Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra
AgendaKövetkeztetések Címek hatásmechanizmusa További kérdések A kutatás eredményei A kvantitatív elemzés A kvalitatív elemzés A kutatás hátterének bemutatása Médiahatások, framing-elmélet Hipotézisek, módszertan
Demokrácia és média Politika mediatizálódása Politika mediatizálódása Demokrácia vége? Kiterjesztett részvétel? Miképpen hat a média az állampolgárokra? ?
Médiahatások Direkthatás-elméletek Direkthatás-elméletek Korlátozotthatás-elméletek Korlátozotthatás-elméletek
A framing-elmélet Frame két értelmezése Frame két értelmezése Konkrét keret (Szöveg, kép, stb.) „Egyéni” frame Módszertana: kísérletek tartalomelemzés Módszertana: kísérletek tartalomelemzés Legújabb kutatási irányok Legújabb kutatási irányok Frame-ek erőssége Közvetítő közegek Frame-ek megalkotása Stratégiai szerepük Egyoldalú és versengő framek Jelentőségük a véleményformálásban: pl. 9/11 Jelentőségük a véleményformálásban: pl. 9/11 „Egy ügy tálalásában bekövetkező (gyakran kis) változások (esetenként nagy) véleményváltozást eredményeznek” (Chong - Druckman, 2007) (Chong - Druckman, 2007) Újságcímek mint a keretezés eszközei
Hipotézisek A főcímek befolyásolják az olvasó véleményét Az internetes hírportálokon megjelenő manipulatív címek jobban befolyásolják az olvasókat A rendszeres újságolvasókat kevésbé befolyásolják az újságcikkek manipulatív címei Az aránylag ismeretlen témáról szóló cikkek manipulatív címei az átlagosnál jobban befolyásolják az olvasókat Pártpreferencia szerint eltérő a manipulatív címek által gyakorolt hatás mértéke
Módszertan: kísérlet Inger Inger Hírportál Napilap Utólagos mérés
Példa: kérdőív Kérjük, minden cikknél az első kérdésnél írja legfontosabb benyomását az adott témáról. 2. Az újság alapján mi a véleménye a román rendőrök magyarországi tevékenységéről? ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………… A cikk alapján milyen érzések keletkeztek önben a fenti üggyel kapcsolatban? (1: teljesen negatív, 5: teljesen pozitív) 12345
Vélemények eltérése (H1; H2; H4) H² 22,7%14,1%64,7%9,4% 5%
r=0,37; 0,36; 0,24 Az újságolvasás hatása (H3)
Döntés a hipotézisekről ? ? A főcímek befolyásolják az olvasó véleményét Az internetes hírportálokon megjelenő manipulatív címek jobban befolyásolják az olvasókat A rendszeres újságolvasókat kevésbé befolyásolják az újságcikkek manipulatív címei Az aránylag ismeretlen témáról szóló cikkek manipulatív címei az átlagosnál jobban befolyásolják az olvasókat Pártpreferencia szerint eltérő a manipulatív címek által gyakorolt hatás mértéke
Gondolkodási keret - Véleményváltozás A keret ereje: véleményváltozás (keretet elfogadók VVM-je) A keret nagysága: gondolkodásmód (címbeli keretet elfogadók aránya) Címek, melyeknek szignifikáns véleményváltoztató hatásuk volt 0,1 1,3 0,6 1,1 0,0 1,2 0,1
A főcímek hatásmechanizmusa 2. szakasz Vélemény- változás 1. szakasz Keretezés CÍM
Véleményváltozás JelentősNem jelentős Keret jellege Elsődleges Alternatív A főcímek tipizálásaA főcímek tipizálása
További kérdések Internet: gyengébb hatás? Kontraproduktív frame-ek Gondolkodási keret Frame Véleményváltozás
„It’s not what you say, it’s how you say it” (Frank Luntz, 1997)