Tengeri fuvarozás BGF-KKK – NG. nappali alapképzés Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. 11. 07. Áts Júlia
Általános jellemzők: tömegszerűség hozzáférés Gyakoriság (short-seal – nagyon sűrű [Gibraltár, Skandinávia] Sebesség – leglassúbb, legnagyobb távok, legkisebb sebességgel időjárás-függőség (hullámzás/ mechanikai igénybevétel/ klimatikus és biológiai kockázat) árubiztonság Díjszint (távolságarányosan, fajlagosan alacsony) környezeti hatás nagy közvetett (kikötőn keresztül) távolságfüggő viszonylag lassú erős többféle kockázat alacsony viszonylag kímélő Coaster hajók
Infrastruktúra kikötők Medencék (rakpartüzemek száma határozza meg) kikötésre alkalmas rakpartok raktárak, (felmerülő ütemkülönbséget hidalja át) árukezelést szolgáló létesítmények, átrakó létesítmények (daruk) szárazföldi közlekedési hálózatok (vasút, közút)
Eszközök Kereskedelmi hajók fő jellemzők: Típus (TANKÖNYV) Fő jellemző – mit tud vinni kapacitás befogadóképesség – egysége: térmérték (régen: regisztrált tonna) Hordképesség(nettó terhelhetőség) – egysége: tonna DWC – dead weight capacity DWCC– dead weight cargo capacity rakodási együttható (ez dönti el, h a bef.képesség v. a hordképesség számít) Életkor (lényegesen gyorsabb az avulása, mint más eszköznek [15 éves már „veterán”]) Lobogó (melyik országban jegyezték be [adózás, jogszabályok]) Minősítés (időről időre történik, befolyásolja a biztosítási [hajó; áru] díjakat is)
Fuvarjogi egyezmények Hague-Visby Rules (HVR) Hamburg Rules (HR) [alkalmazhatóságához előfeltétel a HVR felmondása] Rotterdam Rules (RR) [nem KIZÁRÓLAG tengeri fuvarozásra érvényes, lényeg h részben legyen benne {Még nem hirdette ki az aláíró országok egyike sem. Amíg ilyen nem történik, a HVR az alap.}
A tengeri teherfuvarozás ágai Jellemzők Bérelt (charter) Vonal (liner) a küldemény neme komplett rakomány (konvencionális tömegáru) pl. nyersolaj araboktól - ömlesztett darabáru (csomagolt áru – magasabb feldolgozottsági fok) több feladó terméke fuvarozási feltételek egyedi megállapodás szerint egységes (ht. üzletszabályzat) útvonal igény szerint menetrend szerint Konvencionális: hagyományosan a fuvareszközbe rakott áru. (ellentéte: intermodális [konténer]) Charter party: hajóbérleti szerződés NEM fuvarokmány fuvardíj egyedi megállapodás szerint a hajós jegyzése szerint a hajós ad ajánlatot mindenki részére fuvarokmány B/L vagy fuvarlevél
A charter hajópiac szereplői - TK hajótulajdonos (owner) hajóbérlő (charterer) ügynök (alkusz, bróker) owner’s charterer’s competitiv – ha nem tőzsdén kötik egyedül ez van, PÁRTATLANUL játszik [versenyeztető]
Időbérlet (time charter) meghatározott időre (hosszú, közép, rövid) – napi bérleti díj [tőzsdei árfolyam alapján] műszaki feltételek tulajdonos biztosítja rakomány, útvonal meghatározása bérlő („rendelkező tulajdonos”) üzemanyag- és kereskedelmi költségek (kikötőhasználat, stb.) bérlő csupasz hajótestbérlés (bareboat/ demise charter) esetén személyzet nélkül vesz hajót bérlő átnevezheti, áthelyezheti stb a bérlés célja: - vállalkozás (közép, hosszú) a főbérlő nem árutulajdonos, továbbértékesítés inkább a cél - áru fuvaroztatása (rövid)
Útbérlet (voyage charter) nem időre, hanem 2 kikötő közt a bérlés célja: áru fuvaroztatása (egyszeri, rendszeres) 1 hajó - egy vagy több bérlő (full vagy part charter) bérleti szerződés: Charter Party (TK 2. kötet 1. fejezet!) üzemeltetéssel kapcsolatos költségek tulajdonos bérleti díj = fuvardíj bérlő rakodási költségek (FIO FIOS Tankönyvben) a fuvardíj tartalmazza-e vagy sem rakodási norma (mindig meg kell határozni a rakodási szerződésben demurrage, despatch money (prémium a gyorsabb rakodásért) Charter Party ZH-ban esélyes, vizsgán biztos
A vonalhajózás jellemzői tengeri darabáruk (pl. sárgáktól) (konvencionális [zsák, doboz, kanna], intermodális [konténer]) előre meghatározott kikötők közötti útvonalon, meghirdetett menetrend szerint ( ETA[expected time for arrival], CT[closing time][indulás előtti árubeérkezési határidő az indulási kikötőbe], ETS/ETD [expected time of /Departure] ) meghatározott fuvarozási feltételek és díjjegyzés alapján Tulajdonképp fuvarozói gyűjtőforgalom gyűjtőponton
A vonalhajózási fuvarpiac szereplői keresleti oldal kínálati oldal hajós-társaságok ügynökök/képviselők szállítmányozók megbízók több ht. egy kikötői helyi eladó vevő F U V A R O Z Á S hajóval kapcsolatos: – rakpart – formaságok , – vizsgálatok – utánpótlás – javítások szervezése rakománnyal kapcs.: szerzés, ajánlat-adás, könyvelés; B/L kiállítás, áru-felszabadítás, számlázás, beszedés stb. szárazföld felől érkező áruk fogadása, „hajóhoz állítása”; tenger felől érkező áruk kiváltása, szf. irányú feladása szerződés-kötés: ht.-ügynök-kel, kikötői speditőrrel, szárazföldi fuvarozóval, egyéb szol-gáltatókkal szállítmányo-zó megbízása NVOCC – hajóval nem rendelkező hajóstársaságok: állandó hajóTERET bérelnek Ügynökségek – világ számos pontján vannak képviseleteik Megbízók – nem érdemes közvetlenül szerződni a hajóssal, érdemes igénybe venni egy közvetítőt
Fuvarozási szerződés megkötése hajótér könyvelés hajóstársaság ügynökénél közvetlenül a hajós nem foglalkozik ezzel hajós választás szempontjai Ügynökség – döntő szempont (közelség=egyszerűbb papírmunka) TK 2. kötet 2. fejezet kikötő menetrend – mennyire teljesíthető a száll határidő hajó megbízhatóság Díjszint – mostanság ez a legalapvetőbb
A fuvarköltség tényezői a díjtétel fogalma (egységnyi áru fuvardíja meghatározott távra [adott 2 kikötő közt]) a díjtétel-képzés (alkalmazás) egységei: tömegegység (súlyárukra): LT, MT, ST térfogategység (többször mérő árukra – 1 tonna tömegű része több, mint 1 m3) CBM, cft súly vagy térfogategység hosszúság egység Ro-Ro hajókon érték utáni díjtétel (ad valorem) a küldemény FOB értékének x %-a (leginkább értékbevallás esetén) X USD / W (t) X USD / M X USD / W/M X USD / m vagy ‘
díjtétel jegyzés konténerhajók esetén lehetséges egységek: TEU (twenty feet equivalent unit) (húszlábas egységben) 20 ‘ 40 ‘ (USA-ba 45 ‘ is) változatok FAK (freight all kinds – egyszéges díjtétel árufüggetlenül) CBR (commodity box rate) – árufüggő díjtétel lumpsum
korrekciós tényezők CAF currency adjustment factor BAF bunker adjustment factor elvben negatív előjelű is lehet
Pótlékok hosszúsági/terjedelmességi pótlék Súlypótlék IMO pótlék zsúfoltsági pótlék (congestion, peak season s.) időjárási pótlék útvonal pótlék háborús pótlék kalóztámadás kockázata biztonsági pótlék stb.
A tengeri fuvarköltség viselése nem osztható meg ! prepaid CFR, CIF CPT, CIP, DES*,DEQ* DDU*, DDP DAT, DAP * Incoterms 2000 collect EWX FCA FAS FOB tengeren- túli rendeltetési hely indulási hely
a szállítmányozó bekapcsolásának elsődleges haszna összehangolás többletköltségek elkerülése előfeltétele: bekapcsolása a kereskedelmi ügylet előkészítő fázisában megbízás „hosszú” paritáson
http://www.youtube.com/watch?v=gDunTMGrSU4
A hamburgi kikötő
General Cargo
Multipurpose
Full container
Bulk
Reefer
Heavy cargo
Tank
Car
Ro-Ro v. Ferry boat
Feeder