Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulók fizikai állapotának mérése Fittségi tesztek
Advertisements

Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Kovássy Kata (CX4Z5C) Rekreáció MSc I. évfolyam
MOZGATÓRENDSZER SZÖVETEI
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Aerobic (Testnevelés)
Egészséges táplálkozás
Humánkineziológia szak
ELTE Budai Sportoktató Akadémia AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
A gimnasztika szaknyelve
Élettan gyakorlat Ideg-izom preparátum.
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Cím név.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A GIMNASZTIKA FOGALMA, CÉLJA, FELADATAI, JELLEMZŐI
Izomegyensúly felbomlás
MOZGATÓRENDSZER SZÖVETEI
MOZGATÓRENDSZER SZÖVETEI
SBANTA 2143 H.Ekler Judit.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Helytelen testtartás.
A VÁZIZOM BIOMECHANIKÁJA
Dinamika.
Excentrikus kontrakció
A mozgás szolgálatában
Az erő.
Csontok, ízületek, vázizomzat jellemzői, felosztásuk
Az izomműködés élettana
Az ember izomrendszere, az izomműködés szabályozása
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Biológiai anyagok súrlódása
Mozgás MOZGÁS = viselkedés Harántcsíkolt, sima és szívizomszövet
A VÁZIZOMZAT.
„Amilyen a bemelegítés olyan az edzés”
Az edzés, a képességek és fejleszthetőségük
Kondicionális képességek fejlesztése
Asztalitenisz játékosok erőnléti felkészítése
A gyorsaság fejlesztése futásnál
Az állati termelés táplálóanyag szükséglete a. Növekedés hústermelés A fejlődés, növekedés során eltérő az egyes szövetek aránya, az állati test kémiai.
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
Edzés hatására kialakuló Mikrosérülés markerek vizsgálata a haráncsíkolt izomban Heckel Zoltán.
Készítette : Dr. Müller Anetta Ph.D
A személyiség sportvonatkozású képesség rendszere
TVK MALI TRIATLON KLUB TISZAÚJVÁROS ELNÖKSÉG TITKÁRSÁG ADMINISZTRÁCIÓ GAZDÁLKODÁS Vezető edző ÚSZÁS EDZÉS OKTATÁS Fodor Ágnes SZÁRAZFÖLD Kerékpár, futás.
A sport pozitív testi és lelki hatásairól szóló tájékoztató előadás megtartása Előadó: Kelemen Mária A sport pozitív testi és lelki hatásairól szóló tájékoztató.
Terhelés.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
A tömeg (m) A tömeg fogalma A tömeg fogalma:
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Modern edzésmódszerek
NETFIT® Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt mdsz
Hajlékonyság.
Edzéselmélet és edzésmódszertan Készítette: Török Ferenc rész
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
SZENZOMOTOROS KÉPESSÉGEK /neuropszichológiai tulajdonság: érzékelés és mozgás egységes működését biztosítja/ PSZICHOMOTOROS KÉPESSÉGEK /a mozgás kivitelezését.
Nyújtásos-rövidüléses ciklus
Egészség és sport.
Kondicionális képességek Erő - gyorsaság - állóképesség
Az erőfejlesztés módszertana
Alkalmazkodás Edzettség - teljesítmény
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Gyorsaság fejlesztése
Súrlódás és közegellenállás
I Z OMR E N D SZE R.
Előadás másolata:

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek felosztása, fejlesztési lehetőségei és módszerei, különös tekintettel az alsó tagozatra 1. Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

A képességek felosztásának alapja: Külső megnyilvánulásuk: mennyiség, időtartam A mozgás közbeni biológiai, fizikai, pszichikai, biokémiai jellemzők Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Testi – motoros – képességek: Kondícionális – energetikai háttér Koordinációs – idegi szabályozás Hajlékonyság, izületi mozgékonyság (Nádori L. 1978) Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Kondícionális képességek: A sportteljesítmény feltételeként szereplő azon testi képességek csoportja, amelybe az erő, a gyorsaság és az állóképesség tartozik. (konditio=feltétel) Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Rostfajták: Fehér – gyors - ”A” Vörös – lassú- „C” A rosttípusok aránya az emberben öröklött tulajdonság! A kondícionális képességek edzése bizonyos szintig egymást segítik, de később egymást gátolják → élsport Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

A kondícionális képességek alapja a vázizomzat: ERŐ: az izom kontraktilitása (rosttípus, szám, keresztmetszet) ÁLLÓKÉPESSÉG: Az izom energiaellátottsága (anyagcsere) GYORSASÁG: az ideg-izom kapcsolatok minősége Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erő Biológiai alapfogalom: külső ellenállások és a mozgás közben fellépő belső ellenállások legyőzésének képessége aktív izommunkával Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Az erőkifejtés fajtái: Az ellenállás nagysága szerint Testtájak szerint Testtömeghez való viszonyítás szerint Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

A: az ellenállás nagysága szerint Statikus - izometriás Dinamikus – izotóniás, anizometriás Koncentrikus Excentrikus Izokinetikus Intermediális Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Az erőkifejtés fajtái: B: testtájak szerint: kar, hát, has, láb stb… C: Testtömeghez való viszonyítás szerint: relatív erő Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Az erőteljesítmény függ: Az izmok keresztmetszetétől A résztvevő rostok számától Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Hatás szerint: Sokoldalúan fejlesztő Speciálisan fejlesztő, pl. testtartásjavítás Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Az erőfejlesztés általános szempontjai: 10-14 évtől felfelé Sokoldalúan, mindenoldalúan Bemelegítés után Fokozatosság Kis ellenállás Saját testsúly Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Erőfajták: Alaperő: az életkornak megfelelő erőkifejtésre való képesség. Maximális erő: maximális működési egység egyidejű aktiválásával kifejtett erő Relatív erő: a testsúlyhoz viszonyított erőkifejtésre való képesség: max.erő/testtömeg Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.

Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Erőfajták: Erő állóképesség: közepes ellenállások tartós vagy magas ismétlésszámú leküzdése (evezés, kajak, kerékpár) Gyorserő -robbanékonyság: nagy ellenállások nagy gyorsaságú összehúzódással való leküzdése; az ideg-izomrendszer képessége Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.