Készítette: Vitéz Veronika Szegedi Tudományegyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy kreatív tanulási eszköz
Advertisements

Egymásért fordítsuk meg a napot!. Célok •a fogyatékos emberek elfogadottságának növelése érdekében: ▫integrált események szervezése, ▫a fogyatékos emberek.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Realista építészet EKLEKTIKA
2011. június 21. Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár
Üdvözlök mindenkit!.
Főiskolai Pályázatok Kari érintettségek jan. 31.
Zene: John Lennon - Imagine London délkelet-Britanniában van, a legnagyobb város az Egyesült Királyságban, és évszázadokon át fővárosa a Brit Birodalomnak.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
MRNB Kommunikáció az egyetemen Pécs, április 14.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
3. lépés: Fenomenológiai elemzés
ZENEI ADATBÁZISOK. The Music Index Online A Music Index a zenei időszaki kiadványok legátfogóbb bibliográfiai és részben teljes szöveges adatbázisa több.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Függvénytranszformációk
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Felvilágosodás Bevezető óra.
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
Földünk a második világháború után
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Jelkép-ország Jakab Sándor Kálmán
Magyar Digitális Képkönyvtár az OSZK-ban Dunaújváros, Networkshop március 17.
Összehasonlító pedagógia
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
40 éves osztálytalálkozó
A Platform 2013 évi további programja Jövő Internet Nemzeti Kutatási Program Szerkesztő Bizottság megalakulása- március 31 Workshop május vége: Beszámoló.
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Petőfi Sándor: János vitéz
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Tiflokartográfia kutatások gyakorlati alkalmazása.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A középiskolai oktatás szabályzatai
Információs nap szeptember 8..
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
Kelet-Közép-Európa értelmezése
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
ELTE BTK Budapest, április 27. in4 konferencia Innováció – integráció – információszabadság – intelligens web.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
Plakát Ha lehet, akkor ez 1.oldalon lévő mintából kellene plakátot készíteni A szöveg középen : Kabát akció!, mellette a piros alapú logo A divat.
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Természettudományos nevelés Réti Mónika kutató Kutatási, Elemzési és Értékelési Igazgatóság Iskola- és Módszertanfejlesztő Központ V.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Óvodai és iskolai szociális segítés
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Velünk élő középkor Forrás:
Előadás másolata:

Készítette: Vitéz Veronika Szegedi Tudományegyetem Lábán Rudolf, a táncírás korszerűsítője és a Lábán-rendszer (utó)élete az információs társadalomban Készítette: Vitéz Veronika Szegedi Tudományegyetem

Mi a táncírás? koreográfia: khoreuo = táncolok; grapho = írok görög szavakból A táncjelírás „a táncprodukciók lejegyzési-rögzítési módja.” A táncok két dimenzióban, általában papíron, jelekkel történő rögzítése. Egy-egy leírás arra szolgál, hogy a tánclépés vagy a lépéskombináció pontosan visszaolvasható legyen. Általuk könnyebben felidézhetővé válnak az egyes mozdulatok, megmarad az utókorra az adott koreográfia, és akár magunktól (mester nélkül) megtanulhatjuk a táncot. Természetesen a táncjelírás-rendszerek jelei kizárólag tanulással sajátíthatók el, senki sem születik egyből táncírónak, táncírás-olvasónak. A táncjelírás tehát “a táncprodukciók lejegyzési-rögzítési módja.”A táncok két dimenzióban, általában papíron, jelekkel történő leírása.

A táncírás története 1.

A táncírás története 2.

Ki volt Lábán Rudolf? „A 20. század legmeghatározóbb személyisége, az európai modern tánc megalapítója.” „A táncművészet legjelentősebb megújítója a 19–20. század fordulójától kezdve.” „Az ún. „közép-európai” táncnak egyik legjelentősebb alakja…” „A 20.század világhírű koreográfusa és táncelméleti kutatója.”

