A vezetés: tudomány és művészet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Advertisements

(A vezető magatartása, stílusa)
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
EMPOWERMENT Az alkalmazottak felhatalmazása
2. előadás.
A tervezés mint menedzsment funkció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
“13 tanács egy életre".
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Szociális kompetencia
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Vezetés – Vezetési Stílusok
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
Soft skills.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Minőségdíjak.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Delegálás.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A vezetésről.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Motiváció.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Érzelmi intelligencia
Pedagógus értékelési rendszer
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Női Erőforrás Menedzsment Tanácsadás nők, vállalatok számára Dr.habil. Ternovszky Ferenc főiskolai tanár BGF.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Előadás másolata:

A vezetés: tudomány és művészet Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment Intézeti Tanszék

Vezetés – befolyás Aki BEFOLYÁSA révén eléri, hogy valaki megtegyen valamit, az VEZETTE az illetőt.

Vezetési stílus A vezető mások által érzékelt viselkedésmintája. A viselkedés az, amit a vezető MOND és TESZ.

A vezetési stílust befolyásoló tényezők a vezető személyisége, a szervezet célja, a vezető célja, csoporttagok személyisége, csoporttagok céljai, a csoport értékrendje, szervezeti kultúra.

A vezetési stílus két szélső pontja autokrata demokrata

Autokrata, felsőbbrendű hozzáállás „Én vagyok itt a főnök, és minél hamarabb rájössz erre, annál jobb!” Miben nyilvánul meg a felsőbbrendűség? visszaélés a hatalommal, megalázó munkafeladatok, a figyelem hiánya, diktatórikus döntéshozatal, önző magatartás.

Az autokrata vezető jellemzői begyűjti a döntéseket, egyedül, légüres térben hoz döntéseket, az igazságra és a bölcsességre úgy tekint, mint ami elsősorban az ő birtoka, mivel ő a vezető, a dolgozókat felülről jövő utasításokkal lepi meg.

Miért esnek bele sokan a felsőbbrendű vezetői hozzáállás csapdájába? ezt diktálja a hagyomány, ez a legelterjedtebb, ez a legkönnyebb, ez a természetünkben rejlik (az egyik ember a másik „fölött” áll)

Az autokrata vezetés „Amikor vezetünk, nem az emberek fejét ütjük – ez erőszak, nem pedig vezetés.” D. Eisenhower

McGregor X–Y elmélete X-elmélet: középpontjában az irányításnak és az ellenőrzésnek a hatalom gyakorlása révén működő taktikái állnak. Y-elmélet: centrumban az emberi kapcsolatok, az egyéni célok összekapcsolása a vállalkozás sikerével.

Demokrata – résztvevő (participatív) vezetési stílus véleménynyilvánítás lehetősége, vezetői szerep: a beosztottak sikeres munkájának segítése, demokratikus vezetés Döntés – Utasítás Döntés – MEGGYŐZÉS DÖNTÉS EGYÜTT vízszintes szervezet

A résztvevő (másokat segítő) vezető jellemzői beosztottaira bíz döntéseket, ha lehet, másokat is bevon a fontos döntésekbe, úgy tekint az igazságra és bölcsességre, mint ami megoszlik az egész szervezetben, fejlesztő, úgy tekint az emberekre, mint azon ötletek legnagyszerűbb forrására, amelyek sikeressé teszik őket – és embereiket.

A résztvevő (másokat segítő) vezető „A vezetés azt jelenti, hogy képesek vagyunk felismerni mások egyedi képességeit és korlátait, s emellett mindenkinek azt a munkáját tudjuk adni, amelyben a tőle telhető legjobbat fogja nyújtani.”

Feladat- és emberorientált vezetési stílus FELADATORIENTÁLT VEZETÉSI STÍLUS Szigorúan a teljesítményre koncentrál, szoros felügyelet EMBERORIENTÁLT VEZETÉSI STÍLUS Centrumban az emberi kapcsolatok állnak

MI A FONTOSABB: AZ EMBER VAGY A FELADAT? SZEMÉLYISÉG Kapcsolatközpontú Ha társas összejövetelen vagyunk, az EMBEREK az elsők. Cselekvésközpontú Ha tüzet oltunk, a FELADAT az első. MI A FONTOSABB: AZ EMBER VAGY A FELADAT? A helyes válasz attól függ, hogy éppen mit csinálunk.

Feladathajhászásra utaló jelek zavarják az emberek – mindig csak félbeszakítják, jobban szeret egyedül lenni – hogy elvégezhesse a munkát, a munka nagyszerű lenne, ha nem volnának emberek, elszakadt a munkahelyi kapcsolatoktól, áramlatoktól. hajlamos átgázolni az embereken – érzéketlen, alig figyel másokra – ha egyáltalán, türelmetlen, „nyögd már ki”, egyedül van, tartózkodó, az emberek értéke szerinte a teljesítményen múlik, mindig hajtja valami cselekvéskényszer.

Miért helyezzük az emberek elé a papírmunkát? A mai világ... teljesítményközpontú, az embereket a teljesítményeik alapján értékeljük. VEZETŐK: elsősorban feladatorientált emberek VEZETÉS: EMBER MUNKA! Miért helyezzük az emberek elé a papírmunkát? a látható eredmények fontosabbnak tűnnek a láthatatlan kapcsolatoknál, a feladatok kedvéért félretoljuk a „tétlen” beszélgetést

Miért helyezzük az emberek elé a papírmunkát? a látható eredmények fontosabbnak tűnnek a láthatatlan kapcsolatoknál, a feladatok kedvéért félretoljuk a „tétlen” beszélgetést, az anyagi világ érvényesül az anyagtalan világ rovására, úgy érezzük, aszerint ítélnek meg, amit teszünk, nem pedig aszerint, akik vagyunk, cselekvéskényszeres viselkedés, a kapcsolatok nem illenek bele határidőkre összpontosító gondolkodásmódunkba.

„Úgy találtuk, hogy minél magasabb a beosztás, annál személyesebb és emberibb a feladat. A legjobb vezetőink idejük majd' 90%-át az emberi problémák piszkos munkájával töltik.” Bennis – Nannus, 1985 „Az emberek sosem fognak törődni azzal, hogy mennyit tudunk, amíg nem tudják, mennyit törődünk velük.” H. Finzel, 1994

Hogyan tegyük félre a papírt? szeressük a szemétkosarunkat! Amikor ebédelünk, hagyjuk a munkát! Szakítsunk időt partnerünkre, gyermekeinkre, barátainkra! Tervezzünk be kiruccanásokat az emberek különböző csoportjaival! Bízzunk másokra több feladatot! Szervezzük a munkánkat, rangsoroljuk feladatainkat! Tanuljunk meg „böngészni” ahelyett, hogy mindent elolvasnánk! Változtassuk sűrűn a helyünket, hogy kimenjünk az emberek közé!

FELADATKIADÓ VISELKEDÉS Vezetői magatartás FELADATKIADÓ VISELKEDÉS Egyoldalú kommunikációt folytat részletesen megmondja, hogy mit, hogyan, mikor, hol, kinek, kikkel stb. kell elvégezni, meghatározza a célokat, szervez, határidőket szab, közvetlenül irányít, ellenőriz.

Vezetői magatartás PARTNERI VISELKEDÉS Két vagy több irányú kommunikációt folytat, odafigyel, meghallgat, segít, erkölcsi támogatást nyújt - segít, - megbeszél, - elősegíti a munkakapcsolatokat, - aktívan odafigyel, - visszacsatolást ad.

Döntéshozatal A vezető hozza a döntést A vezető hozza a döntést, de ezt megmagyarázza és megvitatja a beosztottakkal A vezető és beosztott közösen dönt, vagy a beosztott maga dönt a vezető támogatásával A beosztott dönt

Beosztotti készség KÉPESSÉG: rendelkezik a szükséges tudással, gyakorlattal és szakismerettel. HAJLANDÓSÁG: magabiztos, elkötelezett és motivált

Vezetői hatás: közvetlen kapcsolat Mindig a közvetlen emberi kapcsolat gyakorolja életünkre a legerőteljesebb hatást. „AZ EMBEREK, TE BOLOND!” B. Clinton, 1992

Érzelmi intelligencia ÖNISMERET ÖNMENEDZSELÉS KÖZÖSSÉGTUDAT KÖZÖSSÉGI JÁRTASSÁG

Érzelmi intelligencia ÖNISMERET Érzelmeink ismerete Képesség arra, hogy megismerjük és megértsük saját érzelmeinket és ezek hatását kapcsolatainkra, a munkateljesítményünkre stb. Pontos önértékelés Erősségeink és korlátaink reális értékelése. Önbizalom Saját értékrendünk erős és pozitív átélése.

Érzelmi intelligencia ÖNMENEDZSELÉS Önkontroll Képes ellenőrzés alatt tartani a bomlasztó érzelmeit és indítékait. Megbízhatóság A becsületesség és őszinteség folyamatos felmutatása. Teljesítményorientáció Késztetés arra, hogy megfeleljünk a kiválóság bennünk lévő jellemzőinek. Lelkiismeretesség A saját ügyek kezelésének és felelősségvállalásnak a képessége. Kezdeményezés Készenlét a felmerülő lehetőségek kihasználására.

Érzelmi intelligencia KÖZÖSSÉGTUDAT Empátia Beleérző képesség, felfogni, megérteni mások érzelmeit és elképzeléseit, aktív érdeklődést tanúsítani az őket foglalkoztató ügyek iránt. Szervezet-tudat Képesség a szervezeti élet eseményeinek megértésére, döntési hálózatok építésére, a szervezett élet befolyásolására. Szolgáltatásközpontúság Képesség a fogyasztási szükségletek és szándékok felismerésére.

Érzelmi intelligencia KÖZÖSSÉGI JÁRTASSÁG 1 Látnoki vezetés Meglátni, vállalni és lelkesíteni másokat egy vonzó jövőkép elérésére. Mások fejlesztése Hajlandóság mások képességeit kibontakoztatni útmutatással, kritikával. Befolyás Meggyőző taktikák kialakítása, alkalmazása. Kommunikáció Jártasság másokra való figyelésben, és világos, meggyőző, érthető üzenetek közvetítésében. ...

Érzelmi intelligencia KÖZÖSSÉGI JÁRTASSÁG 2 Változáskezdeményezés Jártasság új ötletek kezdeményezésében és az új irányokba való vezetésben. Csoportmunka és együttműködés Képesség az együttműködés fejlesztésére és a csoportépítésre. Kapcsolatépítés Jártasság az emberek közötti kapcsolatok kialakítására, fejlesztésére, ápolására. Konfliktuskezelés Képesség a feszültségek oldására és a megoldások kialakítására.

HOGYAN JUTOK EL INNEN ODA? MI AKAROK LENNI? KI VAGYOK MOST? HOGYAN JUTOK EL INNEN ODA? MIKÉNT ÁLLANDÓSÍTHATOM AZ ELÉRT EREDMÉNYEKET? KI SEGÍTHET?

A legeredményesebb vezetők stílusjegyei 1. Szelektív módon felfedik gyenge pontjaikat. Azzal, hogy némileg sebezhetőnek mutatkoznak, megközelíthetővé és emberivé válnak.

A legeredményesebb vezetők stílusjegyei 2. Nagymértékben támaszkodnak megérzéseikre, benyomásaikra. A szubjektív adatok gyűjtésére és értelmezésére irányuló képességük segítik őket a döntéseikben.

A legeredményesebb vezetők stílusjegyei 3. A lelkesítő vezetők szenvedélyesen, nagy empátiával közelítik munkatársaikat, és nagyon odafigyelnek azok munkájára.

A legeredményesebb vezetők stílusjegyei 4. Kimutatják különbözőségüket, eltérő jellemvonásaikat, kiaknázzák egyediségüket.

AZ EMBEREKET CSAK ÚGY TUDJUK BEFOLYÁSOLNI ÉS MEGVÁLTOZTATNI, HA BEENGEDJÜK ŐKET SAJÁT ÉLETÜNKBE.

Fiatal dolgozók megértése Mivel egyre több a fiatal dolgozó, a vezetőnek tudnia kell, mi ösztönzi és mi fékezi őket.

Fiatal dolgozók megértése ÖSZTÖNZŐK elismerés, a vezetőkkel töltött idő, ha megtudják, hogy amit éppen csinálnak, az miért teszi őket piacképesebbé, új dolgok megtanulásának lehetősége, munkahelyi szórakozás – szervezett játék, ártalmatlan tréfák, vicces rajzok, meglepetések, a jól végzett munkáért kapott váratlan jutalmak.

Fiatal dolgozók megértése FÉKEK a múlt emlegetése – különösen a sajátunké, rugalmatlan időbeosztás, munkamánia, az emberek figyelése, kémlelése, ha úgy érzik, hogy a hagyományos viselkedéshez kell idomulniuk, nemzedékük ízlésére és stílusára vonatkozó becsmérlő megjegyzés, tiszteletlen bánásmód. L. J. Bradford, C. Raines: Twenty-something. 1992.

„Amikor lehúzom majd a rolót, az igazi eredményeim nem az általam irányított rendszerek, az általam írt dolgok vagy az általam felépített struktúrák lesznek, hanem azok az emberek, akikre közvetlen, személyes kapcsolat révén maradandó hatást gyakoroltam.” H. Finzel, 1994