A kulturális különbségek megjelenése és kezelése, valamint kamatoztatása a vállalati értékteremtés folyamatában a MOL-Csoport példája alapján Császi Fruzsina.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Ötvös Zsolt 13DK. Oktober.6.án indultunk 6-an Németországba gyakorlatra Márton Zsuzsanna tanárnővel. Hosszú út után megérkeztünk észak-németországba.
Advertisements

Tiziano III. Pál kuzinok körében DPI-Csepeli-1 ppp dkm Tiziano más kép.
Műfogsor ragasztó teszt Január Németország
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Primer és szekunder kutatás
Beköszöntött az éles WebeC „korszak” Szűcs Attila Készpénzlogisztika Január 30.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
A nemzetközi üzleti élet etikája
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
1956-osok életút jellegzetességei a Kádár- korszakban Szerző: Makai Vivien Konzulens: Dr. Valuch Tibor Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Ki is az elemző közgazdász?
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Tréningcsoportra történő kiválasztás folyamata
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
A Számvitel Didaktikája
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Munkavállalás az Európai Unióban
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Helyettesítő termékek a tej esetében
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Boltvezetői Jelentkezési lap
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Egészségtudatosság a debreceni egyetemisták körében Készült az "Egészségtudatosság a évesek körében - Hozzáállás- elemzés interjús vizsgálat alapján"
Dr. Kocsis M. Tamás: Magyarország és a közösségi védjegyrendszer – egy elszalasztott lehetőség MIE Konferencia május Felsőtárkány.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
A bizalom szerepe Koreai Köztársaság.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Koncz Nikolett Andragógia II. évfolyam Konzulens: dr. Szegál Borisz
Változó szakma-változó értékek?
Országos tanácsadási konferencia
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

A kulturális különbségek megjelenése és kezelése, valamint kamatoztatása a vállalati értékteremtés folyamatában a MOL-Csoport példája alapján Császi Fruzsina Orsolya Debreceni Egyetem Kommunikáció-, és médiatudomány BA szak, III. évfolyam Külső konzulens: Somlyai Dóra, MOL-Csoport Társasági Kommunikáció igazgató Témavezető: Maksa Gyula PhD, egyetemi adjunktus

Kontextualizálás I. A kulturális sokk aktualitása Globalizáció térnyerése Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság (MOL-Csoport) MOL-Csoport térnyerése (országokon és kontinenseken át) A világ 15 országában van jelen (Oroszország, Észak- Afrika) Stratégiai cél: Balti-tengertől az Adriáig jelentős szerep a piacon

Kontextualizálás II. Kalvero Oberg antropológus feljegyzése (1955) Szimptómákkal jellemezhető betegség A téma előtérbe kerülésével új elméletek „A kulturális sokk a külszolgálatra kiküldött alkalmazott reakciója az új, kiszámíthatatlan, és ennél fogva bizonytalan környezetre.” (Adler) Multinacionális cégek figyelmének középpontjában áll Létfontosságú, elhanyagolhatatlan tényező Interkulturális tréningek létrejötte és fontossága

 û Módszertan Empirikus, hipotézis tesztelő kutatás Terepkutatás Kvalitatív személyes mélyinterjúk Earl Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata Kovács Éva: Közösségtanulmány, módszertani jegyzet Előnye Hátránya Közvetlenebb légkör alakulhat ki a beszélgető partnerek között Négyszemközti beszélgetés Rossz élményekről nem biztos, hogy számot ad Tárgytól való elkalandozás  û

A csoport kiválasztása Tudatos 5 Interkulturális menedzser Idegen nyelvek ismerete Interkulturális tréningek MOL rotációs programjában való részvétel

Dolgozat elkészítése Előzetes szakirodalmi kutatás Hipotézis megfogalmazása: az interjúalanyok mindegyikénél megjelent a kulturális sokk jelensége a külföldi kiküldetés időtartama alatt, a szakirodalomban lefektetett és előre jelzett módon 17 főkérdés, néhol alkérdések, összesen 32 kérdés Magánéleti és munkahelyi kérdések egyaránt Interjúk hossza kb. 35-50 perc Személyes találkozók Diktafon használata (megbízhatóság) Geert Hofstede IBM-es kutatásának tanulmányozása

Interjú kérdések csoportosítása Homogén válaszokat eredményező magánéleti kérdések Homogén válaszokat eredményező munkahelyi kérdések Okai: külföldön való tartózkodás, interkulturális tréningek, nyelvtudás Ambivalens válaszokat eredményező magánéleti kérdések Ambivalens válaszokat eredményező munkahelyi kérdések Okai: kulturális különbségek megjelenése

Vizsgált országok Horvátország (INA) Szlovákia (Slovnaft) Románia (MOL Románia) Kazahsztán Olaszország (IES) Magyarország (MOL Nyrt.)

