Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás Dr. Hantos Mónika Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet 2007/2008
Az expediálás szakmai elvei a vényköteles gyógyszerek esetében I. Gyógyszer-expediálás: Az a tevékenység, amely kapcsán a gyógyszerész az orvos előírása vagy a beteg szóbeli kérése alapján a gyógyszert kiadja Vonatkozó jogszabály: 44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendelet az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról - 3/1995. (II.8.) NM rendelet helyett
Az expediálás szakmai elvei a vényköteles gyógyszerek esetében II. GPP: „A fogyasztókat (betegeket) képessé tenni arra, hogy felvilágosításon alapuló döntéseket hozzanak.” Javítani kell: kommunikációt gyógyszerhasználatot „Az információ egyszeri továbbadása önmagában nem tekinthető elégségesnek, lényeges tényező, hogy a beteg hogyan kapja az információt és ez alapján hogyan cselekszik.” Beteg azonosítása Vény szakszerűségének ellenőrzése, értékelése gyógyszerészi szemmel Segítségnyújtás a beteg gyógyszerelési problémájának megoldásában Orvos szándékának elmagyarázása
Patient Medication Profile I.
Patient Medication Profile II. Gyógyszerinformációs adatlap a gyógyszertárat rendszeresen látogató betegekről Miért hasznos? A gyógyszerésznek információt ad gyógyszer – gyógyszer kcsh. gyógyszer – OTC kcsh. beteg compliance gyógyszerváltásról dózisváltásról
Beteg kikérdezésének szempontjai I Beteg kikérdezésének szempontjai I. (kérdezési protokoll gyógyszerészek számára) 1.) Kinek a részére szükséges a gyógyszer? 2.) Ismeri vagy szedte-e már a gyógyszert? 3.) Milyen tünetek kezelésére szükséges a gyógyszer? 4.) Mióta állnak fenn a tünetek, milyen jellegűek, mennyire erősek, tett-e már valamit enyhítésük érdekében? 5.) Szed-e még valamilyen egyéb gyógyszert, van-e valamilyen alapbetegsége? 6.) Tud-e valamilyen gyógyszer érzékenységéről? 7.) Ismeri-e az alkalmazás módját?
Beteg kikérdezésének szempontjai II Beteg kikérdezésének szempontjai II. (kérdezési protokoll a betegek számára) 1.) Mi a gyógyszer neve és melyek a gyógyszer hatóanyagai? Ha ez egy hatóanyag-családhoz tartozik, kapható-e hasonló hatású, de olcsóbb gyógyszer? 2.) Ha terhes vagyok vagy terhességet tervezek, illetve szoptatok, használhatom-e ezt a gyógyszert? 3.) Hogyan hat a gyógyszer? Várhatóan meggyógyít, vagy csak megszabadít a tünetektől? 4.) Mikor, hogyan, milyen körülmények között vegyem be? 5.) Hogyan érzékelem ha hat a gyógyszer, és hogyan ha nem? 6.) Mennyi ideig kell szednem? Abbahagyhatom-e korábban, ha jobban vagyok? 7.) Melyek a leggyakoribb mellékhatások? Vannak-e ritka, de súlyos mellékhatások? Mit kell tennem, ha mellékhatásokat észlelek? 8.) Mit kell tennem, ha egyszer vagy többször elfelejtem bevenni? 9.) Szedhetek-e más gyógyszert ezzel egyidejűleg? 10.) Válhatok-e gyógyszerfüggővé? 11.) Mi történik, ha a gyógyszert nem használom? 12.) Milyen más gyógyszeres, vagy nem gyógyszeres kezelések lehetségesek?
Vények szakmai csoportosításának elvei 1.) Név szerinti csoportosítás 2.) TB támogatás szerinti csoportosítás 3.) Hatástani csoport szerinti csoportosítás 4.)Gyógyszert rendelő orvos szerint ( Expediálás után visszanézni, hogy mit kellett ill. lehetett volna mondani a betegnek?)
A betegnek adandó tanácsok algoritmusa expediáláskor 1.) A gyógyszer helyes megnevezése 2.) Az alkalmazandó adag nagysága, a bevétel időpontja, pontos körülményei 3.) A kezelés várható időtartam (optimális esetben) 4.) A hatás várható ideje (mikor kezdődik és meddig tart a hatás) 5.) Esetleges speciális utasítások, óvatossági és tiltó szabályok 6.) Mellékhatások: kellemetlenség a gyógyszer alkalmazásával kapcsolatban 7.) Adagolási hiba – elfelejtett vagy duplázott bevétel – esetén követendő cselekvések 8.) Egyebek: a beteg személyiségének és betegségének megfelelő speciális kérdések
A vényköteles gyógyszerek expediálásakor felmerülő problémák I. 1.) Olvashatatan vény, nem egyértelmű adagolás, hatáserősség, darabszám 2.) Tartós hiánycikkek 3.) Új gyógyszer expediálása 4.) Generikus helyettesítés 5.) Hibás, hamis vagy nem hitelesen kitöltött vény 6.) Anyagi gondok 7.) Információ átadása expediáláskor