Marketing piac tartalma és a marketing eszközök közötti arányosság követelményei
A marketing piac tartalma (turisztikai piac) Kínálat=================Kereslet marketing
Piac fogalma Marketing szempontból a piac nem más, mint tényleges és lehetséges eladók és vevők összessége, valamint a köztük lévő üzleti kapcsolatok rendszere.
Piac részei Kereslet: fizetőképes fogyasztói igény. Mozgatórugója: szükséglet Igények a szükségletek konkrét kielégítésére irányulnak. Kínálat: a rendelkezésre álló termékek (szolgáltatások) összessége, melyet eladásra kínálnak.
Turisztikai termék Termék: Minden olyan dolog (jószág), ami értékesíthető. A marketingben termék lehet valamilyen tárgy, szolgáltatás, munkaerő, hely vagy gondolat (ötlet) is.
Piaci formák Tökéletes verseny: sok eladó és számos vevő van jelen, de egyik eladó sincs abban a helyzetben, hogy uralhatná a piacot. Az árakat a kereslet-kínálat erőviszonya határozza meg. Monopólium: Egy eladó van jelen a piacon és ő határozza meg az árakat.
Piaci formák 2. Monopolisztikus verseny: Számos vevő és viszonylag sok eladó jellemzi. Az eladók megkülönböztetik termékeiket egymástól ennek megfelelően különböző árakkal dolgoznak. Konkurenciaharc erős. Oligopólium: Néhány eladó van jelen a piacon, mert a piacra lépésnek korlátai vannak. A cégek ellenőrizni tudják egymást.
A piacok osztályozása a résztvevők szerint 4 piactípust különböztetünk meg: Fogyasztói Termelői Viszonteladási Állami
Marketing eszközök 4 P 7 P 8 P
4P 1. Termékpolitikai eszközök (Product) Ide tartozik maga a (turisztikai) termék , fizikai összetevőivel és imázsával, a választék és annak változásai, illetve a termékpolitika speciális eszközei, mint a termékdifferenciálás, a márka, és a termék egyedisége.
2. Árpolitikai eszközök (Price) Ide tartozik a publikált vagy kialkudott ár, árdifferenciálás, árstratégiák. 3. Elosztás (Place) Mindazon helyek, ahol a lehetséges fogyasztó hozzájuthat a termékhez. Ilyenek: értékesítési csatornák, logisztika, vevőszolgálat
4. Marketingkoomunikáció (Promotion) Mindazok az eszközök, amelyek révén kommunikálhatunk a vevőkkel, így előmozdíthatjuk termékeink fogyasztását Elemei: reklám, PR, eladóösztönzés, direkt marketing, személyes eladás.
7 P = 4 P + 3 P + People Emberek termék + szolgáltatás nyújtók udvariassága , személye, vendégszeretet + Process Folyamatok, szolgáltatás, minőségbiztosítása + Physical evidence Kézzel fogható megjelenés, atmoszféra, image
Marketingkommunikáció lényege
Marketingkommunikáció lényege A vevőkkel teremtett legális, személyes vagy személytelen kapcsolat, melynek célja a vevő befolyásolása, cselekedeteinek irányítása. A marketingkommunikáció célja az, hogy a vállalattal kapcsolatban állókat elsősorban a fogyasztókat tájékoztassa, befolyásolja és meggyőzze.
A marketingkommunikáció feladata Figyelemfelkeltés Tájékoztatás Magatartás pozitív befolyásolása Meggyőzés Cselekvésre ösztönzés Emlékeztetés A vállalkozás jó hírnevének megalapozása
Marketingkommunikáció elemei Reklám Közönségkapcsolatok Értékesítés-ösztönzés Személyes eladás Termék- és desztináció-elhelyezés Szponzorálás Direkt marketing Kiállítások