Dusa Ágnes Réka Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Témavezető: Prof. Dr. Szabó Ildikó OTDK 2011. 04. 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
Pályaválasztás 2014/15.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Campus Hungary A magyar felsőoktatás külföldi népszerűsítését elősegítő program június 15.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Társadalom – politika – média Komplex digitális tananyag- és taneszköz- fejlesztés a társadalomtudományi képzés számára (TÁMOP /1/A )
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
E RASMUS PROGRAM A K ÖZIGAZGATÁS - TUDOMÁNYI K ARON A 2013/2014. TANÉVBEN BÍRÓ GÁBOR ISTVÁN DÉKÁNI HIVATAL, NEMZETKÖZI ÜGYEK.
Bemutatkozás: Szakosztályunk január 22-én alakult meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Sportegyesületének keretein belül. Célja olyan magas színvonalú.
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Esélyek egyenlősége a felsőoktatásban
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A háború és a modern fegyveres erő
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
Kommunikáció az egyetemen
Tanulási célú migráció a világban és itthon
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
A Wlislocki Henrik Szakkollégium részvétele és tapasztalatai TÁMOP „A tudás disszeminációja.” Trendl Fanni.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Rendezvényszervezés Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok! Educatio Gondolkodom, tehát ott vagyok!
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

Dusa Ágnes Réka Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Témavezető: Prof. Dr. Szabó Ildikó OTDK

Campus-lét kutatás OTKA (K 81858) Kortársi szocializáció, csoportképződés, csoportkultúrák Egyik speciális alcsoport: külföldi hallgatók  közreműködő kutatóként ezt az alcsoportot vizsgáltam meg társadalomtörténeti források, statisztikai adatok, problémafeltáró interjúk és honlapok elemzése által. Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Az előadás felépítése 1. Történeti áttekintés 2. Statisztikai elemzések: nemzetközi, magyarországi és debreceni adatok ismertetése 3. Kutatási kérdések és problémák felvázolása 4. Eredmények bemutatása 5. Kitekintés, további kutatási tervek Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Intézmény neveÉvkör Külföldi hallgatók száma Nagyszombati Egyetem – Pesti Magyar Királyi Tudományegyetem Selmecbányai Magyar Királyi Bányászati és Erdészeti Főiskola (Akadémia) Pozsonyi Királyi Akadémia Magyaróvári Magyar Királyi Gazdasági Akadémia Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Történeti áttekintés I. Külföldi hallgatók az egyes intézményekben között Forrás: Heilauf (2006): Külföldi hallgatók magyar felsőoktatási intézményekben Középkori egyetemek  Peregrináció 1890 – 1919: 17 ezer magyar diák Bécs, Grác, Prága, német (Karlsruhe), svájci (Basel, Genf), holland (Utrecht), itáliai (Padova, Pavia) egyetemek

Történeti áttekintés II. Az 1950-es és 1980-as évek között Magyarországon tanuló külföldi hallgatók Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Források: Simon Tamás (1987): Külföldi hallgatók pszicho-szociális problémái; Ginter Károly (1993): Tanulmányi célú migráció Magyarországon a II. világháború után; Szemerszki Mariann (2005): Külföldi hallgatók Magyarországon IdőszakKüldő országokKülföldi hallgatók száma Korea20 fő szocialista országok, Afrika, Ázsia, Közép- és Dél-Amerika országai Évente kb. 600, az időszak alatt összesen kb fő 1985/86-os tanév szocialista országok, Afrika, Ázsia, Közép- és Dél-Amerika országai 2.485

OrszágKülföldi hallgatók számaaránya 1.USA ,6 2.Egyesült Királyság ,8 3.Németország ,9 4.Franciaország ,5 5.Ausztrália ,7 6.Kína ,6 7.Japán ,7 8.Kanada ,0 … 10.Hollandia ,7 11.Olaszország ,6 … 23.Magyarország ,5 Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Forrás: Rédei (2009): A tanulói migráció és a munkapiac Nemzetközi tendenciák A külföldi hallgatók száma és aránya a legnagyobb fogadó országokban (2006)

Magyarország mint a diákmobilitás célországa Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Egyetemi és főiskolai szintű képzésben résztvevő hallgatók száma Magyarországon, nappali tagozaton – Egyetemek szerint bontásban (2005) Forrás: Rédei (2009): A tanulói migráció és a munkapiac

A Debreceni Egyetemen tanuló külföldi hallgatók száma 2004 és 2010 között Tanév2004/ / / / /2010 Fő Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása: /

Debreceni Egyetem - országok Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása:

Debreceni Egyetem - karok Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása: /node/369 A Debreceni Egyetem karain tanuló külföldi hallgatók száma évenkénti bontásban 2004 és 2010 között

Kutatási kérdések, problémák 1. Mobilitási tőke; motivációk (Miért Mo., miért a DE?) 2. Milyen fő törésvonalak mentén lehet tagolni a külföldi hallgatók közösségét, melyek a fő csoportképző tényezők? 3. A kibocsátó ország kultúrájához, hagyományaihoz való ragaszkodás, kultúrák közötti átjárás 4. Magyarországhoz és Debrecenhez való viszony (tapasztalatok, ismeretek, nyitottság) 5. Emberi kapcsolatok (konfliktusok, konfliktuskezelési módok, barátságok, párkapcsolatok, tanár-diák viszonyok) Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Eredmények, következtetések I. Alkalmazott módszerek: honlapok elemzése, problémafeltáró interjúk készítése és elemzése Angol nyelvű honlap elemzése (előzetes információk egyik forrása): hiány  oklevelek kiadása és típusai, statisztikák. Azonban a fontos információk megtalálhatóak. Mégis hiányos információkkal érkeznek hazánkba a külföldi diákok (Simon 1987; Udvarhelyi 2007; Bauwens et al. 2008; Rédei 2009) Interjúalanyok rövid bemutatása (próbainterjúk, későbbi kutatás) Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Eredmények, következtetések II. Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen PróbainterjúkTovábbi eredmények A mobilitási tőke magas.A mobilitási tőke magas a külföldiekkel foglalkozó magyarok körében is. Miért Mo. és DE? Ár-érték arány, államok közötti szerződések, előzetes ismeretek Családi, baráti kapcsolatok A képzés típusa erős csoportképző erőt jelent (cserediákok vs. teljes képzésben résztvevők). A kultúra és a vallás szerepe is erős. Gazdasági tőke, kor, tanuláshoz való hozzáállás és teljesítmény, hobbik és szubkultúrák. Hazai kultúrához való ragaszkodás jelentős (ünnepek megtartása; ételek; zene; könyvek; filmek; hazai hírek, események követése). Különösen a magas számban jelenlévők esetében (izraeliek, irániak). Mo. és a DE a tapasztalatok, vélemények tükrében barátságos, az infrastruktúra nem a legfejlettebb, az éjszakai élet unalmas, kevés szórakozási lehetőség van.

Eredmények, következtetések III. Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen PróbainterjúkTovábbi eredmények A magyar kultúra (nyelv, ünnepek, szokások, ételek, történelem, stb.) felé kevésbé nyitottak. Nyitottak és érdeklődőek, de mélyebb ismeretek csak a magyar kapcsolatokkal rendelkezők körében jellemző. Kapcsolatokban (külföldi-külföldi, külföldi- magyar, tanár-diák, diák-diák) kevés konfliktus tapasztalható. Van konfliktus, bizonyos esetekben egészen komoly fizikai erőszak is, utóbbiak nem az egyetemhez köthetők. A konfliktusok kialakulása sokszor kulturális eltérésből fakad. Baráti kapcsolatokat inkább saját kultúrkörből érkezővel, más külföldivel alakítanak ki, de ritkán magyarokkal is. Magyar-külföldi párkapcsolatok is létrejönnek.

További kutatási tervek Interjúk készítése Zárt csoportok résztvevő megfigyelése és esettanulmányok készítése (iráni hallgatók csoportja) Kollégiumi szobák Külföldi hallgatók számára létrehozott facebook csoportok tartalomelemzése Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Köszönöm a figyelmet! Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen