Folyamatmodellezés elméleti háttere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Szervezetfejlesztési Program
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Szervezetfejlesztési Program
A november 18-i workshop napirendje
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Szervezetfejlesztési Program
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Folyamatmodellezés feladatai és ütemezése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ötlettől a projekttervig
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalat szervezete.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Kisiklott projektek sínre tétele Sipos Ferenc Ágazat igazgató Móra Krisztina Projektvezető HTE Projektmenedzsment a gazdaságban,
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Controlling a gyakorlatban
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
Fogalomtár, avagy hogyan beszéljünk egy nyelvet
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
B ALANCED S CORE C ARD BSC Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet (TKI) március 25.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Az ötlettől a projekttervig
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
beruházás-tervezési ABCD
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Folyamatmodellezés elméleti háttere

Az oktatás célja a normatív folyamatmodellek elkészítéséhez szükséges ismeretanyag átadása Az oktatás céljai: A folyamatmodellezés elméleti hátterének megismerése A folyamatmodellezés módszertani hátterének megismerése A folyamatmodellezés gyakorlati áttekintése, projekt során alkalmazott keretek és eszközök bemutatása A főbb mérföldkövek bemutatása

Az oktatás tartalma A folyamatmodellezés módszertani alapjainak bemutatása Prezentáció Kérdések megválaszolása A folyamatmodellezés konvencióinak az ismertetése Minta folyamatmodell elkészítésének bemutatása Folyamatmodellek táblázatszerű rögzítésének bemutatása Folyamatmodellezés mérföldköveinek az ismertetése Bevezetés 10 perc A folyamatmodellezés módszertani alapjainak bemutatása 20 perc A folyamatmodellezés konvencióinak az ismertetése 25 perc Minta folyamatmodell elkészítésének bemutatása 25 perc Folyamatmodellek táblázatszerű rögzítésének bemutatása 15 perc Folyamatmodellezés mérföldköveinek az ismertetése 5 perc

Példa az első intelligens folyamatfejlesztésre…

A folyamatmodellezés célja, hogy mind a működés hatékonyságára, mind a gazdálkodás eredményességére hatással legyünk Folyamatmodellezés 1. lépés Teljesítmény felülvizsgálat 4. lépés Megvalósítás 2. lépés Bevételek növelése 3. lépés Hatékonyság növelése

A folyamatfejlesztés szakaszai Előkészítés, célkijelölés Elemzés Folyamat-optimalizálás Folyamat- tervezés, modellezés Teljesítmény felülvizsgálat Jelen működés elemzése Modell, koncepció Folyamatok leképezése modell szinten Célok Benchmarking Javítási pontok meghatározása Főbb bizonylatok meghatározása Munkaterv Probléma-térkép Technológiai lehetőségek beépítése Az első lépés az intézmények teljesítményének a felülvizsgálatával kell, hogy kezdődjön. Felesleges a részletes felmérés. Cél: a folyamatok, a működés megértése. A felmerülő problémák elemzése. A hatékonyság és szolgáltatásorientáltság elemeinek a meghatározása, folyamatba illesztése. Szabványosítás. A standard folyamatok a hatékony folyamatok. Részfolyamatok összehangolása.

A benchmarking megmutatja a cselekvési lehetőségeket Típus Mutatószámok összehasonlítása Funkció-Benchmarking Folyamat-Benchmarking Terjedelem Egy foglalkoztatottra eső teljesítmény Egy oktatóra jutó adminisztráció Hallgatói szolgáltatások mutatói ... Funkció-kapacitások Költségek területenként /osztályonként Feladatmegoldás össze- hasonlítható intézményekben Minőség-mutatószámok ... Folyamat és folyamatcsoportok-kapacitások A részt vevő szervezeti egységek Feldolgozási idők Folyamatminőség ... Eredmény

A folyamatoptimalizálás eljárása 1. Stratégia 2. Sarokcélok 3. Optimalizáció megvalósítása Lehetőségek Veszélyek 1 részf. 2 részf. n részf. ... Folyamatterv definiálása Erősségek Gyengeségek Finomított/részletes folyamatok meghatározása Alapterületek definiálása Tevékenység területek Elvárások Sikertényezők definiálása Alaptevékenység definiálása Gyenge pontok feltárása Optimalizációs célok megállapítása Informatikai funkciók definiálása

