A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában Miklósi Ádám ELTE TTK Etológia Tanszék MEH-MTA Tudományos fórum: „Az emberi természet” 2007. február 26
Az ember biológiai korlátainak ismerete azért fontos, mert ezt felhasználva szükség esetén választhatunk a jobbik megoldás közül (Scott és Fuller 1965)
Állat és ember
Állat és ember
Ember
Ember az állatvilágban Humánetológia: Az emberi viselkedés evolúciós alapjainak vizsgálata összehasonlító módszerrel. Pl. Szociális egyenlőtlenség kerülés Csimpánz Bonobo Gorilla Orángután
Funkció és mechanizmus MIÉRT? Biológiai meghatározottság HOGYAN? Működésbeli variabilitás
Az emberi korai szocialitás 3 szintje Család (anya/apa) (monogámia) Nagymama rendszer Óvoda Hibás szembeállítás: Pszichológiai vagy funkcionális (közgazdasági) szerep
Szociális tapasztalat/kultúra átadása Család Nagymama rendszer Óvoda Zárt emberi csoport Csoport-tapasztalat helyett „információs tenger” Közvetlen megfigyelés helyett „másodlagos információ” Késői gyermekvállalás: gyereknevelés könyvből
Pedagógia-teória (Gergely-Csiba 2006) Tanítási viselkedés Tanítási helyzet felismerése 9 hónapos kortól Leonardo da Vinci Nézés, Szemkontaktus Referenciális jelzések Speciális tanító mozgás
Megszaladási jelenségek Korlátozó környezeti tényezők megszűnése esetén Nincs ellene szelekció Csokoládé fogyasztás Pénz/hatalom
Megszaladási jelenségek „Szocializáló viselkedés” Szociális viselkedések elsajátítása „Re-szocializáció” Gyógyítás
Emberismeret az oktatásban Tanárok- óvodapedagógusok Orvosok- gyógypedagógusok Pszichológusok Kommunikációs szakemberek Humánetológiai honlap Oktatási segédanyagok Középiskolai tananyag MSc képzés