A rendszerről Emberi testhez hasonló rendszer (alulról felfelé kell olvasni) Középső vonal: súlyvonal (bal-jobb oldalra oszt) Két szélső vonal: légvonal (belül a láb, kívül a kar szimbólumai) Jelek hossza = mozdulat időtartama Jelek alakja = irány Jelek színe = mozdulat szintje (lent, fent, stb.) Lábán Rudolf rendszerét tehát Lábán-kinetográfiának (görög kinészisz = mozgás + grafé = írás szavakból)nevezik. A Lábán-kinetográfia a világon a legelterjedtebb, hiszen a jelrendszer a test anatómiájának figyelembevételével bármilyen mozgás lejegyzésére alkalmas. Megoldja, hogy a mozdulat térbeli és időbeli jellemzőit egyszerre lehessen feltűntetni. A grafikus jelek formája jelöli a térbeliséget, hosszanti kiterjedése pedig az időbeliséget. Az első változatban a zenében is alkalmazott ötvonalas rendszert használta, amit balról jobbra kellett olvasni, de a vonalak 90 fokos elforgatásával az emberi testhez hasonló rendszert tudott felépíteni, amit alulról felfelé kell olvasni és a lejegyzés jobban követi a test szimmetriáját. Használata: háromvonalas függőleges rendszerben a középső vonal a súlyvonal, ami az emberi testet két oldalra osztja és mellé jönnek a testsúlyt hordozó testrészek mozgásai. „A középső vonaltól jobbra kerülnek a jobboldali testrészek helyzeteinek és mozdulatainak szimbólumai, tőle balra pedig a baloldali testrészeké. A két szélső a légvonal, belső oldalaikra kerülnek a levegőben levő láb helyzet- és mozdulatszimbólumai.” A fej szimbólumait mindig jobbra tesszük. Mindezt még ú. n. testrészjelek és ízületjelek, irányjelek is kiegészítik. Az egyes oszlopokban geometriai szimbólumokat látunk, amik párhuzamosak a tengellyel és megmutatják, hogy a test melyik része mozog. Mindegyik jelölés téglalapformából indul ki, csak módosulhat. Például, ha a téglalap sarka hiányzik fönt vagy alul, akkor előre vagy hátra felé irányuló mozgást jelez. Ha a téglalapból jobbra vagy balra mutató háromszög lesz, akkor a mozgás jobb vagy bal irányát is meghatározza. A jelek hossza pedig a mozdulat időtartamára utal: hosszú szimbólum: lassú mozgás; rövid szimbólum: gyors mozgás. A formák színezése a mozdulat szintjét adja meg: fekete: lent; csíkos: fent; középen ponttal: a földdel párhuzamosan. Könczei Csilla: Jegyzetek a Lábán-táncjelírásról. Kolozsvár- Budapest: Kriza János Néprajzi Társaság. Hagyományok Háza, 2002. 10. p.   A Lábán-kinetográfia a világon a legelterjedtebb, hiszen a jelrendszer a test anatómiájának figyelembevételével bármilyen mozgás lejegyzésére alkalmas. Megoldja, hogy a mozdulat térbeli és időbeli jellemzőit egyszerre lehessen feltűntetni. A grafikus jelek formája jelöli a térbeliséget, hosszanti kiterjedése pedig az időbeliséget. Az első változatban a zenében is alkalmazott ötvonalas rendszert használta, amit balról jobbra kellett olvasni, de a vonalak 90 fokos elforgatásával az emberi testhez hasonló rendszert tudott felépíteni, amit alulról felfelé kell olvasni és a lejegyzés jobban követi a test szimmetriáját. Használata: háromvonalas függőleges rendszerben a középső vonal a súlyvonal, ami az emberi testet két oldalra osztja és mellé jönnek a testsúlyt hordozó testrészek mozgásai. „A középső vonaltól jobbra kerülnek a jobboldali testrészek helyzeteinek és mozdulatainak szimbólumai, tőle balra pedig a baloldali testrészeké. A két szélső a légvonal, belső oldalaikra kerülnek a levegőben levő láb helyzet- és mozdulatszimbólumai.” A fej szimbólumait mindig jobbra tesszük. Mindezt még ú. n. testrészjelek és ízületjelek, irányjelek is kiegészítik. Az egyes oszlopokban geometriai szimbólumokat látunk, amik párhuzamosak a tengellyel és megmutatják, hogy a test melyik része mozog. Mindegyik jelölés téglalapformából indul ki, csak módosulhat. Például, ha a téglalap sarka hiányzik fönt vagy alul, akkor előre vagy hátra felé irányuló mozgást jelez. Ha a téglalapból jobbra vagy balra mutató háromszög lesz, akkor a mozgás jobb vagy bal irányát is meghatározza. A jelek hossza pedig a mozdulat időtartamára utal: hosszú szimbólum: lassú mozgás; rövid szimbólum: gyors mozgás. A formák színezése a mozdulat szintjét adja meg: fekete: lent; csíkos: fent; középen ponttal: a földdel párhuzamosan. Könczei Csilla: Jegyzetek a Lábán-táncjelírásról. Kolozsvár- Budapest: Kriza János Néprajzi Társaság. Hagyományok Háza, 2002. 10. p.