A folyamatoptimalizálás kiindulópontjai Hatékonyság növelése Célháromszög Minőség javítása Átfutási idő csökkentése Nem értékalkotó tevékenységek megszüntetése Bürokratikus folyamatok Az egységesítés hiányából adódó ráfordítások Hurkok, duplán elvégzett munkák Tisztázó egyeztetések Hibázásból és hiányokból származó utómunkálatok Ellenőrző tevékenységek Folyamatintegráció A folyamatot lehetőleg csak egy helyen kell elvégezni Kapcsolódási pontok megszüntetése Hatáskörök bővítése Szekvenciális munkavégzés helyett párhuzamos munka Feladatok kötegelése IT támogatás Egyszerűbb, gyorsabb feldolgozás „Papírszegény” feldolgozás Rövid válaszidő „Point of transaction” munkavégzés IT rendszer által javasolt referencia folyamatok figyelembe vétele 4

Milyen potenciálokat keresünk? Cél: A működési hatékonyság javítása, folyamatok racionalizálása. Folyamatok optimalizálása Fejlesztési igény csökkentése, optimalizálása Kiszervezési lehetőségek Irányítás eredményességének javítása Hallgatói, munkatársi elégedettség javítása Szervezet egyszerűbbé, átláthatóbbá tétele Létszám optimalizálás

Törekedjünk a szabványosításra a folyamatok mentén Szabványos azt jelenti: mindent, mindig ugyanúgy csinálunk, előre meghatározott szabályok szerint. Miért jó, ha szabványos? Mert jóval olcsóbb és gyorsabb: Nem kell semmit sem újra kitalálni. Nem kell azzal foglalkoznunk, hogy hogyan kellene megcsinálni. Mindenki számára világos mi a feladata és csak azzal foglalkozik. A feladatokat optimalizáltan, ütemezetten, prioritások szerint oldják meg – nem ad hoc, „ahogy jön” jelleggel. Miért okoz ellenállást? Mert változással jár – a meglévőt ismerjük, az újat még nem. Mert merevnek tűnik – miért kell mindent túlbonyolítani. Mert szeretjük az ad hoc, nem rögzített szabályok szerint működő, személyorientált dolgokat, ha mi jól eligazodunk benne – a szervezeti kultúra része, ismerete és hatékony kezelése hatalmat jelent („csak hívom aa főnököt és el van rendezve” – nem mindenkinek működik). Ezek néha nagyon erős szervezeti kulturális elemek lehetnek, amit minden hatékonyságra és helyettesíthetőségre, cserélhetőségre törekvő vezető meg akar szüntetni. (Természetesen ezeket a kérdéseket minden szabványosításnál figyelembe kell venni.)

Folyamatmodellezés végrehajtása Folyamatmodellezés elindítása workshop-ok keretében Folyamatmodellek kidolgozása, egyeztetése Folyamatmodellezés eredményeinek integrációja Indító workshop teamek keretében Módszertani alapok Modellezési alapok Ütemezés, határidők Folyamatok felosztása – felelősökhöz rendelése Folyamatmodellek kidolgozása Folyamatmodellek kidolgozása a háttérben táblázat formában Workshop-ok a folyamatmodellek egyeztetésére – 10-15 folyamat/nap Szakértői javaslatok Folyamatmodellek eredményeinek integrációja Szakértői előkészítés – integrációs pontok, konzorciumok közötti eltérések A teameket átfogó workshop az integrációs pontok egyeztetésére szekciómunkában A háttérben zajló modellezés követése, folyamatos minőségbiztosítása, hogy a szakmailag megfelelő szinten előkészített javaslatok kerüljenek a teamek elé egyeztetésre. A háttérben az innovációk tartalmának, valamint a folyamatok integrációjának egyeztetése és követése, a workshop-ok keretében nem leegyeztetett eltérések külön kezelése.

A normatív folyamatmodell kidolgozásának és oktatásának ütemezése 2005. november 1. 2005. december 31. 2006. március 31. 2006. június 30. Tevékenységek A folyamatmodellezési szakasz előkészítése intézményi szintű egyeztetés a feladatokról teamek felállítása innovációk intézményi bemutatása Modellezési és módszertani kézikönyv összeállítása Indító teamülések megtartása, a folyamatmodellezés elindítása Normatív folyamatmodell kidolgozása, egyeztetése Folyamatmodell integrációja, véglegesítése Folyamat- modell oktatása, ARIS oktatás Határidő: december 8. November 25. 2. teamülés megtartása 1. teamülés megtartása Oktatás és feladat-kiosztás Normatív folyamatok elfogadása Tananyagok elkészítése

A normatív folyamatmodell kidolgozásának és oktatásának ütemezése 2005. november 1. 2005. december 31. 2006. március 31. 2006. június 30. Tevékenységek Modellezési és módszertani kézikönyv összeállítása Normatív folyamatmodell kidolgozása, egyeztetése Folyamatmodellezés I. ütemének végrehajtása és egyeztetése Folyamatmodellezés II. ütemének végrehajtása és egyeztetése Folyamatmodell integrációja, véglegesítése December 2. 1. teamülés megtartása 2. teamülés megtartása Január 27. Március 17. Március 31.