Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. A kondícionális képességek felosztása, fejlesztési lehetőségei és módszerei, különös tekintettel az alsó tagozatra 1. Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
A képességek felosztásának alapja: Külső megnyilvánulásuk: mennyiség, időtartam A mozgás közbeni biológiai, fizikai, pszichikai, biokémiai jellemzők Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Testi – motoros – képességek: Kondícionális – energetikai háttér Koordinációs – idegi szabályozás Hajlékonyság, izületi mozgékonyság (Nádori L. 1978) Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Kondícionális képességek: A sportteljesítmény feltételeként szereplő azon testi képességek csoportja, amelybe az erő, a gyorsaság és az állóképesség tartozik. (konditio=feltétel) Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Rostfajták: Fehér – gyors - ”A” Vörös – lassú- „C” A rosttípusok aránya az emberben öröklött tulajdonság! A kondícionális képességek edzése bizonyos szintig egymást segítik, de később egymást gátolják → élsport Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
A kondícionális képességek alapja a vázizomzat: ERŐ: az izom kontraktilitása (rosttípus, szám, keresztmetszet) ÁLLÓKÉPESSÉG: Az izom energiaellátottsága (anyagcsere) GYORSASÁG: az ideg-izom kapcsolatok minősége Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Az erő Biológiai alapfogalom: külső ellenállások és a mozgás közben fellépő belső ellenállások legyőzésének képessége aktív izommunkával Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az erőkifejtés fajtái: Az ellenállás nagysága szerint Testtájak szerint Testtömeghez való viszonyítás szerint Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
A: az ellenállás nagysága szerint Statikus - izometriás Dinamikus – izotóniás, anizometriás Koncentrikus Excentrikus Izokinetikus Intermediális Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az erőkifejtés fajtái: B: testtájak szerint: kar, hát, has, láb stb… C: Testtömeghez való viszonyítás szerint: relatív erő Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az erőteljesítmény függ: Az izmok keresztmetszetétől A résztvevő rostok számától Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Hatás szerint: Sokoldalúan fejlesztő Speciálisan fejlesztő, pl. testtartásjavítás Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Az erőfejlesztés általános szempontjai: 10-14 évtől felfelé Sokoldalúan, mindenoldalúan Bemelegítés után Fokozatosság Kis ellenállás Saját testsúly Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Erőfajták: Alaperő: az életkornak megfelelő erőkifejtésre való képesség. Maximális erő: maximális működési egység egyidejű aktiválásával kifejtett erő Relatív erő: a testsúlyhoz viszonyított erőkifejtésre való képesség: max.erő/testtömeg Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea. Erőfajták: Erő állóképesség: közepes ellenállások tartós vagy magas ismétlésszámú leküzdése (evezés, kajak, kerékpár) Gyorserő -robbanékonyság: nagy ellenállások nagy gyorsaságú összehúzódással való leküzdése; az ideg-izomrendszer képessége Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.