1/19 Az egészségügyről másként: az egészségügy hatása a gazdaságra, versenyképességre Dr. Kincses Gyula Főigazgató 2005. január.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
1/21 K i n c s e s G y u l a Az egészségügy helye a magyar nemzetgazdaságban Dr. Kincses Gyula Főigazgató június.
A gazdasági fejlettség mutatói
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
III. A logisztika jövője
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Az európai szociális modell esélyei és a fenntartható fejlődés
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
2003. február 20. Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 1 Benedek András Távmunka a Tudásgazdaságban A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Magyar Útügyi Társaság
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

1/19 Az egészségügyről másként: az egészségügy hatása a gazdaságra, versenyképességre Dr. Kincses Gyula Főigazgató január.

2/19 A korszerű gazdaságok jellemzői Tudás-intenzív: nem a természeti erőforrások léte, hanem a hozzáadott érték a meghatározó. Tőke-intenzív Infrastruktúraigényes: az infrastruktúra fogalma ma már kibővített értelmezésű (egészségügy, oktatás, kultúra), és nem redukálható az autópályára, telefonra.

3/19 A szemléletváltás szükségessége I. A fejlett országok GNP-jének egyre nagyobb hányadát a szolgáltatások adják, és ezen belül folyamatosan nő a humán szolgáltatások súlya. A demográfiai és a morbiditási trendek ezen belül is felértékelik az egészségügyi-szociális terület szerepét. A nemzetközi munkamegosztásban elfoglalt helyünket alapvetően meghatározza az egészségügyi szolgáltatások minősége, korszerűsége.

4/19 A szemléletváltás szükségessége II. Az egészségüggyel kapcsolatban alapvető szemléletváltásra van szükség. Az egészségügy nem a gazdaság keresztje, fékje, hanem a korszerű gazdaság motorja. Az egészségügy a világban dinamikusan fejlődő húzóágazat, hatása a hadiiparéval vetekszik: –stratégiai jelentőségű, –innováció-igényes, –tudás- és tőke-intenzív korlát nélküli szükséglet mellett. Tudásalapú társadalomban nemcsak a tudást kell fejleszteni (K+F), hanem a tudás hordozóját, alkalmazóját alapvető erőforrásnak kell tekinteni, és a munkaerő „karbantartását” is meg kell oldani.

5/19 A szemléletváltás szükségessége III. Az egészségügyi szolgáltatások piaca folyamatosan bővül, mert felértékelődik az egészség, az életminőség kérdése. Nem mindegy, hogy ezen a nemzetközi piacon hogyan pozícionáljuk magunkat. (Az előző boom- ból -informatika- kimaradtunk, itt jó eséllyel indulhatunk!) A magyar egészségügy értékelhető és jól hivat- kozható tradíciókkal rendelkezik (Semmelweis, a Nobel-díjasaink, stb.). Az egészségügy kiszolgáló háttéripara (gyógyszeripar, orvosi műszeripar) már ma is a világ gazdaságának meghatározó ágazatai. Ezek fejlődése nem lehetséges működőképes, hatékony, korszerű egészségügy nélkül.

6/19 A formálódó új szemlélet „Az EU jövőbeli gazdasági növekedése és fenntartható fejlődése az egészségügyi befektetéstől függ. Az egészség egy versenyképes gazdaság produktív tényezőjét képezi.” Markos Kyprianou, az Európai Unió egészségügyi és fogyasztóvédelmi főbiztosa European Voice Egészségügyi Konferencia, január 20.

7/19 Az egészségügy főbb versenyképesség-fokozó hatásai

8/19 Az egészségügy főbb versenyképesség-fokozó hatásai 1.A munkaerő hatékonyságának, rendelkezésre állásának javítása 2.Gazdaságélénkítés 3.A gazdaság terhelésnek csökkentése 4.Tőkevonzás, tőke-befogadás segítése 5.Korlátlan foglalkoztatási potenciál 6.Magyarország „pozícionálása”: a térségi vezető szerep kialakulásának segítése 7.Társadalmi kohézió erősítése

9/19 A munkaerő jobb kihasználása Az aktív korú, magasan képzett munkaerő munkaképességének, „rendelkezésre állásának” javulása: –a korai halálozások csökkentésével (prevenció és eredményes gyógyítás), –a gyorsabb gyógyulással (betegségben töltött idő lerövidítése a jobb gyógyítással), –eredményesebb rehabilitációval: munkaképesség visszaszerzése (eredményes rehabilitáció és átképzés), –a korszerű ápolási rendszerek tehermentesítik az aktív lakosságot az ápolási feladatoktól. A munkaképes kor kitolása az egészségben tartással.

