Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A boldog emberek tudják,
Átma-Véda-Vishwa-Bráhm
Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
A szabad akaratról I. V. Rész
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Készítette: Raczkó Viktória
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Az ókori India filozófiája
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
és a legkevésbé teljes az
Albert Einstein idézetek.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Hódi Sándor A TUDÁS HATÁRAI
Kosztolányi Dezső Nyelv és lélek
Kutya nélkül élni lehet,de nem érdemes.
Alfred Adler individuálpszichológiája
Gondolatok a művészet rendszeréről
A test-lélek probléma a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Környezetértékelési módszerek
Középkori istenérvek.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
A vallás, mint világnézet
Buddhizmus Ferencz Kinga.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Gondolkodás, intelligencia
Buddhista logika és paradoxonok
4. Elmefilozófia.
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
F E J L Õ D É S É S K I B O N T A K O Z Á S
A k i s é n ÉS A N A G Y É n. K É T Á L L Í T Á S Leszületni jó, mert fejlôdünkLeszületni jó, mert fejlôdünk Leszületni kudarc és meg kell szabadulni.
A pszichikumról általában
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A világ teremtése Indiai teremtéstörténet.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Francois Villon.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
LÉLEKVÁNDORLÁS Ahogy azt a védikus írások, és a vaisnava hagyomány tanítja.
Autonómia és felelősségvállalás
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
SZERETET, ÉS MEGBOCSÁTÁS nem gyűlölet, és harag!
EVOLÚCIÓ VAGY INTELLIGENS TERVEZÉS?
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Aquinói Szent Tamás.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Szerző: Vörös László.  Az indiai vallások egyik fő fogalma.  Sramanák szerint a dukkhától való megszabadulás  Ind filozófia szerint brahmannal való.
Nirvána
18. század közepe – 19. század eleje
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
10. rész :Táplálékunk összetevői
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Kultúra és kommunikáció
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás? (Sankara Brahman bizonyítása a szánkhja prakriti-elmélet cáfolatán keresztül)

Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás? Védánta („a Védák vége) Upanisadok filozófiájával foglalkozó irányzat Bádarájana: Brahma-szútra, Gaudapáda: Mándúkjakáriká Világ oka, lényege a szellemi alapelv: a Brahman, az egyetlen valós létező Tapasztalati világ illúzió (májá) Sankara: advaita védánta – kettősség nélküli Önmagunk és a többi lélekkel felruházott lény, mind maga a Brahman Nem tudás (avidjá) → megkülönböztetés → szenvedés Helyes tudás megszerzése → világ valós természetének belátása Helyes tudáshoz a vágyakról való lemondás juttat Móksa Szánkhja („számbavétel”) Tapasztalati és a tapasztalaton túli világ összetevőivel foglalkozik Mahábhárata, Kapila, Ísvarakrisna: Szánkhjakáriká Élet szenvedéssel teli → tudatlanság A világ és a benne lévő szenvedés valóságos Tudatlanság miatti azonosulás a világgal Helyes tudás → világtól való elkülönülés Anyag (prakriti) ↔ Szellem (purusa) kettőssége Anyag → 3 alkotó minőség (guna) Világ 25 összetevője ( tattva): Természet, értelem (buddhi), énképzet (ahankára), elme (manasz), 5 elmeerő, 5 érzék, 5 cselekvőerő, 5 őselem, szellem (purusa) Cél: elkülöníteni az anyagot a szellemtől. Kaivalja

Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás? Sankara Brahma-szútra kommentár: II. Páda, 2. fejezet, 1. szakasz Szánkhja érvek ismertetése: A prakriti annak ellenére idézi elő – teljesen spontán módon – a tudatos lélek (purusa) céljait, hogy ő maga nem rendelkezik tudattal Sankara cáfolata: a megjelenő világ megfigyelése alapján Nem észlelhetünk olyan, nem tudatos lényt a világban, amely elősegítené egy tudatos lény céljait Megjelenő világ, mint külső objektum Megjelenő világ, mint belső objektum Karma beteljesedése a megjelenő világhoz van kötve Tudattalan ősanyag nem tud ilyen rendezett világot létrehozni Magasabb értelem bírja működésre az ősanyagot → Brahman

Tudatos teremtő vagy öntudatlan ősforrás? Fiktív szánkhja reakció: Sankara tévesen hasonlítja a prakritit olyan dolgokhoz, mint pl. kő, földrög, stb. Tudat (csétana) elválasztandó lenne a pszichétől, tudatműködésektől (csittavritti) A psziché, tudatosság → mind az érzékelés az alapjuk, s így a prakritihez köthetőek A purusa képezi tudatunk legbelsőbb, passzív magját Sankara viszont nem tesz különbséget a két tudat között

Köszönöm a figyelmet!