Az irodalomterápia könyvtári lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Az iskolai szociálismunka
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
A stratégiai tervezés módszertana
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Napocska Napköziotthon
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önismeret Horváth Renáta.
A munka világával kapcsolatos tudás
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A szervezeti problémák kezelése
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TERVEZET.
Biblioterápiával az olvasásért
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
4. osztályos példa Bubernik Eszter
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Outplacement, azaz „gondoskodó elbocsátás”
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
Mi is az a biblioterápia?
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Idősek az idősekért Győrben
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Az irodalomterápia könyvtári lehetőségei Zentai Péterné Pedagógiai és Közművelődési Intézmény Eger, 2011. október 20. Műhelyfoglalkozás 2011/2012.

Fogalma A legegyszerűbb meghatározások úgy fogalmaznak, hogy a biblioterápia nem más, mint a könyvek gyógyító ereje.

Fogalma „A biblioterápia során a tanácsadó vagy a könyvtáros kijelölt olvasmányok által nyújt segítséget a személyes problémák megoldásában.” (Hart)

Fejlesztő biblioterápia (Lack) „ A fejlesztő biblioterápia az irodalom perszonalizálása azzal a céllal, hogy a gyerek meg tudja oldani az életben rá váró feladatokat.” A fejlesztő biblioterápiában az olvasmányanyagok és a beszélgetések az általános személyiségfejlődésre fektetik a hangsúlyt.

Fejlesztő biblioterápia (Bartos Éva) irányított olvasással segíteni a személyiségfejlődést, az önismeret kialakítása, a mentális egészség megőrzése A könyvtári szolgáltatások között a helye! Részelemei: irodalomajánlás, olvasók segítése a választásban, foglalkozások vezetése, könyvtári órák tartása, projektek irányítása

Biblioterápia céljai 1. Mindenekelőtt a biblioterápia leggyakoribb célja az, hogy az olvasó gyerekek és fiatalok személyes belátásait és önismeretét elősegítse. „A biblioterápia értékei közé tartozik annak lehetősége, hogy az ember jobban megismerje önmagát, az emberi viselkedést és érdeklődést mutasson az önmagán túlmutató dolgok iránt.” (Spache)

Biblioterápia céljai 2. Érzelmi katarzist elérni a gyerekeknél, amikor az olvasók átérzik az olvasott történet szereplőinek érzéseit. A katarzis megszabadítja feszültségeiktől az olvasókat, és így nagyobb esélyük lesz magukra ismerni egy könyv szereplőiben. (Ashley)

Biblioterápia céljai 3. segíthet mindennapi gondjaik megoldásában. gondosan válogatott könyvek vitára indító katalizátorként való használata annak reményében, hogy felkelti diákjai érdeklődését a jelenlegi társadalmi problémák iránt, és segít nekik megoldást találni saját problémáikra. Jeon hasonló okok miatt javasolja a biblioterápia alkalmazását tehetséges gyerekek esetében: „A biblioterápia nagyon hasznosnak bizonyul, a tehetséges gyerekeknek segít személyes, tanulmányi és/vagy karrierhez kötődő gondjaik megoldásában.”

Biblioterápia céljai 4. Az irodalom nyújtotta felismerés, katarzis és problémamegoldás azt fogja eredményezni, hogy a fiatal emberek viszonyulása és viselkedése más emberek iránt megváltozik. A társas érintkezés új formáinak megismertetése.

Biblioterápia céljai 5. Más emberekkel hatékony és megelégedettséggel eltöltő kapcsolatok kialakításának előmozdítása. A könyvekről beszélgető csoportban kialakuló ösztönzés és közösségi érzés fontosságát, a könyvek csökkenthetik a személyes elszigeteltséget, mivel az olvasók magukra ismerhetnek a regény szereplőiben.

Biblioterápia céljai 7. Gyakran mellőzöttek a biblioterápia alapjául szolgáló rekreációs – pihenéssel, szórakozással összefüggő – célok: a gyerekek és a fiatalok magáért az olvasás öröméért is olvasnak (belefeledkezés, lazítás)

A foglalkozásvezető feladatai Előzetes feladatok: Célok pontos kitűzése Résztvevők alapos megismerése Tematika meghatározása Megfelelő művek kiválasztása és előzetes elemzése Mit akar megvalósítani a foglalkozáson Mit akar tudatosítani (erkölcsi tartalom?)