10/19 Gazdaságélénkítés (GDP növelés) I. Munkahelyteremtés –Új munkahelyek, elsősorban a határterületeken (gyógyturizmus, ápolás- gondoskodás, egészségipar, háttéripar). A kvalifikált munkaerő itthon-tartása (ágazaton belül és kívül) Piacbővítés –Egészségügyi szolgáltatási piac növelése (gyógy-idegenforgalom, regionális vezető szerep az egészségügyi ellátásban, stb.) –Termékpiac (műszer-, gyógyszeripar fejlesztése) –Egészségipar (egészségturizmus, wellness, bio-élelmezés, fitness, szabadidő sport, stb.)

11/19 Gazdaságélénkítés (GDP növelés) II. Magyarország szerepe átalakul a nemzetközi munkamegosztásban. Az olcsó munkaerőre épített stratégia lejárt, ma már a képzett, megbízható rendelkezésre állású (egészséges) munkaerő alapozza meg az új szerepet. Additív hatások –fokozza a kis-középvállalkozások bekapcsolódását, –elősegíti a korszerű technológiák megjelenését, –igényli az oktatás színvonalának emelését, –magas a korszerű informatikai igénye.

12/19 A gyógy-idegenforgalom jelentősége A gyógy-idegenforgalom fejlődése adhat lehetőséget: a felesleges egészségügyi kapacitások jobb kihasználására, az egészségügy jövedelempozíciójának javítására, az innovatív technikák költséghatékony működésére, az idegenforgalmi kapacitások jobb, négy évszakos kihasználására.

13/19 A gazdaság terhelésnek csökkentése Az eddigi defenzív taktika (az egészségügy jelenlegi nem hatékony szerkezete és működése melletti utólagos hiányfinanszírozás) a költségvetés folyamatos terhe. Az egészségügy korszerű, offenzív szemlélete ad arra esélyt, hogy az egészségügy egy fenntartható fejlődési pályára álljon, és a költségvetésnek ne terhe, hanem támasza legyen.

14/19 Tőkebefogadás A korszerű infrastruktúra meghatározó eleme az egészségügyi ellátás minősége, korszerűsége. A tágabb értelemben vett infrastruktúra meghatározza azt, hogy milyen tőke jön az országba, meghatározza a nemzetközi munkamegosztásban elfoglalt helyünket. A kérdés: összeszerelő üzem, vagy K+F, headquarter és logisztikai központ… A cél: Magyarország hídfőállás a tagállamok számára a környező nem EU tag országok felé. Az egészségügy így hozzájárul: –tőkevonzás, –a minőségi befektetések ösztönzése, –a térségi központ szerep kialakulása.

15/19 Az egészségügy foglalkoztatási potenciálja Az egészségügy hatalmas foglalkoztatási potenciállal rendelkezik. –Az egészségügyi és határterületi szükségletek növekedése és a társadalmi változások miatt az igények folyamatosan növekedni fognak. –Az egészségügyben –más ágazatokkal ellentétben– a technológiai fejlődés nem vált ki munkaerőt, hanem újabb munkaerő-igény generál. –Jók az adottságaink a szolgáltatás-exportra.

16/19 A társadalmi kohézió erősítése Az egészségügyi rendszer fejlesztése Növeli a biztonságérzetet; Csökkenti az egyenlőtlenségeket –területi vonatkozásban, –társadalmi csoportok (szociális, etnikai, stb.) tekintetében. Csökkenti a társadalmi feszültséget, az egészségügynek a közbeszédben elfoglalt kiemelt helyét.

17/19 Az egészségügy szükséges invesztíciói Ahhoz, hogy az egészségügy valóban a gazdaság motorja és ne kolonca legyen, invesztícióra van szükség. Egyszeri invesztíció: szerkezetváltás költségei Folyamatos invesztíció: –Lakossági tájékoztatás –A központi K+F források kiterjesztése az egészségügyi területre és az egészség-iparra –Egészség-és biztosításpolitikai kutatások –Technológiaértékelés

18/19 A szükséges invesztíció lehetséges forrásai Szerkezetváltás költségei: –EU források, –Költségvetés, –PPP. Folyamatos invesztíció: az egészségügy priorálása –NFT pályázati rendszer –Hazai K+F alapok (Kutatás-fejlesztési Pályázati és Kutatáshasznosítási Alap, GVOP) –E. Alap meghatározott %-a biztosítás-politikai és EBM kutatásokra, technológiaértékelésre.

19/19 Összefoglalás Az egészségügy a gazdaságban nem a fék, hanem a gázpedál! Az egészségügy megfelelő pozícionálása elengedhetetlen ahhoz, hogy Magyarország –tudásalapú társadalom legyen, –a térségben központi, vezető szerepet játsszon, és meghatározó szerepe legyen a K+F-ben, –a térség kulturális, humánszolgáltatási, kulturális, turisztikai központjává váljon, –csökkenjenek az egészségüggyel kapcsolatos társadalmi-gazdasági feszültségek.