1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május
2 A többségi pedagógia és a gyógypedagógia dilemmája: A gyógypedagógiai integráció megvalósítható? szemléletváltoztatás törvényi háttér feltételek
3Előzmények Az Európai Unióban a fogyatékossággal élőkkel és a kirekesztéssel fenyegetettekkel kapcsolatos általános politikára az as évektől egy erős integrálási törekvés figyelhető meg Az Európai Szociális Alap létrehívta azokat az eszközöket, amelyek segítségével megindult a fogyatékosok integratív képzési és foglalkoztatási feltételeinek kiépítése Az Európai Közösségek Helios-programja már a teljes társadalmi integrációt szolgálja Közös Memorandum az EU-val a íkirekesztettség leküzdése ellen Cselekvési terv az EU szempontjai alapján
4 Hazai viszonyok között A 80-as évek végén a nevelési-oktatási területeken kísérleti jelleggel jönnek létre integrációs módok, amelyeket szakmai és laikusi értetlenség fogadott Az közoktatási törvény az integráció bizonyos módjait megfogalmazza A jogi értelemben kötelező direktívák /közoktatási, szociális, esély- és felsőoktatási törvények/ az ezredforduló körül a sérültek társadalmi integrációját, esélyegyenlőségét mondják ki.
5 Az évi LXXIX. törvény a közoktatásról -szülő - gyermek - pedagógus - intézményes háttér szempontjai alapján rendelkezik
6 Sikeres integráció feltételei: Előkészítő folyamat Személyi, tárgyi feltételek Szervezeti keretek
7 Előkészítő folyamat vonatkozik Az integrálandó gyermekre A befogadó pedagógiai háttér A befogadó gyermekközösségre A szülői közösségre Az integrálandó gyermek szülőjére
8 Személyi feltételek többségi pedagógus szakmai és érzelmi felkészülése a speciális pedagógus a gyermek speciális nevelési szükségleteit elégíti ki a gyógypedagógiai módszerek alkalmazásával pedagógiai asszisztens
9 Tárgyi feltételek A sérülés - típusa - típusa - súlyossága - súlyossága - tevékenység jellege határozza meg - tevékenység jellege határozza meg
10 Szervezeti háttér csoportlétszám megfelelő alakítása, speciális technikai eszközök (mozgás-, látás-, hallássérültek), építészeti akadályok megszüntetése (mozgáskorlátozottak), az azonos csoportba járó sérült gyermekek maximalizálása pedagógiai program rugalmassága a szülők bevonása a döntésekbe, a fejlesztés folyamatába
11 Óvodai színtér előnyei az integráció megvalósításában az óvodai nevelés elsődleges célja a gyermek érzelmi és szocializációs fejlődése az óvodáskorú gyermek érzelmi alapon választja vagy utasítja el társait, nem pedig elméletek, előítéletek alapján az altruizmus erősen él még ennél a korosztálynál, amelyet a felnőtt világ, a korszellem lassan, de szívósan kiöl a felnövő gyermekből. az óvoda napi tevékenységszervezése flexibilis, melynek átjárható keretei jól alkalmazhatóak a sérült gyermek speciális nevelési igényeihez a heterogén óvodai csoportokban alkalmazott differenciálás formái közé könnyebben beilleszthető a sérült gyermek
12 Vonatkoztatások az óvodapedagógus-képzésben Az elméleti felkészítés Gyógypedagógiai ismeretek bővítése Speciális kurzusok / esélyegyenlőség, integráció integráció felzárkóztatás/ felzárkóztatás/ Gyakorlati színterek
13 „Úgy érezzük, hogy amit teszünk csak egy csepp a tengerben. Anélkül a csepp nélkül azonban sekélyebb volna a tenger.” Teréz anya Teréz anya