EU-költségvetés 2013-on túl Reformkényszerek és reformopciók Szemlér Tamás Ph.D, tudományos főmunkatárs MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Európai Unió kohéziós politikájának jövője Dr. Fazakas Szabolcs Az Európai Számvevőszék elnökségének tagja 49. Közgazdász-vándorgyülés Pécs 2011.Szeptember.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
1 Gondolatok a közötti Többéves Pénzügyi Keretre vonatkozó bizottsági javaslatról ELŐADÓ: DR. KENGYEL ÁKOS EGYETEMI DOCENS, JEAN MONNET PROFESSZOR.
„Az EU keretköltségvetése” és élelmiszergazdasága előtt álló közös kihívások Éder Tamás.
Az EU közös költségvetésének jövője Gondolatok a as pénzügyi perspektíva kapcsán Szemlér Tamás Tanszékvezető egyetemi docens, Budapesti Gazdasági.
Az EU többéves pénzügyi kerete
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
Az EU-költségvetés átfogó reformja Közgazdasági alapok, politikai feltételek, tagállami érdekek Szemlér Tamás Ph.D, tudományos főmunkatárs MTA Világgazdasági.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
 Nemzeti költségvetés:  Eléri az adott ország GDP-jének 40-50%-át (GNI-jének 35-65%-át )  Saját forrásai vannak  Kiadási oldal hagyományos négy funkciója:
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az EU költségvetése Dr. Szemlér Tamás BGF Külkereskedelmi Kar
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A Pannon Gazdasági Kezdeményezés (PGK) tevékenységei Kocsondi Tamás Sopron, február Sopron, Csatkai E. u. 6. Tel.: 99/ Szombathely,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az Európai Unió költségvetési eljárása
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

EU-költségvetés 2013-on túl Reformkényszerek és reformopciók Szemlér Tamás Ph.D, tudományos főmunkatárs MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, április 27.

Szemlér Tamás - MTA VKI A reformok szükségessége A tagországok közötti viták –Nettó pozíciók, befizetési arányok –Közös agrárpolitika –Strukturális politika Az EU fejlődése –A bővítésekből adódó új feladatok –Az intézmények szerepének újragondolása –Új kiadási fejezetek, ill. a meglévők új súlyozása

Szemlér Tamás - MTA VKI A reformok lehetséges területei 1. A bevételi oldal reformja 2. A kiadások változtatása 3. A költségvetés egészét érintő reformok 4. Az intézmények szerepének módosítása

Szemlér Tamás - MTA VKI Reformelképzelések a bevételi oldalon 3 fő opció: –A jelenlegi rendszer megtartása működőképes, de nem problémamentes –A GNP-forrás kizárólagossá tétele egyszerű, áttekinthető, de nem biztosítja az Unió pénzügyi autonómiáját –Új saját források bevezetése gazdasági és politikai szempontok szerint

Forrás: Európai Bizottság5 Az EU közös költségvetésének saját forrásai (az összes saját forrás százalékában),

Szemlér Tamás - MTA VKI Javasolt új források (Európai Bizottság, háttéranyag, 2004) Valódi ÁFA-forrás EU-szintű társasági jövedelemadó Energiaadó A dohányra és az alkoholra kivetett jövedéki adó A seigniorage bevételek megadóztatása A kommunikáció megadóztatása Személyi jövedelemadó A pénzügyi tranzakciók megadóztatása A légi közlekedés megadóztatása

Szemlér Tamás - MTA VKI Értékelési kritériumok (1) Költségvetési kritériumok –Elégségesség: az adott EU-adó által biztosított bevételek elegendőek-e hosszú távon az EU kiadásainak fedezésére? –Stabilitás: az adott EU-adó stabil jövedelmet biztosít-e a közös költségvetés számára?

Szemlér Tamás - MTA VKI Értékelési kritériumok (2) Hatékonysági kritériumok –Láthatóság: az adott EU-adó látható, áttekinthető-e az EU állampolgárai számára? –Alacsony működési költségek: az adott EU-adó beszedése lehetséges-e egyszerű adminisztrációval és alacsony beszedési költségek mellett? –A források hatékony allokációja: az adott EU-adó elősegíti-e a források hatékony elosztását az Európai Unióban?

Szemlér Tamás - MTA VKI Értékelési kritériumok (3) Igazságossági kritériumok –Horizontális igazságosság: az adott EU-adó azonos hatással van-e az EU azonos helyzetben lévő adófizetőire? –Vertikális igazságosság: az adott EU-adó előidéz-e jövedelem-újraelosztást? –Fair hozzájárulások: az adott EU-adó révén az egyes tagországokból származó bevétel arányos-e a tagországok gazdasági fejlettségével?

A lehetséges EU-adók összefoglaló értékelése a kritériumok alapján Költségvetési kritériumokHatékonysági kritériumokIgazságossági kritériumok Javasolt EU-adóElégségességStabilitásLáthatóságAlacsony működési költségek A források hatékony allokációja Horizontális igazságosság Vertikális igazságosság Fair hozzá- járulások Valódi ÁFA-forrás *** ******* EU-szintű társasági jövedelemadó *** *** ** Energiaadó *** ***** **(*)** Dohányra és alkoholra kivetett jövedéki adó ******* ***** A seigniorage bevételek megadóztatása ******* ** A kommunikáció megadóztatása *** **** Személyi jövedelemadó *** */********/****** A pénzügyi tranzakciók megadóztatása ************** A légi közlekedés megadóztatása („klímaadó”) ******* Megjegyzések: Minél nagyobb a csillagok száma, annál több érv szól a kérdéses javaslat mellett az adott kritérium szempontjából: *: A kritérium nem teljesül, számos probléma jelentkezik; **: A kritérium részben teljesül, de komoly problémák léphetnek fel; ***: A kritérium jórészt teljesül, kisebb, korlátozott mértékű problémák azonban nem kizárhatók. Forrás: Cattoir (2004), p. 42.

