagy realitás? - Pedagógusképzés, 4.sz.5-22. Szivák Judit (2010): A reflektív gondolkodás fejlesztése . Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége Pethőné Nagy Csilla (2005): Módszertani kézikönyv. Korona Kiadó, Budapest
„…mindenki a maga módján látja a világot, a maga módján éli meg nehézségeit és a sikereit. Tanítani annyi, mint megmutatni a lehetőséget. Tanulni annyi, mint élni a lehetőséggel.” (Paulo Coelho)
Köszönöm a figyelmet! Fekete Gabriella Márki Sándor Általános Iskola Kétegyháza feketegabriella8@gmail.com