AZ EURÓPAI SZÁMVEVŐSZÉK 2009-ES GOP RENDSZERELLENŐRZÉSÉNEK TAPASZTALATAI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projektek pénzügyi végrehajtása. Pénzügyi megvalósítás alapvető dokumentumai  Támogatási szerződés  Szakmai és pénzügyi végrehajtásra vonatkozó előírásokat.
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
A időszak végrehajtási intézményrendszere
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
főigazgató-helyettes
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
Beruházási projektek dokumentációja
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Az adó mint bevételi forrás Badak Zsuzsanna június.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Beszámoló a 2013-ban a programot érintő ellenőrzésekről és ezek eredményéről KÖZOP Monitoring Bizottsági ülés
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Közigazgatási Reform Programok IH
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány közötti években indított munkaerő-piaci programjairól, valamint.
Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Az EU támogatások és a közbeszerzés kapcsolata Kullmann Ádám Nemzeti Fejlesztési Ügynökség november.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Projekttámogatási Osztály
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Vasútszabályozási Osztály
főigazgató-helyettes
Tájékoztató Egyszerűsített pályázat Pályázat benyújtása, értékelés, támogatási szerződés, módosítások, ellenőrzések, szabálytalanság Budapest, július.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A monitoring információs rendszerek szerepe. 2 A monitoring információs rendszerek létjogosultsága Szükséges: –Feldolgozott anyag mennyissége –Források.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
EFOP CSALÁS ELLENES INTÉZKEDÉSEK MÁJUS 12. DR. SÁGI ZSOLT EU FEJLESZTÉSEK KOORDINÁCIÓJÁÉRT ÉS STRATÉGIÁKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
EURÓPAI TÁMOGATÁSOKAT AUDITÁLÓ FŐIGAZGATÓSÁG
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Előadás másolata:

AZ EURÓPAI SZÁMVEVŐSZÉK 2009-ES GOP RENDSZERELLENŐRZÉSÉNEK TAPASZTALATAI

Projektellenőrzést végezhetnek ( ) 1.Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (audit hatóság) 2.Állami Számvevőszék 3.Magyar Államkincstár/Kifizető Hatóság/Igazoló Hatóság (tényfeltárás, ajánlás) 4.Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Gazdaságfejlesztési Programok Irányító Hatóság (tényfeltárás, ajánlás) 5.Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Regionális Fejlesztés Operatív Programok Irányító Hatósága (tényfeltárás, ajánlás) 6.Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Belső Ellenőrzési Főosztály 7.Európai Bizottság, Regionális Politikai Főigazgatóság 8.Európai Számvevőszék 9. Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság

2009-ben: Sok ellenőrző szerv Nehéz változtatni (merev rendszer) Változások 2010-ben: Kontrollok időbeli kitolása Több helyszíni ellenőrzés A helyszíni ellenőrzés aránya is magasabb lett Egyre kevésbé kockázatalapú Az ellenőrző szervek lényegében alig változtak I. BEVEZETÉS

Miért épp az EU ÁSZ-t választjuk az ellenőrző szervek közül? Megállapításainak hatásai a rendszer egészére kiterjed. A következő tervezési időszak programjaira kiemelt hatással bír. Az EP-nek jelent, megállapításait gyakran használják az EP-ben zajló politikai vitákban.

A médiában közvetített információk: Egy 2010 novemberében megjelent internetes cikk az alábbiadat tartalmazza: EU költségvetésének 1/3-át alkotó kohéziós politika tele van hibával a hibát (error rate) és a csalást egy kalap alá veszi 35,5 milliárd Euro csalás volt 2009-ben Lengyelország szinten akarja tartani a kohéziós politikát, de Németország, Hollandia és Nagy-Brittania nem. Forrás: Mi a hibaarány a 2009-es GOP EU ÁSZ ellenőrzés példáján?

VI. A DAS-források összefüggései Forrás: THE EUROPEAN COURT OF AUDITORS, DEFINITION & TREATMENT OF DAS ERRORS

II. MAGYAR EU ÁSZ 2009 GOP RENDSZERELLENŐRZÉS 1. Ellenőrzés célja: A kohéziós politika keretében folyósított kifizetések jogszerűségének és szabályszerűségének ellenőrzése, és az irányítási és kontrollrendszerek, valamint a projektek értékelése. 2. Ellenőrzések ideje: nov nov nov dec dec dec projekt került kiválasztásra az ellenőrzés folyamán

1. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,20 Uniós finanszírozás (EUR) ,77 Projekt célja 4 db nagy értékű munkagép beszerzése Hibák összegzése Hiba nem került megállapításra 4. Vizsgált projektek

2. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,79 Uniós finanszírozás (EUR)74 727,71 Projekt célja6 db gép és informatikai rendszer beszerzése Hibák összegzéseVégső kedvezményezett helyesen jelentette be a közreműködő szervnek a projekt összes elszámolható kiadását, viszont az Igazoló Hatóság által a Számvevőszéknek megadott adatok szerint a projekt összes elszámolható kiadása más volt. Hiba oka Az irányító/igazoló hatóság hiányosan számol be a Bizottságnak. Számítógépes rendszerhiba okozta az eltérést. Hiba értékelése Nincs pénzügyi hatása, jellegénél fogva egyéb korlátozott szabályszerűségi problémának tekinthető.

3. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,05 Uniós finanszírozás (EUR) ,50 Projekt célja Üzemberendezések beszerzése Hibák összegzése Hiba nem került megállapításra

4. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,66 Uniós finanszírozás (EUR) ,85 Projekt célja 2 db nagyteljesítményű gép beszerzése Hibák összegzése Végső kedvezményezett helyesen jelentette be a közreműködő szervnek a projekt összes elszámolható kiadását, viszont az Igazoló Hatóság által a Számvevőszéknek megadott adatok szerint a projekt összes elszámolható kiadása más volt. Hiba oka Az irányító/igazoló hatóság hiányosan számol be a Bizottságnak. Számítógépes rendszerhiba okozta az eltérést. Hiba értékelése Nincs pénzügyi hatása, jellegénél fogva egyéb korlátozott szabályszerűségi problémának tekinthető.

5. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés Elismerhet kiadásai (EUR) ,52 Uniós finanszírozás (EUR) ,54 Projekt célja Eszközállomány-fejlesztés Hibák összegzése 1. Dokumentumokhoz való hozzáférés, illetve a telephelyre való bejutás nem volt biztosítva. Hibák okai A cég tulajdonosa megváltozott, amit a Közreműködő szervezetnek nem jelentettek be, valamint hamis APEH igazolást nyújtottak be, így az Irányító Hatóság szabálytalansági eljárást kezdeményezett. Megindult a támogatási összeg visszakövetelése, valamint az VPOP csalás, illetve szabálysértés gyanúja miatt nyomozást indított az ügyben. Hibák értékelése 1. A hiba súlyos, számszerűsíthető hibának minősül, mivel az összes elszámolható kiadásként bejelentett összegből a támogatásra nem jogosult a teljes összeg, így a hatás 100%-os. A hiba keletkezési helye a végső kedvezményezett.

6. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,30 Uniós finanszírozás (EUR) ,12 Projekt célja 2 db nagyteljesítményű gép beszerzése + IT rendszer Hibák összegzése Hiba nem került megállapításra Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,58 Uniós finanszírozás (EUR) ,53 Projekt célja4 db gép beszerzése + 50 órás képzés Hibák összegzéseHiba nem került megállapításra 7. Vizsgált projekt

8. Vizsgált projekt Az ellenőrzött költségigénylés elismerhető kiadásai (EUR) ,12 Uniós finanszírozás ,40 Projekt célja Mikrohitel nyújtása Hibák összegzése Hiba nem került megállapításra

III. Tapasztalataink EU szabályainak betartására fektettek nagyobb hangsúlyt  auditori szemmel vizsgálódtak  csak pénzügyi tartalomra voltak kíváncsiak Műszaki tartalomra minimálisan figyeltek (csak a gépazonosságokat nézték meg, illetve ennek nyilvántartását) Költségeket, könyvelt elemeket lépésről lépésre vizsgálták át  minden egyes tételt ellenőriztek, több mérleget néztek meg az ellenőrök visszamenőleg Kértek olyan dokumentációt is, amiket az eljárásrendünk nem tartalmaz, nem kell benyújtania a pályázónak Csak az útmutatókra támaszkodtak Hangnem

IV. EU ÁSZ jelentésének összegzése 1. Az irányító/igazoló hatóság hiányosan számol be a Bizottságnak. Számítógépes rendszerhiba okozta az eltérést. (2 db hiba)  nincs pénzügyi hatása 2. Kontrollmechanizmusban talált hibák(1 db hiba): A cég tulajdonviszonyának megváltozása  ennek be nem jelentése A végső kedvezményezett köztartozás- mentességről hamis APEH igazolást nyújtott be Az egyetlen árajánlatot adó cég státusza kétségesnek tűnik A benyújtott számlákon nem jelölték meg egyértelműen, hogy milyen gépeket vásároltak, illetve a megrendelési szám se lett feltűntetve. 1. Az elszámolt kiadás nincs összhangban a nemzeti és uniós jogszabályokkal, tehát nem támogatható. 2. A hiba súlyos, számszerűsíthető hibának minősül.  a hiba keletkezése a végső kedvezményezett 1. A menedzsmentet, és a kontrollmechanizmust (intézményrendszert) ellenőrzik.

Error Rate : Olyan százalékban kifejezett mutató, mely megmutatja az ellenőrzés tárgyára jutó hibák arányát. HIBA (db) FORRÁSLEHÍVÁS-TÉTEL (db) Esetünkben: 8 db forráslehívás tétel 3 db hiba: 2 db rendszerhiba 1 db irányítói kontrollmechanizmus hiánya 3 db HIBA 8 db FORRÁSLEHÍVÁS-TÉTEL 37,5 %

Forrás: COURT OF AUDITORS, ANNUAL REPORT ON THE IMPLEMENTATION OF THE BUDGET V. Magyarország besorolása a vizsgálat alapján

Hibakategóriák Rendszer jellegű hibák Adminisztratív hibák Pénzügyi hibák ERROR RATE gyakorlata a GOP példáján Minden hibatípust egy kategóriába sorolnak a gyakorlatban (Error Rate 37,5%) Típus szerint kellene őket értékelni, így a GOP Error Rate-je adminisztratív hibák 37,5% pénzügyi hibák 0% Az error rate nem mutatja meg a költségvetési végrehajtási kockázatot.

VII. Mi lenne a megfelelő megoldás a valós ERROR RATE kimutatásához? hibák súlyával súlyozott átlag, vagy az adminisztratív hibákat ki kéne hagyni, vagy külön kéne szedni a hibákat, és nem egy kalap alá venni

VIII. ? Önkritikaként megjelenik 2 probléma: 1. Az anyag informális, kiállításának időpontja, illetve a felelőse ismeretlen. 2. Nincs tájékoztatás arról, hogy a megállapításaikat a gyakorlatban, hogy fogják alkalmazni. Forrás: COURT OF AUDITORS,ANNUAL REPORT ON THE IMPLEMENTATION OF THE BUDGET

Köszönöm a figyelmet! KÉSZÍTETTE: Dr. Novák Csaba, igazgató Dr. Krasnyánszki Zoltán, osztályvezető Kiss Erzsébet, stratégiai munkatárs