Dusa Ágnes Réka Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Témavezető: Prof. Dr. Szabó Ildikó OTDK
Campus-lét kutatás OTKA (K 81858) Kortársi szocializáció, csoportképződés, csoportkultúrák Egyik speciális alcsoport: külföldi hallgatók közreműködő kutatóként ezt az alcsoportot vizsgáltam meg társadalomtörténeti források, statisztikai adatok, problémafeltáró interjúk és honlapok elemzése által. Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen
Az előadás felépítése 1. Történeti áttekintés 2. Statisztikai elemzések: nemzetközi, magyarországi és debreceni adatok ismertetése 3. Kutatási kérdések és problémák felvázolása 4. Eredmények bemutatása 5. Kitekintés, további kutatási tervek Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen
Intézmény neveÉvkör Külföldi hallgatók száma Nagyszombati Egyetem – Pesti Magyar Királyi Tudományegyetem Selmecbányai Magyar Királyi Bányászati és Erdészeti Főiskola (Akadémia) Pozsonyi Királyi Akadémia Magyaróvári Magyar Királyi Gazdasági Akadémia Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Történeti áttekintés I. Külföldi hallgatók az egyes intézményekben között Forrás: Heilauf (2006): Külföldi hallgatók magyar felsőoktatási intézményekben Középkori egyetemek Peregrináció 1890 – 1919: 17 ezer magyar diák Bécs, Grác, Prága, német (Karlsruhe), svájci (Basel, Genf), holland (Utrecht), itáliai (Padova, Pavia) egyetemek
Történeti áttekintés II. Az 1950-es és 1980-as évek között Magyarországon tanuló külföldi hallgatók Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Források: Simon Tamás (1987): Külföldi hallgatók pszicho-szociális problémái; Ginter Károly (1993): Tanulmányi célú migráció Magyarországon a II. világháború után; Szemerszki Mariann (2005): Külföldi hallgatók Magyarországon IdőszakKüldő országokKülföldi hallgatók száma Korea20 fő szocialista országok, Afrika, Ázsia, Közép- és Dél-Amerika országai Évente kb. 600, az időszak alatt összesen kb fő 1985/86-os tanév szocialista országok, Afrika, Ázsia, Közép- és Dél-Amerika országai 2.485
OrszágKülföldi hallgatók számaaránya 1.USA ,6 2.Egyesült Királyság ,8 3.Németország ,9 4.Franciaország ,5 5.Ausztrália ,7 6.Kína ,6 7.Japán ,7 8.Kanada ,0 … 10.Hollandia ,7 11.Olaszország ,6 … 23.Magyarország ,5 Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Forrás: Rédei (2009): A tanulói migráció és a munkapiac Nemzetközi tendenciák A külföldi hallgatók száma és aránya a legnagyobb fogadó országokban (2006)
Magyarország mint a diákmobilitás célországa Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Egyetemi és főiskolai szintű képzésben résztvevő hallgatók száma Magyarországon, nappali tagozaton – Egyetemek szerint bontásban (2005) Forrás: Rédei (2009): A tanulói migráció és a munkapiac
A Debreceni Egyetemen tanuló külföldi hallgatók száma 2004 és 2010 között Tanév2004/ / / / /2010 Fő Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása: /
Debreceni Egyetem - országok Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása:
Debreceni Egyetem - karok Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása: /node/369 A Debreceni Egyetem karain tanuló külföldi hallgatók száma évenkénti bontásban 2004 és 2010 között
Kutatási kérdések, problémák 1. Mobilitási tőke; motivációk (Miért Mo., miért a DE?) 2. Milyen fő törésvonalak mentén lehet tagolni a külföldi hallgatók közösségét, melyek a fő csoportképző tényezők? 3. A kibocsátó ország kultúrájához, hagyományaihoz való ragaszkodás, kultúrák közötti átjárás 4. Magyarországhoz és Debrecenhez való viszony (tapasztalatok, ismeretek, nyitottság) 5. Emberi kapcsolatok (konfliktusok, konfliktuskezelési módok, barátságok, párkapcsolatok, tanár-diák viszonyok) Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen
Eredmények, következtetések I. Alkalmazott módszerek: honlapok elemzése, problémafeltáró interjúk készítése és elemzése Angol nyelvű honlap elemzése (előzetes információk egyik forrása): hiány oklevelek kiadása és típusai, statisztikák. Azonban a fontos információk megtalálhatóak. Mégis hiányos információkkal érkeznek hazánkba a külföldi diákok (Simon 1987; Udvarhelyi 2007; Bauwens et al. 2008; Rédei 2009) Interjúalanyok rövid bemutatása (próbainterjúk, későbbi kutatás) Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen
Eredmények, következtetések II. Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen PróbainterjúkTovábbi eredmények A mobilitási tőke magas.A mobilitási tőke magas a külföldiekkel foglalkozó magyarok körében is. Miért Mo. és DE? Ár-érték arány, államok közötti szerződések, előzetes ismeretek Családi, baráti kapcsolatok A képzés típusa erős csoportképző erőt jelent (cserediákok vs. teljes képzésben résztvevők). A kultúra és a vallás szerepe is erős. Gazdasági tőke, kor, tanuláshoz való hozzáállás és teljesítmény, hobbik és szubkultúrák. Hazai kultúrához való ragaszkodás jelentős (ünnepek megtartása; ételek; zene; könyvek; filmek; hazai hírek, események követése). Különösen a magas számban jelenlévők esetében (izraeliek, irániak). Mo. és a DE a tapasztalatok, vélemények tükrében barátságos, az infrastruktúra nem a legfejlettebb, az éjszakai élet unalmas, kevés szórakozási lehetőség van.
Eredmények, következtetések III. Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen PróbainterjúkTovábbi eredmények A magyar kultúra (nyelv, ünnepek, szokások, ételek, történelem, stb.) felé kevésbé nyitottak. Nyitottak és érdeklődőek, de mélyebb ismeretek csak a magyar kapcsolatokkal rendelkezők körében jellemző. Kapcsolatokban (külföldi-külföldi, külföldi- magyar, tanár-diák, diák-diák) kevés konfliktus tapasztalható. Van konfliktus, bizonyos esetekben egészen komoly fizikai erőszak is, utóbbiak nem az egyetemhez köthetők. A konfliktusok kialakulása sokszor kulturális eltérésből fakad. Baráti kapcsolatokat inkább saját kultúrkörből érkezővel, más külföldivel alakítanak ki, de ritkán magyarokkal is. Magyar-külföldi párkapcsolatok is létrejönnek.
További kutatási tervek Interjúk készítése Zárt csoportok résztvevő megfigyelése és esettanulmányok készítése (iráni hallgatók csoportja) Kollégiumi szobák Külföldi hallgatók számára létrehozott facebook csoportok tartalomelemzése Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen
Köszönöm a figyelmet! Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen