Integritás és önkormányzati gazdálkodás az ÁSZ ellenőrzéseinek tükrében Előadó: Warvasovszky Tihamér, az Állami Számvevőszék alelnöke.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Szervezetfejlesztési Program
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Humán rendszerek, közszféra
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Állam munkavédelmi feladatai
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
Szervezetfejlesztési Program
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Belső kontrollok és integritás az önkormányzatoknál Előadó: Dr
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Dr Szűcs Imre Belső ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezete
Biztosítók irányítási rendszere
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
A helyi önkormányzatoknál végzett belső ellenőrzés az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai tükrében Dr. Sepsey Tamás – számvevő igazgató Magyar.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Projekttámogatási Osztály
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Egészségügyi Intézményi Ellenőrzési Főosztályvezető
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közoktatási alapismeretek
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Előadás másolata:

Integritás és önkormányzati gazdálkodás az ÁSZ ellenőrzéseinek tükrében Előadó: Warvasovszky Tihamér, az Állami Számvevőszék alelnöke

Az ÁSZ-KIM programsorozat Az új számvevőszéki törvény szerint az ÁSZ feladatainak ellátásával elősegíti a jól irányított állam működését. Az ÁSZ-KIM programsorozat célja, hogy közös erővel segítsük elő a rendezettséget az önkormányzati szektorban. Jelentéseinken keresztül, továbbá a törvényességi felügyeletet ellátó kormányhivatalok közreműködésével üzeneteink, tapasztalataink minden érintetthez el tudnak jutni.

Az integritás Fogalma: utal az erényre, megvesztegethetetlenségre, a tisztaság állapotára. Erkölcsileg megfelelő, helyes magatartást jelent, amelybe beletartozik a személy és a szervezet integritása egyaránt. Célja: Az integritás növelésével erősíteni a közszféra legitimitását, a közigazgatás iránti bizalmat és egyidejűleg csökkenteni a korrupció lehetőségét. Feladata: a folyamatokban rejlő veszélyeztetettségi területek feltárása, azonosítása, értékelése, a szervezet korrupció elleni védekezőképességének erősítése.

Mit jelent az integritás a gyakorlatban? Integritás megsértése ↔ Integritás Integritás megsértése ↓ ↓ Cselekvési egyetértés: a közpénzekkel foglalkozók napi tevékenységüket jogszabályok alapján és erkölcsi értékek, normák figyelembevételével végzik. Korrupció, csalás, nepotizmus (közhatalmi helyzettel való visszaélés) és minden olyan szituáció, amikor a közpénzeket és a közvagyont a magánérdek előtérbe helye-zésével a közérdek sérelmére használják fel. Integritás kontrollok: szabályzatok és egyéb szervezeti intézkedések, amelyek erősítik a szervezetnek a korrupcióval szembeni ellenállóképességét. a) „Kemény” kontrollok: belső szabályzatok, jelentős mértékben a belső kontrollrendszer részét képező elemek. b) „Puha” kontrollok: pl. magatartási szabályok, stratégiák. Integritás erősítése = Korrupció megelőzése

Integritás és belső kontrollok Az ÁSZ integritási felmérése tapasztala-tainak beépítése 1) a számvevőszéki ellenőrzések témaválasztásába – kockázatalapú kiválasztás, 2) az ÁSZ-ellenőrzések módszertanába - az integritási kérdőív fontosabb kérdéseinek átemelése a belső kontrollok ellenőrzési programjába. Az ÁSZ stratégiai céljainak megvalósulása A belső kontrollok ellenőrzésének előtérbe kerülése a Számvevőszéknél. Ennek eredményeként a költségvetési szervek – önkormányzatok - egy része jobban odafigyel a korrupciós kockázatokra és erősíti kontrolljait. Az integritás alapú, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás megteremtése. Megfelelően szabályozott és működtetett belső kontrollok = Korrupciós kockázatok csökkentése

Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzései 6 Az Állami Számvevőszék 2010-ben tette fókuszterületévé az önkormányzati kört. ÁSZ-ellenőrzések fókuszterületei: pénzügyi folyamatok, vagyoni helyzet, belső kontrollrendszer, nemzetiségi önkormányzatok, többségi önkormányzati tulajdonban levő gazdasági társaságok. A Számvevőszék stratégiai célja az integritás-alapú közszolgálati kultúra megteremtése és elterjesztése.

Az önkormányzati vagyongazdálkodás (1) A közpénzek átláthatósága, nyilvánossága érdekében az Állami Számvevőszék kiemelten fontosnak tartja az önkormányzatok vagyongazdálkodási tevékenységének ellenőrzését. Főbb tapasztalatok: ahol korábban az ÁSZ a belső kontrollokat nem ellenőrizte, általában a vagyongazdálkodás szabályozottsága hiányos; jellemző hiányosság a nem megfelelő leltározás; a földhivatali nyilvántartás és az ingatlanvagyon-kataszter közötti egyezőség jellemzően nem állt fenn; a gazdálkodási jogkörök gyakorlásának szabályozása döntően megtörtént;

Az önkormányzati vagyongazdálkodás (2) a nettó 5 millió Ft feletti szerződéseket az önkormányzatok nyilvánosságra hozták; az elemi beszámolók közzététele jellemzően elmaradt; több önkormányzat rendelkezett gazdasági társasággal; néhány esetben önkormányzati beavatkozásra volt szükség; előfordult, hogy az önkormányzat az ügyvezetőt, illetve a felügyelőbizottság tagjait nem számoltatta be.

A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodása (1) Az ÁSZ 2013 novemberéig 153 nemzetiségi önkormányzati ellenőrzést folytatott le: „egyablakos” ellenőrzés; hatékony, takarékos ellenőri munka. Az ellenőrzés célja és keretei A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodási kereteinek kialakítása, gazdálkodása és feladatellátása megfelelt-e a hatályos jogszabályoknak? Az ellenőrzés a 2011-2012. évekre terjedt ki.

A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodása (2) Általános tapasztalatok (példák): - az együttműködési megállapodás nem felelt meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak; - a jogszabályi előírásoknak nem megfelelő, hiányos tartalmú szabályzatok; - a jegyző jogszabályban előírt határidőn túli kincstári adatszolgáltatása; - a jegyző nem biztosította a nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodására vonatkozó belső ellenőrzést; - a feladatalapú támogatás felhasználásának elszámolása nem a jogszabályi előírások szerint történt, egyes esetekben a felhasználás jogszerűtlen volt. Kockázatot jelentő területek: - összeférhetetlenség; - pénzügyi kulcskontrollok; - kötelező feladatok ellátásának elmulasztása; - jogosulatlanul végzett hatósági tevékenység.

Az önkormányzatok belső kontrollrendszere A Számvevőszék kockázatelemzéssel kiválasztott 38 önkormányzatnál a 2012-es ellenőrzési program szerint ütemezetten végezte el a - belső kontrollrendszer kialakításának, - egyes kontrollok működtetésének, valamint - a belső ellenőrzés működésének ellenőrzését. Az önkormányzatok belső kontrollrendszere kialakításának számvevőszéki ellenőrzése a 2013-as ellenőrzési program alapján folytatódik, és jelenleg 60 önkormányzatnál van folyamatban. A kockázatelemzésből adódóan az ellenőrzésekkel nyert kép nem általánosítható.

A belső kontrollrendszeren belül értékelt területek A belső kontrollrendszeren belül a kontrollkörnyezet a kockázatkezelési rendszer a kontrolltevékenységek az információs és kommunikációs rendszer a monitoring rendszer kialakítását egyenként és összesítve is értékeltük.

Az ellenőrzések összesített tapasztalatai A belső kontrollrendszer kialakításának hiányosságai magas kockázatot jelentenek a feladatok végrehajtásában. A kulcskontrollok (a szakmai teljesítésigazolás és az utalványok ellenjegyzése) nem működtek megfelelően. A belső ellenőrzés nem tárta fel a belső kontrollrendszer kialakításának, a belső kontrollok működésének hiányosságait.

Kiemelten magas kockázatú Kockázati besorolás Kockázati minősítés Önkormányzatok száma Alacsony kockázatú 3 Közepes kockázatú 4 Magas kockázatú 12 Kiemelten magas kockázatú 19

Ellenőrzési tapasztalatok: jellemző szabályozási hiányosságok és hibák I. A polgármester feladatkörében: Gazdasági program: a jegyző elkészítette, de a polgármester nem/nem határidőben terjesztette elő a képviselőtestület elé. Kötelezettségvállalás: nem írásban vagy ellenjegyzés hiányában, illetve előtt történt. Éves ellenőrzési jelentés: nem a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg lett a képviselő-testület elé terjesztve. Munkaköri leírás: a jegyző vonatkozásában a polgármester nem készítette el, vagy nem került csatolásra a kinevezési okmányhoz. Munkajogi felelősség: az ellenőrzés során feltárt hibák és hiányosságokkal kapcsolatos személyes felelősség esetleges felvetésének kivizsgálása, az eredmény alapján a szükséges intézkedések megtétele.

Ellenőrzési tapasztalatok: jellemző szabályozási hiányosságok és hibák II. A jegyző feladatkörében a belső kontrollrendszer területén: Kontrollkörnyezet: - nem készült el a jogszabály által előírt szabályzat, dokumentum, vagy - a jegyző nem rögzítette a jogszabály által előírt szabályokat; - a meglévő szabályok hiányosak voltak, nem tartalmazták a jogszabályban előírt kötelező tartalmi elemeket. Kockázatkezelési rendszer: Nem végzett kockázatelemzést, kockázatkezelési rendszert nem alakított ki.

Ellenőrzési tapasztalatok: jellemző szabályozási hiányosságok és hibák III. Kontrolltevékenység: - az előzetes írásbeli kötelezettségvállalást nem igénylő kifizetések rendjét belső szabályzatban nem rögzítette, - beszámolási eljárások, a gazdálkodással kapcsolatos belső előírások, feltételek szabályozása nem történt meg, - nem határozta meg a FEUVE-t a jogszabályban meghatározott valamennyi területre vonatkozóan, - a gazdálkodási jogkörök gyakorlói nem kerültek kijelölésre/a kijelölt személyek nem rendelkeztek a megfelelő iskolai végzettséggel. Információs és kommunikációs rendszer: - szabályozási hiányosságok; - nem gondoskodott az adatbiztonság érvényesüléséről. Monitoringrendszer: Nem alakította ki a nyomon követést biztosító rendszert, melynek része a folyamatos és eseti nyomon követés is.

Ellenőrzési tapasztalatok: jellemző szabályozási hiányosságok és hibák IV. A jegyző feladatkörében a kulcskontrollok területén: Kötelezettségvállalás: a belső szabályzatban foglaltak ellenére nem írásban, vagy ellenjegyzés hiányában, egyes esetekben az ellenjegyzés előtt történt; nem vették nyilvántartásba, vagy egyáltalán nem vezettek kötelezettségvállalási nyilvántartást. Szakmai teljesítésigazolás: elmaradt vagy nem a jogszabályban, illetve a belső szabályzatban meghatározott módon történt; az aláírásminta nem volt nyilvántartva, vagy az aláírásmintákról nem vezettek nyilvántartást. Utalvány ellenjegyzése: nem a jogszabályban vagy a belső szabályzatban foglaltak szerint történt. Összeférhetetlenségi szabályok megsértése: pl. a megbízási díjak esetében az érvényesítést és a szakmai teljesítés igazolását ugyanazon személy végezte.

Ellenőrzési tapasztalatok: jellemző szabályozási hiányosságok és hibák V. A jegyző feladatkörében a belső ellenőrzés területén: Belső ellenőrzési kézikönyv: pl. nem készült, nem tartalmazta a jogszabály által előírt tartalmi elemeket. Éves ellenőrzési terv: pl. nem készült; nem alapozta meg kockázatelemzés; az ellenőrzéseket nem e szerint végezték. Ellenőrzési program: a belső ellenőrzési vezető nem hagyta jóvá; nem tartalmazta a jogszabályban előírt valamennyi kötelező tartalmi elemet. Intézkedési terv: nem vagy nem a jogszabálynak megfelelő időben és/vagy tartalommal készült. Éves ellenőrzési jelentés: a jegyző nem biztosította, hogy a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg kerülhessen előterjesztésre. Nyilvántartások: a belső ellenőrzési vezető/illetékes vezető nem/nem a jogszabálynak megfelelő tartalommal vezette a nyilvántartásokat.

Ellenőrzési tapasztalatok (38 önkormányzat eredményei) A kockázatalapú kiválasztást alátámasztó, visszaigazoló eredményeket kaptunk.

Az ellenőrzések hasznosulása Intézkedési kötelem (ÁSZ-törvény): Véget ért a következmények nélküli ellenőrzések korszaka. Közvetlen hozzáadott érték: Javul az ellenőrzött önkormányzatok belső kontrollrendszerének szabályozottsága, működésének megfelelősége. Lehetővé válik a jogszabályi célok teljesülése. Közvetett hozzáadott érték: A nem ellenőrzött önkormányzatok átveszik a„jó gyakorlat”-ot → önkéntes szabálykövetés. Az ÁSZ hangsúlyos szerepet vállal az önkormányzatok ellenőrzésében. A témacsoportos ellenőrzéseknek figyelemfelhívó hatása van (kockázatalapú kiválasztás, nagy számosság).

A programsorozat hasznosulása Szemináriumsorozatunkkal azt szeretnénk elérni, hogy az önkormányzatok illetékes vezetői tudják, milyen fontos a működés szabályozottsága, megismerjék, milyen kockázatokra kell kiemelten figyelni, és rendelkezzenek azokkal a képességekkel/kompetenciákkal, amelyekkel a szabályozottság javítható.

Átláthatóság és hatékonyság Az ÁSZ minden jelentése nyilvános. Az ÁSZ Hírportálján keresztül folyamatosan tájékoztatást ad munkájáról. Az ÁSZ átláthatóságának visszatartó ereje van. A jelentésekkel kapcsolatos híradások minden közpénzfelhasználót arra emlékeztetnek, hogy előbb vagy utóbb az ÁSZ ellenőrizni fogja őket. 2013. január és augusztus között 496 hír jelent meg az ÁSZ Hírportálján.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!