tevékenység a könyvtárban Public relations tevékenység a könyvtárban Pr a könyvtárban BLK
A pr „szomszédai” Pr a könyvtárban BLK
Fogalmak, meghatározások Public relations = közönség kapcsolatok, propaganda, kapcsolatszervezés, reklám ? Kulcsfogalmai: hírnév, megértés, bizalom, megkülönböztetés, befolyásolás, együttműködési készség Meghatározása:menedzseri funkció, célja az egyének, szervezetek és környezetük közötti - kölcsönös előnyökön alapuló – kommunikációs kapcsolatok kialakítsa. Pr a könyvtárban BLK
A pr feladata A szervezet és a környezete közötti kommunikációs kapcsolatok tervezése, létrehozása, kivitelezése, értékelése és folyamatos karbantartása. Pr a könyvtárban BLK
Imázs (ki)alakítása Valóság Önimázs Arculat (Arculati kézikönyv) (Corporate Identity CI – pecsétnyomó) Imázs (képmás – lenyomat) Arculat = Kép x (Komm Tettek Fizikai megj) x (Struktúra + Kultúra) Pr a könyvtárban BLK
☺ A public relations tevékenység lényege a a pozitív imázs kialakítása. ☺ Pr a könyvtárban BLK
Pr szakterületei (Szeles Péter nyomán) Pr a könyvtárban BLK
Nonprofit public relations Hasznosság, a nélkülözhetetlenség benyomásának keltése Fontos kapcsolat a fenntartóval – néha túlzó ?! Pr és a reklám keveredik Pr a könyvtárban BLK
Reklám Public relations Tevékenysége piacot épít társadalmi környezetet épít és tart meg Célja gazdasági érdekből fogyasztói igényeket elégít ki ismertség, bizalom és együttműködés megteremtése Célcsoport fogyasztó a szervezet minden célcsoportja Hatás piacorientálttá tesz közvélemény -orientálttá tesz Iránya egyoldadú fontos a visszacsatolás Pr a könyvtárban BLK
Public relations funkciói Információs funkció – információk a megértő magatartás elérésére Image-alakító funkció – egy kép felépítése, megváltoztatása Vezetési funkció – közvélemény befolyásolása Kommunikációs funkció – kapcsolatok létrehozása Egzisztencia-megtartási funkció – a ráutaltság bemutatása Pr a könyvtárban BLK
Belső public relations (Internal) A szervezet és az alkalmazottak közötti kölcsönös előnyökön nyugvó kommunikációs kapcsolat, melyen keresztül az alkalmazottak összehangoltan cselekedve azonosulnak a szervezet céljaival. A munkatársakat szegmensekre osztják (régi-új; magasan – alacsonyan képzett, fizikai-szellemi stb) Pr a könyvtárban BLK
Belső pr célja A munkavállalók informálása Motiválás Elkötelezettség fokozása Fluktuáció csökkentése Szervezeti hatékonyság növelése Vezetési feladatok, a döntések támogatottságának növelése Együttműködés segítése A belső és a külső pr összehangolása Pr a könyvtárban BLK
Belső pr eszközei Kommunikációs csatornák létrehozása: intranet, email, hírlevél, faliújság,VIR Vezetői tájékoztatók Munka megbeszélések Belső továbbképzések, előadás Belső nyílt nap Bemutató újonnan érkezőknek, kézikönyv Szervezeti szabadidős tevékenységek Évfordulók, névnapok ünneplése Kitüntetések, anyagi és erkölcsi juttatások Pr a könyvtárban BLK
Külső public relations (external) Kapcsolat a környezettel Célcsoportok: Felhasználók – szegmensekre osztva Fenntartó Társintézmények: Könyvtárak, művelődési központok, múzeum Oktatási intézmények Szakmai szervezetek Helyi vállalatok, gyárak Tömegtájékoztatás, média Pr a könyvtárban BLK
Pr tevékenység eszközei 1. Korszerű informatikai eszközök (internet, intranet, email,honlap,cd-rom, stb) Pr filmek (belső, oktató, image-filmek) News release (sajtó közlemény) Rendezvények, programok – „Összefogás a könyvtárakért”, megbocsátás hete, könyv vagy polc örökbefogadás, Szakmai konferenciák Nyomtatványok Pr a könyvtárban BLK
Pr tevékenység eszközei 2. Sajtótalálkozók, sajtótájékoztató Sajtómonitoring/figyelés Road-show Prezentáció Televízios és rádiós produkció Szponzorálás Mecenatúra Pr a könyvtárban BLK
Szponzorálás Szponzorálás: pénz vagy más formájú befektetés, melynek célja az üzletileg kihasználható potenciál. Kétoldalú üzleti kapcsolat előnyökkel és elvárásokkal. Más kommunikációs csatornák. A könyvtár általában, mint alany Pr a könyvtárban BLK
Mecenatúra A szervezet a támogatott fél számára átadott forrásokért nem kap/kér ellentételezést. Nincsenek milliók, de van: helyiségek, munkatársak ideje, berendezések. Pr a könyvtárban BLK
Szponzorálás és mecenatúra célja és eszközei Szolgáltatás és termékimázs építése Forgalom növelése Referencia lehetőség Média megjelenés Sajtófigyelés a helyi önkormányzatnak, szemét ill. parlagfű szedés, internet használat iskolai vetélkedő győztesének, terem ill. infrastruktúra a helyi egyesületek programjaihoz, számítógép tanfolyamokhoz Gyerekek szponzorálása ill. mecénási feladatok Pr a könyvtárban BLK
Ajánlott irodalom Szeles Péter:Public relations tevékenység a gyakorlatban. Bp.:Geomédia Szakkönyvek, 1999. Pelejtei Tibor: Public relations 2.kiad, Bp.:Informatikai és Könyvtári Szövetség, 1998. Mikulás Gábor: Az információs és könyvtári szolgáltatás pr-je.In: Könyvtárosok kézikönyve 4.Bp.:Osiris, 2002. 9.fejezet p.397-428. Mónus Ágnes:Public realtions:A bizalomépítés művészete. Bp.:Edge 2000.Kft, 2003. Al és Laura Ries: A pr tündöklése , a reklám bukása. Bp.:Geomédia, 2005. Pr a könyvtárban BLK