Az óvodai gyermekcsoportok szerveződésének és működésének alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A tanári munka értékelése
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
A játék A játékosság.
Főemlősök viselkedése
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Kultúra és kultúrák Humánetológia.
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A pedagógus.
Bevezetés a neveléstudományba
A pszichikumról általában
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Kompetensek lettünk? június 27..
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
PROJEKT OKTATÁS.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
LEGO Dacta program.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
A játék A játékosság.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az óvodai gyermekcsoportok szerveződésének és működésének alapjai Miklósi Ádám Tudományos főmunkatárs ELTE Etológia Tanszék

(Evolúcióspszichológia) Bélácska megveri Karcsikát „Miért?” Hagyomános „pszichológia álláspont” Közvetlen kiváltó okok Mechanizmus Hogyan? Környezet/kultúra hatása Problémamegoldás: Tanítás/nevelés/terápia Biológiai/evolúciós álláspont Evolúciós kiváltó okok Funckció Miért? Humánetológia (Evolúcióspszichológia)

Tinbergen (1963): Mi a vizsgált viselkedés... 1. funkciója? 2. mechanizmusa? 3. ontogenezise? 4. evolúciója? Az etológiai módszer a viselkedésének megfigyelése folyamatos esemény tagolása: magatartás elemek/egységek (etogram) forma és funkció alapján elemzés szintjei (izom, testrész, test) Fajspecifikus viselkedés Környezeti hatások Tanulás

Humánetológia Főemlősök, emberszabásúak összehasonlító vizsgálata Emberi egyedfejlődés vizsgálata Emberi kultúrák összehasonlítása Csányi Vilmos: Az emberi természet: Humánetológia. Vince Kiadó Budapest, 1999 Csányi Vilmos: Etológia (Nemzeti Tankönyvkiadó), 2003 Bereczkei Tamás: Evolúciós pszichológia. Osiris Kiadó, 2004

Homológia –Analógia Homológia: azonos eredet (pl. Amnióta végtagok) Analógia: azonos funkció (pl. testforma)

Lineáris evolúciós modell Konkrét tulajdonságok, mint mozgatórugók: pl. felegyenesedés Párhúzamos/komplex evolúciós modell Párhúzamos (apró) változások számos jellegben: pl. Humán magatartási kopmlex Csányi Vilmos: Az emberi természet: Humánetológia

Bölcsöde, óvoda: Történeti felfogás „A bölcsöde annak az igénynek az alapján jött létre, hogy amíg a szülők dolgoznak vagy iskolába járnak, gyerekükre felügyeljenek.” Az óvodák a 20. Század elején keletkeztek abból a pedagógiai és egészségügyi megfontolásból, hogy a város élet nehézségei túlterhelik a gyerekeket, és akadályozzák a fejlődésüket” Cole és Cole (2003) Fejlődéslélektan

Böcsöde, óvoda: Biológiai megközelítés Alloparentális gondozás: nem saját utód gondozása Emlősök: szoros kapcsolat anya és gyermeke között Az óvoda mint csoportszerveződés: felnőtt + gyermek Az óvoda funkciója...? miért éri meg a felnőttnek??? Gyerekfelvigyázás („Baby-sitting”) Táplálás Védelem rokonok nem rokonok MIÉRT? HOGYAN?

Szurikáták óvodái Domináns nőstény/hímnek vannak kölykei Kölykök otthon maradnak felnőttekkel „Baby-sitting” költséges (24h nem evés) Alárendelt nőstényekre/hímre jellemző Rokonsági fok nem befolyásol Domináns/ösztruszban lévő nőstények keveset vállalnak

Óvoda, mint szociális csoport Szociális viselkedés leírása etológiai módszerekkel a gyerekcsoportban 110 elemű etogram (McGrew, 1972), viselkedési megfigyelések pl. játékos arc (arcjelzések) harpás (feji jelzések) megüt, tapsol (gesztusok) rug (lábmozgások) átölel (testmozgás) mozdulatlan (testhelyzet) kerget (mozgások) Csoportszerveződés: (idegenekből 7 nap alatt) kezdetben konfliktus kerülés növekvő agressziós szint, fokozatosan kialakuló hierarchia a tapasztalat számít

Csoportszerkezet: dominancia hierarchia hímek (nagyobb testtömeg) főleg a dominánsak között vannak „összecsapások” győzelmek számítanak dominánsak több szociális interakcióban vesznek részt Helynagyságtól függő agresszió? Új gyerekek bevezetése a csoportba?

Békítő viselkedés Csoport hierarchia Agresszió Békítés: korábbi ellenfelek az összecsapást követően Kontaktuson alapuló viselkedési formákat mutatnak (affiliáció) Rhézus makákó: alig van békítés Medvemakákó: gyakori a békítés Vegyes csoport: rhézus makákónál is gyakoribb lett a békítés

Békítő viselkedés az óvodában Ljungberg és mts (1999) Animal Behaviour 5 éves svéd fiúk Konfliktus: a kezdeményező olyan akcióba kezd, amelyet az „áldozat” ellenez (6db/perc); Videofelvétel: a konfliktus után időszak elemzése Affiliatív viselkedések: Játékrahívás Testkontaktus Szóbeli bocsánatkérés Tárgyfelajánlás Szimbólikus felajánlás Öncsúfolás kompromisszum Nem affiliatív viselkedések: Bosszú Átirányított agresszió Szimbólikus árirányítás (pl tárgyra) Pótcselekvés

s konfliktus Tanulás a felnőttől? vagy egymástól? Hogyan csinálják az amerikaiak vagy a japánok?

Szociális tanulás Egyed információt nyújt a környezetről vagy saját magáról Mások megfigyelés (hallás) révén szerzett információ alapján megváltoztatják a viselkedésüket Formái: facilitáció megfigyelésen alapuló tanulás Imitáció Megfigyelők és demonstrátorok

Alternatív stratégiák: potyázás Másolj, AKKOR, ha a viselkedésed nem hatékony A nem-szociális tanulás költséges ha a környezet változó Másold azt, AKI a többség ritkán csinálja a legsikeresebb jól tanul szociálisan a rokonod a barátod idősebb

Tanítás A tanítás során a tanító egyed úgy változtatja meg viselkedését, hogy az a jelenlevő másik fél számára előnyös helyzetbehozás, pl. prédaölés tanítása macskáknál támogatás (jutalmazás\büntetés) pl. vészkiáltás cerkófoknál Flexibilitás? Intencionális megközelítés: („aktív tanítás”) A tanár figyelembeveszi a tanuló mentális képességeit, válaszreakcióit és azok eredményességét, alternatív módszereket használ pl. diótörés

A tanítás három szintje (Tomasello, 1993) Imitáción alapuló (Modell és tanuló) Instrumentális (Irányító és tanuló) Együttműködésen alapuló (Kollaborátor és tanuló)

Egy emberi fajspecifikus újdonság: Tanulás és tanítás az óvodában!

Humánetológia Oktatás: ELTE TTK: Speciális kollégium Pázmány: kötelező tantárgy (pszichológus szak)