(1543) ifj. Hans Holbein (1497/8-1543) Önarcképek (1542)
Apja, id. Hans Holbein neves táblaképfestő volt, és fia az ő festőműhelyében tanulta a mesterség alapjait, azt a magasfokú rajzkultúrát, amely művészetét jellemezte. Már korán, alig tizennyolc évesen elhagyta a szülői házat, és 1516 nyarán megérkezett Bázelba, ahol életének legnagyobb részét töltötte. A kis várost a művészetek és tudományok otthonának nevezték, hiszen gazdag polgárai szívesen pártfogolták mindkettőt. Itt az első megbízásokat Holbein számára a nyomdák és könyvkiadók adták, ezáltal bontakozott ki művészetének egyik ága, a fametszetkészítés.
(Fára festett olajkép, 207x209.5 cm) Anamorfózis Az anamorfózis egy művészettörténeti kifejezés, amely azokat a felismerhetetlenné torzított képeket jelenti, amelyek csak egy különös nézőpontból, vagy egy rájuk helyezett tükörtárgy segítségével válnak újra láthatóvá. 1533-ban Londonban festette ifj. Hans Holbein a Követek című képet, a leghíresebb anamorfózist használó festményt. A kép két életnagyságú férfit ábrázol, illetve egy elnyújtott, amorf formát, amely látszólag értelmetlenül uralja a kép alsó negyedét. A különös részlet akkor válik érthetővé, ha nem a szokásos módon nézzük a képet, hanem ferde szög alól: ekkor egy emberi koponya képét látjuk meg. (Fára festett olajkép, 207x209.5 cm)
(Fára festett olajkép, 207x209.5 cm) Követek (1533) London (Fára festett olajkép, 207x209.5 cm)
1. vágjuk ki a kritikus részt!
2. forgassuk el balra, 90 fokkal!
3. hajtsuk végre a torzításokat!
4. forgassuk el jobbra, 90 fokkal!
5. vágjuk ki a lényeget!
6. Hogyan néz ki a teljes kép, ebből a szögből tekintve?
ÍGY: →
A kép eredeti elhelyezésének egy lehetséges rekonstrukciója: a lépcsőn fel, ill. lefelé haladó, 160 cm szem- magasságú egyén, szorosan a falhoz simulva, mindvégig a torzítatlan koponyát látta. A lépcső hajlásszöge megegyezik az amorf képrészlet ferdeségével ( e-iránya). Kép: 207x209.5 cm e 160 cm
< Dr. Spissák Lajos, 2008 > VÉGE < Dr. Spissák Lajos, 2008 >