Hofstede kutatási adatai 5 országgal kapcsolatban PDI IDV MAS UAI LTO Magyarország 46 80 88 82 50 Horvátország 73 33 40 - Szlovákia 104 52 110 51 38 Románia 90 30 42 Olaszország 76 70 75 34 Alacsonyabb érték Forrás: Culture GPS Körülbelül azonos érték Magasabb érték Viszonyítási alapérték: Magyarország értékei

Tapasztalatok Hofstede kutatása szerint: Olaszország értékei a leghasonlóbbak, míg Szlovákia értékei a legeltérőbbek hazánktól Saját kutatásom szerint: Szlovákia tekintetében beigazolódott Hofstede eredménye, míg Olaszország esetében nem igazolta vissza kutatásom Hofstede eredményeit Kazahsztán helyzete (Hofstede-nek nincsenek idevonatkozó adatai)

Érdekességek - Olaszország Hogyan érintették Önt az eltérő vallási és normarendszerek a kint tartózkodása során, megijesztették-e Önt? „Olaszországról mindenki azt gondolja, hogy milyen erősen katolikus ország és hogy nagyon fontos a vallás, de ezt mi abszolút nem érzékeltük.” Az üzleti életben való boldogulását könnyebbnek, vagy nehezebbnek érezte? „Mindenképpen nehezebbnek, mert úgy érzem Magyarországon fegyelmezettebbek. Nagyon ritkán van az Olaszországban, hogy egy üzleti megbeszélést pontosan el lehet kezdeni, mert tényleg késnek, nem érnek oda időben és náluk ez teljesen a mindennapok része. Én már ezen fel sem bosszantom magam, hogy egy megbeszélést 5-10-20 perc késéssel kezdünk. Holott Magyarországon, kvázi ez nem fordulhat elő.”

Érdekességek - Szlovákia Mi a helyi hivatalos nyelvről a véleménye, hasznosnak gondolta-e az elsajátítását? „Nyelvében él a nemzet - ez igaz Szlovákiában. Azért is kezdtem el szlovákul tanulni, hogy jobban megértsem a helyiek gondolkodását. Azt hiszem ez volt a legjobb, amit tehettem. Ebből semminemű hátrányom és kellemetlenségem nem származott, sőt óriási előnyt jelentett. Ellentétben a hírekkel engem, mint Szlovákiában élő magyart túl azon, amit idegen országban általában tapasztalhatunk, semmi kellemetlenség nem ért.” Ha változott a véleménye az adott országról, akkor pozitív, vagy negatív irányban? „Óh, persze, nagyon. A kettő között az a nagy különbség, hogy előtte a véleményem, illetve az egész képem Szlovákiáról, igen erőteljesen az írott sajtó és a média által keltett kép volt. Ahogy kikerültem, megéltem a valóságot, ami egész más és sokkal pozitívabb, mint gondoltam. Szlovákia jó ország, ahol jó élni.”

A kutatás konklúziója Saját kutatásom és Geert Hofstede kulturális index értékei alapján: minden interjú alany esetében fellépett a kulturális sokk jelensége, függetlenül attól, hogy hazánktól milyen mértékben eltérő kulturális közegben tartózkodott A sokkhatás enyhítő körülményei: Előzetes interkulturális élmények Interkulturális tréningek MOL-Csoport segítsége Nyelvtudás Emberi faktor Nagyobb volumenű kulturális sokk bekövetkezte már a vizsgált kiküldetés előtt

Hipotézis pusztán részbeni beigazolódása Mindenkinél megjelent és fellépett a kulturális sokk jelenségének legalább egy enyhébb változata, így a dolgozat elején felállított hipotézist a kutatás csak részben igazolta, azért csak részben, mert a kulturális sokk jelensége nem a szakirodalomban előre jelzett módon és mértékben jelent meg a megkérdezettek 100%-nál.

Köszönöm figyelmüket !