Lábán rendszerének utóélete kezdetben a würzburgi Koreográfiai Intézetben fejleszti k 1930: első tánclejegyző központ: Hamburg- Albert Knust 1940: Dance Notation Bureau (Tánclejegyző Iroda), New York- Ann Hutchinson 1959: Lábán Kinetográfia Nemzetközi Tanács (ICKL), Anglia további fejlesztőközpontok: Nagy- Britannia: Laban Art of Movement Centre (Lábán Művészetének Mozgalmi Központja),Párizs,Németország,Brazília, Chile, Argentína, Magyarország: Zenetudományi Intézet és a Magyar Táncművészeti Főiskola Fejlesztők és terjesztők: Lisa Ullmann és Sigurd Leeder (Anglia), Pino Maklar (egykori Jugoszlávia), Stanislaw Glowacki (Lengyelország), Lugossy Emma, Szentpál Mária, Lányi Ágoston, Fügedi János (Magyarország) Notációs jelek digitális rögzítése (notációolvasó és –szerkesztő programok (Labanatory, LabanWriter, CALABAN, LabanGraph) Néptánc Archívum Táncírástára (http://db.zti.hu/neptanc/mot.asp)

A kinetográfia jelentősége a tánctanulásban A Lábán-féle táncjelírás fontos a táncpedagógiában A képek többletinformáció tartalma az egyszerű szöveggel szemben Mozgáskogníciós képesség fejlődése (könnyebben megérti a mozdulatot) Táncjelek felfogása Tánckotta Gyorsabb és pontosabb reprodukció

A Lábán-jelrendszer, mint tananyag 1940 eleje: a Lábán-féle táncjelek megismerése Magyarországon 1947 körül: az első nyomtatott néptánc-lejegyzések az országban 1940 vége: a kinetográfia tanításának kezdete 1951: a kinetográfia intézményesülése az Állami Balett Intézetben 1962: Györgyfalvay Katalin és Osskó Endréné tanterveiben szerepel 1984: akkreditálják a Magyar Táncművészeti Főiskola néptáncpedagógus szakán (ma már az ELTE-n, SZTE-n, Kecskeméti Főiskolán, stb. is) 27/1998. (IV. 10.) MKM rendelet az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi programjának bevezetéséről és kiadásáról: biztosítani kell a Lábán-féle táncírás megtanulásának lehetőségét

Egy „felmérés” tapasztalatai

Egy „felmérés” tapasztalatai

Köszönöm a figyelmet! vitez.veronika@gmail.com