FOGYASZTÓI MAGATARTÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A keynesiánus makromodell
Advertisements

Makroökonómia gyakorlat
Makroökonómia gyakorlat
EXTERNÁLIÁK.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
Makroökonómia 5. előadás.
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
KÖZGAZDASÁGTAN I..
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Tökéletes verseny és monopólium
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
A megbízó-ügynök modell (1)
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
REP – 3. kurzus.
A fogyasztói döntések elmélete
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Makroökonómia 3.előadás.
Matematika a közgazdaságtanban
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Intertemporális választás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
C = C/Y Ĉ=∆C/∆Y A fogyasztási függvény Reáljövedelem Y
Elméleti közgazdaságtan
A közömbösségi görbék rendszere
A költségvetési egyenes. A költségvetési egyenes Azon jószágkombinációk összessége, amelyeket a fogyasztó adott pénzjövedelméből megvásárolhat annak teljes.
A fogyasztó optimális választása
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
Közgazdaságtan 4..
Környezetgazdaságtan Fonyó György Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék U épület, ftp://vcst.bme.hu/kornygazdtan2003.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Százalék számítás - 1. feladat
Kereslet-rugalmassági számítások
A teljes keynesiánus modell
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A termelési függvény.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Mikroökonómia gyakorlat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
MIKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÉS A KERESLET. A fogyasztó és a háztartás  Minden piaci ügylethez két fél: egy vevő és egy eladó szükséges.  Az eladók termelők.
GAZDASÁG, GAZDÁLKODÁS ÉS A TERMELÉS, HASZNOSSÁG, SZŰKÖSSÉG, GAZDASÁGI JAVAK GAZDASÁGI ALAPISMERETEK.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
A vásárlási döntés folyamata
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A kereslet.
Előadás másolata:

FOGYASZTÓI MAGATARTÁS

Fizetőképes szükséglet A fogyasztói magatartás A fogyasztói döntés tényezői Belső igények Külső feltételek Szükségletek Szűkösség Ár Nominál- jövedelem Preferencia rendszer Reáljövedelem Fizetőképes szükséglet KERESLET

Fogyasztói magatartás Szükségletek rangsora preferenciarendszer - belső, személyes értékrend - adott kor társadalmi szokásai által befolyásolt A fogyasztó a hasznosság maximalizálására törekszik HASZNOSSÁG = SZÜKSÉGLET-KIELÉGíTŐ képesség NOMINÁLJÖVEDELEM a jövedelem pénzbeni összege REÁLJÖVEDELEM a nomináljövedelem vásárlóereje

A hasznosság A teljes haszon: kifejezi, hogy az elfogyasztott javak összessége mekkora szükséglet-kielégítést eredményez (TU) A határhaszon: menyire értékeli a fogyasztó az utoljára elfogyasztott jószág-egységet, azaz mennyivel változik a fogyasztó összhaszna, ha valamely termék fogyasztását egy-egy egységgel növeli (MU)  TU MU = Teljes haszon változása =  Q A fogyasztott mennyiség változása

Az elfogyasztott termék mennyisége Teljes haszon TU Határ- MU 10 18 8 24 6 28 4 30 2 29 - 1 A szükséglet-kielégítési folyamat Szükséglet-kielégítés

TU és MU (Töltsd ki a táblázatok hiányzó adatait!) Q 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 TU 19 36 51 64 75 84 91 96 99 100 MU MU 19 17 15 13 11 9 7 5 3 1 -1 Q 1 2 3 4 5 6 7 TU MU 15 14 12 10 TU 15 29 41 51 56 59 61

A hasznossági függvények (Adott jószág mennyisége és az elfogyasztása által nyerhető hasznosságérzet közötti kapcsolat) Telítettségi pont A fogyasztó összhaszna maximális Alma mennyisége MU = 0

Csökkenő határhaszon elve: az egymást Gossen I. törvénye „Egy adott élvezet nagysága csökken, ha ezt az élvezetet megszakítás nélkül, folyamatosan elégítjük ki addig, amíg telítettség nem lép fel.” Hermann Heinrich Gossen Csökkenő határhaszon elve: az egymást követő újabb jószágegységek elfogyasztásával a teljes haszon egyre kisebb mértékben nő

Gossen II. törvénye „Egy embernek, aki több élvezet közül választhat, viszont nincs elegendő ideje, hogy mindet kielégítse, annak érdekében, hogy élvezeteinek összessége a lehető legnagyobb legyen, ahelyett, hogy csak a legnagyobb élvezetet elégítené ki, célszerű mindet csak részben kielégítenie, méghozzá olyan arányban, hogy abban a pillanatban, amikor a rendelkezésére álló idő lejár, minden egyes élvezetének nagysága azonos legyen.”

MUa MUb MUn Pa Pb Pn Az előnykiegyenlítődés elve: a fogyasztó akkor Gossen II. törvénye Az előnykiegyenlítődés elve: a fogyasztó akkor költi el optimálisan jövedelmét, ha az utolsó pénzegy- ség bármely termék vásárlása esetén ugyanazt a haszonnövekedést eredményezi MUa MUb MUn = =…= Pa Pb Pn

TU =11+30 =41 TU = 17 + 28 = 45 Gossen II. törvénye „A” termék mennyisége TU MU 1. 6 2. 11 5 3. 15 4 4. 17 2 5. 16 -1 „B” termék mennyisége TU MU 1. 10 2. 18 8 3. 24 6 4. 28 4 5. 30 2 2 db „A”= 100 Ft MU = 5 5/50 = 0,1 5 db „B” = 500 Ft MU = 2 2/100 = 0,02 TU =11+30 =41 Ár 50 Ft/db Ár 100 Ft/db összes jövedelem 600 Ft 4 db „B” = 400 Ft MU = 4 4/100 = 0,04 4 db „A” = 200 Ft MU = 2 2/50 = 0,04 TU = 17 + 28 = 45 Nyert haszon 4+2 Feláldozott haszon 2