Szemlér Tamás - MTA VKI A bevételi oldal reformjának esélyei A reform elképzelhető, de csak akkor van rá reális esély, ha az EU (a költségvetési ügyek összességét tekintve) elmozdul a status quo-ról Lehetséges elmozdulási irányok: –A bővítés(ek)ből adódó feladatok nagyobb mértékű felvállalása –Az integráció általános céljainak erőteljesebb megjelenítése –Új területek, prioritások megjelenése –Jelentős lépések egy föderatív struktúra felé

12 2. A kiadási oldal: prioritások, Fenntartható növekedés –Versenyképesség a növekedésért és a foglalkoztatásért –Kohézió a növekedésért és a foglalkoztatásért A természeti erőforrások megóvása és az azokkal való gazdálkodás –Mezőgazdaság, halászat, környezetvédelem Európai állampolgárság –A szabadság, a biztonság és a jog térsége –Több tartalom az európai állampolgárságnak –Az alapvető javakhoz és szolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása –Az európai kultúra és sokszínűség erősítése Az EU mint globális partner –Az EU és a szomszédokkal kapcsolatos politikája –Az EU mint partner a fenntartható fejlődésben –Az EU mint világpolitikai tényező –Az EU által alkalmazandó policy mix

Szemlér Tamás - MTA VKI A kiadási oldal lehetséges változtatásai A jelenlegi tételek módosítása –Mezőgazdaság, strukturális politika Arányok, finanszírozási szabályok, új célkitűzések Új kiadási tételek létrehozása –Összhangban az új kihívásokkal, az integráció mélyülésével, a gazdasági fejlődésből és a nemzetközi szerepvállalásból adódó feladatokkal, pl.: Klímaváltozás, környezetvédelem, közös európai biztonsági és védelmi politika –Összhangban a közös költségvetés rendelkezésére álló forrásokkal (a mélyítési szándék anyagi „bizonyítékával”)

Szemlér Tamás - MTA VKI A költségvetés egészét érintő reformok (1) A költségvetés mérete –Az idén 30 éves MacDougall-jelentés javaslata (a GNP 22,5%-a) ma két szempontból is illuzórikusnak tűnik: a tagállamok befizetési hajlandósága erősen korlátozott nagyságrendileg kisebb közös költségvetéssel is komoly eredményeket sikerült elérni –A költségvetés méretének növelését alátámasztó tényezők: a keleti bővítés(ek) sikeres lebonyolítása forrásigényes (vö. déli bővítések) az EU komolyabb nemzetközi (pl. biztonsági) szerepvállalása forrásigényes ha az integráció egy (kon)föderatív szerkezet irányába mozdul, logikus a kiadások eddiginél nagyobb részének központosítása

Szemlér Tamás - MTA VKI A költségvetés egészét érintő reformok (2) Az eladósodás lehetősége –Előny: Nagyobb mozgásteret biztosítana a költségvetésnek –Hátrányok, problémák: Ez a megoldás „visszacsempészné” az 1980-as évek problémáit (akár még súlyosabb formában) A tagországok kevés hajlandóságot mutatnak egy ilyen változásra (a közös költségvetés adósságát előbb-utóbb nekik kellene visszafizetni) –Kilátások: Ha az integráció egy (kon)föderatív struktúra felé halad, esetleg újra komolyan felmerülhet ez a lehetőség

Szemlér Tamás - MTA VKI A költségvetés egészét érintő reformok (3) A költségvetés „nettósítása” –Előnyök: Kisebb összegek, áttekinthetőbb pénzáramlás A transzfereket meghatározó szabályok közösségi szinten tarthatók A regionális politikában növekedhet a nemzeti hatáskör (szubszidiaritás) –Hátrányok, problémák: Egyes tagországok ellenkezése (a hozzájárulások belpolitikai szinten jobban „eladhatóak”, ha komolyabb részesedés is felmutatható) A régiók nem mindenhol örülnének a nemzeti hatáskör növekedésének

Szemlér Tamás - MTA VKI Az intézmények szerepének változása Fő kérdés: nőjön-e tovább az Európai Parlament költségvetési hatásköre? –Érv: a hatáskör növekedése növelné az EP (el)ismertségét, erősítené státusát –Ellenérv: az EP viszonylag gyenge volta miatt egy ilyen lépés elhamarkodott lenne –Kilátások: egy (kon)föderatív struktúrában (ha arra halad az integráció) indokolt lehet az EP nagyobb szerepe e téren

Szemlér Tamás - MTA VKI Zárszó: európai érdek = magyar érdek A közös költségvetés körüli vitákat a jelenlegi „önző” szempontok helyett konstruktív légkör jellemezze –Ne a költségvetés szabja meg a közösségi politikákat, hanem az Unió szükségleteihez/kihívásaihoz igazodjon a költségvetés

19 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Később felmerülő kérdéseikkel elérhetnek a címen. További elemzések, tanulmányok: