Területi tervezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A stratégiai tervezés történeti háttere
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az NFÜ által megfogalmazott célok, azok összhangja az ágazati célkitűzésekkel „Építészet a gyógyulásért 2010” konferencia Budapest, NEFMI december.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
Strukturális és Kohéziós Alapok
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
Az önkormányzatok településfejlesztési
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Előadás másolata:

Területi tervezés

A területi tervezés fogalma a területfejlesztési politikát érvényesítő eszközrendszer fontos eleme de: valamennyi politikának vannak területi vetületei (!) a jogszabályban rögzített szereplők egy adott térség rö-videbb és hosszabb távú céljait és az ezek eléréséhez szükséges eszközöket rögzítik - hosszabb távú → stratégia, koncepció - rövidebb távú → operatív program célja a régió fejlesztése

A területi tervezés fogalma a tervkészítéskor figyelembe kell venni: realitás szakmaiság érintettek bevonása (partnerség) szubszidiaritás vertikális és horizontális koordináció ágazati koordináció a tervek tartalmazzák: helyzetelemzés jövőkép, átfogó és konkrét célok meghatározása a megvalósítás módja, eszközei

A tervezés folyamata előkészítő fázis előzmények: mi indokolta a stratégia kidolgozását? a stratégia törvényi, jogszabályi feltételei a stratégiaépítés alapelvei és módszerei a terület funkcióinak, feladatainak körülhatárolása a stratégia kiinduló hipotézisének meghatározása technikai lépések (pl.: ütemezés, stb.)

2. a külső környezet vizsgálata A tervezés folyamata 2. a külső környezet vizsgálata az európai regionális fejlődés irányai, hatásai a térségre (ha határmenti térség: a szomszédos ország érintkező régiója, nagyvárosai) el kell helyezni a térséget a magyar térszerkezetben (versenyelemzés) a területfejlesztés szereplőinek elvárásai (önkormányza-tok, vállalkozások, nonprofit szervezetek, lakosság)

3. a belső adottságok feltérképezése A tervezés folyamata 3. a belső adottságok feltérképezése humán erőforrások (népességszám, demográfiai szerk., foglalkoztatási szerk., munkanélküliség jellemzői, okta-tási intézmények, a lakosság egészségügyi állapota) a térség gazdasági szerkezete (ipar, mezőgazdaság, szolgáltató szektor, KKV-k) környezet állapota, minősége (természeti kincsek, védett értékek)

A tervezés folyamata infrastruktúra (közlekedés, energetikai rsz-ek, kommuni-kációs rsz-ek színvonala) településszerkezet társadalmi környezet minősége (társadalmi szerkezet, civil társadalom, kultúra stb.) az eddigi fejlesztések eredményei a térséget érintő ágazati fejlesztési elképzelések

4. a stratégia összeállítása A tervezés folyamata 4. a stratégia összeállítása a helyzetfeltárás összefoglalása SWOT-analízissel forgatókönyvek felvázolása jövőkép célpiramis

5. A megvalósítás keretei A tervezés folyamata 5. A megvalósítás keretei időbeli ütemezés az intézményi keretek kijelölése - az egyes szereplők feladatai a fejlesztési források meghatározása a stratégia megismertetése - kommunikáció (célcsoportok: a területfejlesztés szereplői, lakosság) az eredménymutatók meghatározása monitoring

Tervezés az EU-ban

Az uniós regionális politika eszközei 2007-2013 az elmaradott térségek felzárkóztatását a Strukturális Alapok (2 alap: ERFA, ESZA) és a Kohéziós Alap segí-tik → összesen: 347 milliárd euró három új célkitűzés: a konvergencia, a regionális ver-senyképesség és foglalkoztatás, valamint az európai területi együttműködés az uniós forrásokból való részesülés a 2007-2013-as periódusban → az 1083/2006 EK-rendelet, amely 2 féle tervdokumentumot ír elő:

Nemzeti stratégiai referenciakeret (NSRK) a tagállam kormányának nemzeti stratégiai dokumentu-ma ( más néven: fejlesztési terv) minden olyan országnak készítenie kell, amelynek egy fő-re eső GDP-je az EU-átlag 75%-a alatt van részei: - helyzetelemzés - tematikus és területi prioritásokat tartalmazó stratégia - pénzügyi források (alaponként és programonként) - végrehajtásra vonatkozó intézkedések addícionalitás elve: a tervben szereplő fejlesztési igé-nyekhez az EU társfinanszírozóként járul hozzá készítői: a tagállam kormánya + társadalmi egyeztetés

Operatív programok (OP) a fejlesztési tervbe foglalt célok megvalósítását segítik a források felhasználásának részletes szabályait hatá- rozzák meg ezeken keresztül történik a prioritásokba foglalt célok megvalósítása, részei: - célok - prioritások - intézkedések - finanszírozási terv - végrehajtás

Magyarország első nemzeti fejlesztési terve (NFT I.) a 2004-2006-os periódusra vonatkozott 5 operatív programot tartalmaz (a régiók nem kaptak ön-álló OP-ket, egyetlen regionális OP) STRUKTURÁLIS ALAPOK MEGOSZLÁSA OPERATÍV PROGRAMONKÉNT 2004-2006    Operatív Program             millió euró (99-es áron)    EU támogatás megoszl. (%)   Humánerőforrás fejlesztés (HEFOP)    421,8                                        23,89  Gazdasági Versenyképesség (GVOP) 411,8                                   23,33  Agrár- és Vidékfejlesztés (AVOP)         320,6                                   18,16  Környezeti és infrastruktúra (KIOP)      290,8                                    16,48  Regionális fejlesztés (ROP)                  315,8                                   17,90  Technikai segítség                          4,5                                          0,24   Strukturális Alapok összesen     1 765                                          100 

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Mo. 2. nemzeti fejlesztési terve, a 2007-2013-as perió-dusra szól alcíme: Foglalkoztatás és növekedés http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2 1. helyzetértékelés – a stratégia megalapozása makrogazdasági helyzet társadalmi-gazdasági állapot az I. NFT tapasztalatai

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) 2. A stratégia meghatározása Átfogó célok – összhang a lisszaboni stratégiával - a foglalkoztatás bővítése - a tartós növekedés elősegítése A célokhoz tartozó tematikus és területi prioritások - 6 prioritás: gazdaságfejlesztés, közlekedésfejlesztés, társadalmi megújulás, környezeti és energetikai fejlesz-tés, területfejlesztés, államreform

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) - megjelölik az OP-t, amelynek keretén belül az adott prioritás megvalósul 15 operatív program (külön regionális OP-k) Pénzügyi terv Végrehajtás

Forrás: KSH

Az egy főre jutó GDP az uniós átlag százalékában (NUTS 2 régiók) 1996 2000 2004 2007 Közép-Magyarország 75 85 101 103 Közép-Dunántúl 48 53 60 58 Nyugat-Dunántúl 55 63 66 61 Dél-Dunántúl 42 45 43 Észak-Magyarország 36 40 Észak-Alföld 37 41 39 Dél-Alföld 44 Magyarország 52 62 EU 27 100

http://ec.europa.eu/regional_policy/policy/fonds/index_fr.htm

http://ec.europa.eu/regional_policy/policy/fonds/index_fr.htm

A Strukturális Alapok menedzsmentje (2007-2013) A fejlesztési terv végrehajtásában az alábbi intézmények vesznek részt: Nemzeti Fejlesztési Tanács a kormány tanácsadó testülete nyomon követi és értékeli a fejlesztéspolitikai célok meg-valósulását elnöke: a miniszterelnök; tagjai: a regionális fejlesztési tanácsok képviselői, miniszterek, felkért szakértők

A Strukturális Alapok menedzsmentje (2007-2013) Fejlesztéspolitikai Irányító Testület (FIT) a kormány fejlesztéspolitikáért felelős, döntéselőkészítő, véleményező, javaslattevő szerve elnöke: a miniszterelnök, tagjai: az államtitkárok összehangolja az európai uniós és hazai forrásból meg-valósítani kívánt fejlesztéseket

A Strukturális Alapok menedzsmentje (2007-2013) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) az ÚMFT és az operatív programok megvalósításáért felelős koordinációs-irányító szervezet valamennyi operatív program irányító hatósága itt talál-ható Irányító hatóságok (IH) koordinálják az OP-k tervezését, felelősek a kapott támo-gatások felhasználásáért

A Strukturális Alapok menedzsmentje (2007-2013) az OP-k megvalósításában közreműködő szervezetek segítenek pl.: Váti Kht., hét regionális fejl-i ügynökség → - mód nyílik a régiók bevonására - az alacsonyabb területi szintek nem jutnak szerephez Az operatív programok monitoring bizottságai az OP felügyeletéről gondoskodnak (koordinációs, dön-téshozó testület) Az egyetlen ellenőrző és igazoló hatóság: a Pénzügyminisztérium

Területi tervezés Magyarországon A területfejlesztési törvény → fejlesztési dokumentumok el- készítését írja elő meghatározott szereplők számára: Országos Területfejlesztési Koncepció (OTK) - 1998-ban készül az első, 2005-ben a második - meghatározza az ország közép- és hosszú távú fej-lesztési céljait (2013 ill. 2020) - az önkormányzati és területfejlesztési miniszter felel a kidolgozásáért, a Parlament fogadja el

Területi tervezés Magyarországon Regionális fejlesztési koncepciók, regionális fejlesz-tési programok - a tervezési-stratégiai régiók területére készülnek - időtáv: a koncepciók esetén 7-15, a programok esetén 3-6 év - a regionális fejlesztési tanácsok fogadják el őket, a re-gionális fejlesztési ügynökségek készítik

Területi tervezés Magyarországon Megyei területfejlesztési koncepciók és programok - időtávuk: a koncepciók esetén 7-15, a programok ese-tén 3-6 év - a megyei területfejlesztési tanácsok hagyják jóvá, mun-kaszervezeteik dolgozzák ki

Területi tervezés Magyarországon Kistérségi fejlesztési koncepciók és programok - időtávuk: a koncepciók esetén 7-15, a programok ese-tén 3-6 év - a kistérségi fejlesztési tanácsok hagyják jóvá, munka-szervezeteik dolgozzák ki

Területi tervezés Magyarországon Két szinten zajlik: el kell készíteni az uniós források elnyeréséhez szüksé-ges dokumentumokat (nemzeti fejlesztési terv, OP-k) az 1996-os területfejlesztési törvény által előírt fejleszté-si tervek (OTK, regionális, megyei, kistérségi fejlesztési koncepciók és programok)

Területi tervezés Magyarországon Problémák: az uniós és a hazai tervezés jogi keretei eltérőek nem egységesek az uniós és a hazai tervek megvalósí-tását illető időtávok intézményi hátterük közt alig van átfedés

Területi tervezés Magyarországon Feladat: a kétféle tervezés közti nagyobb összhang megteremté-se pl.: Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció Országos Területfejlesztési Koncepció ↓ - közösségi és hazai forrásokra egyaránt épít - az ÚMFT és ennek operatív programjai már ezek figyelembe vételével készültek