A foglalkozásvezető feladatai A foglalkozás levezetése Figyelem kialakítása és fenntartása Változatos módszerek alkalmazása Szóbeli és metakommunikációs megnyilvánulások figyelembe vétele Kontrollálni a foglalkozás menetét Megérteni a mögöttes tartalmakat Figyelni a csoport dinamikus folyamatait Figyelni az egyéni reakciókat Mozgósítani, motiválni a tagokat

A foglalkozásvezető feladatai Értékelés Elérte-e a kitűzött célokat? Milyenek az egyéni és a csoportos reakciók? Mélyrétegeket sikerült-e felfejteni? Tovább kell-e vezetni némelyeket szakemberhez? Miken kell változtatni?

A program felépítése 1. A célcsoport milyen gyerekekből és serdülőkből áll és hányan vannak? 2. Egy sikeres program milyen eredményeket fog elérni a célcsoportnál? 3. Milyen szakemberek tervezzék, valósítsák meg és kísérjék figyelemmel ezt a programot? 4. Ha egynél több szakember vesz részt a programban, milyen munkakapcsolatot kell kialakítaniuk egymással ahhoz, hogy a program megfelelően működjön? Hogyan fogják működtetni a munkakapcsolatot? 5. Milyen dokumentumtípusok, és ezeken belül konkrétan mely művek illenek leginkább a résztvevőkhöz és illeszkednek leginkább a program célkitűzéseihez? 6. Milyen feladatokkal segítjük az egyes művek jobb megértését? Milyen feladatok maximálják annak az esélyét, hogy a résztvevők saját életükben is alkalmazni tudják az egyes művek üzeneteit?

A program felépítése 7. Kinek a feladata lesz, hogy figyelje a résztvevőknek a művekre adott reakcióit, hogy a feldolgozás alatt lévő téma vagy annak feldolgozási módja nem okoz-e túlzottan nagy feszültséget, nem okoz-e kárt? Ha bebizonyosodik, hogy egy vagy több résztvevő komolyabb terápiás segítséget igényel, ki gondoskodik arról, hogy máshová küldjék őket és egy másik programban vagy terápiás foglalkozáson vehessenek részt? Hová fogják küldeni őket szélesebb körű terápiás szolgáltatások igénybe vétele céljából? 8. Ha a programban részt vesznek súlyos érzelmi problémákkal küzdő serdülők is, ki fogja a programot átfogó klinikai biblioterápiás programmá szélesíteni? Hogyan fogja az a személy az a személy a programban részt vevő serdülőket ösztönözni arra, hogy a művek üzeneteit a saját életükben is alkalmazzák? Az erre vonatkozó akcióterv alakulását hogyan fogják figyelemmel kísérni? Ki fogja felülvizsgálni és átnézni a tervet a gyermekekkel és hogyan? 9. Elérte-e a program a célját?

Sánta Ferenc: Sokan voltunk

Találkozás az „embertelen rend”-del Sánta Ferenc szívszaggató írása egy gyermeknek az „embertelen rend”-del való találkozásáról szól. A gyermeknek nagyapja történetén keresztül szembesülnie kell a felnőttek világával, a világ törvényeivel. A mű alapjául szolgálhat olyan beszélgetések megszervezéséhez, melyek a családról, az összetartozásról, az áldozatvállalásról szólnak. A foglalkozásvezetőnek a novella mondanivalóját a célcsoport tagjainak összetételéhez kell igazítania. Más-más hangsúlyokat lehet előnyben részesíteni fiatalokból álló csoportnál, és ismét mást felnőttekből állóknál. A megbeszélés során tehát a célcsoport határozza meg a nézőpontot, ez a novella a nézőpontváltással élve több különböző helyzetű egyénnek ad lehetőséget a feldolgozásra. (nagyapa-apa-gyermek)