MÉRLEGELEMZÉS CÉLKÖLTSÉGSZÁMÍTÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szirmai Andrea PhD hallgató 2005.
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Adatmenedzsment és kontrolling. ADAT Adott folyamat pillanatnyi állapotának jellemzője, mely önmagában nem értékeli az adott folyamatot.  Mennyi?130.
Erőrrásbevonás számvitele
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Árpolitika a turizmusban
Leslie Chadwick: Vezetői számvitel
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Műszaki ellenőrképzés
Készítette: Unyatyinszki Csaba
A projektmenedzsment fogalma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Benchmarking.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kérdések a ZH-hoz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
R. S. Kaplan, R. Cooper Költség és hatás Készítette: Kele Katalin Május 15.
Logisztikai kontrolling
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Célköltségszámítás (Target costing)
Tevékenység alapú vezetés Készítette: Bakos Viktória BME GTK Kiegészítő szak május.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kaizen költségszámítás
Vezetői Információs Rendszer felépítése
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Szolgáltatási tevékenység controllingja Az outsourcing, mint értékteremtő folyamat.
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
9. TÉMAKÖR: ÁGAZATI ÉS FUNKCIONÁLIS SAJÁTOSSÁGOK A KONTROLLINGBAN –
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Vállalkozások elemzése
Termelésmenedzsment Production Management
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Bevezetés a Controllingba
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Művelődésgazdaságtan 2. előadás Szomor Tamás A m űvelő désgazdaságtan tárgya  A művelődést, kultúrát gazdasági szemszögből jellemzi - makro megközelítés.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Minőségbiztosítási ismeretek
Vállalati Gazdaságtan
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Kérdések a második zh-hoz
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Kaizen költségszámítás
Szirmai Andrea PhD hallgató 2005.
Kontroller.
Előadás másolata:

MÉRLEGELEMZÉS CÉLKÖLTSÉGSZÁMÍTÁS

A kontrolling fogalma és történeti kialakulása Az angol ”to controll” kifejezésből származtatjuk, amelyet az irányítani, szabályozni, vezérelni szavakkal lehetne lefordítani. A CO a vezetés alrendszere, amely a tervezést, az ellenőrzést, valamint az információellátást koordinálja. Költségérzékenységből indul ki és alapelve a költségminimalizálás, alapképlete : ár-költség = profit. A kontrollingot a vezetés eszközeként tartjuk számon, olyan eszközként, amely elősegíti azt, hogy a vezetés alkalmazkodni tudjon a környezet dinamikus változásaihoz. A kontrolling rendszer komplexitását emeljük ki, amikor úgy fogalmazunk, hogy a kontrolling a vállalkozás egésze szempontjából fontos folyamatok, tevékenységek, állapotok együttes, komplex, rendszerszemléletű szemmel tartása, értékelése.

A kontrolling gondolkodásmódjának fő kritériumai Célorientáltság Szűk keresztmetszet orientáltság Jövőorientáltság Költségtudatosság

A Stratégiai és az Operatív Kontrolling A hosszabb időszakot felvállaló kontrolling tervezést és ellenőrzést Stratégiai kontrollingként, a rövid távút pedig Operatív kontrollingként különbözteti meg az irodalom és a gyakorlat. Az operatív Kontrolling fogalma: A vállalkozások éves üzleti tervének készítését vállalja fel illetve kvázi naprakészen ellenőrzi annak megvalósulását. Felfoghatjuk úgy is, mint a Stratégiai Kontrolling éves szinten történő " apró pénze váltása". Az operatív kontrolling a stratégiai kontrolling része. A stratégiai kontrolling megvalósításának éves feladatait látja el. Stratégiai Kontrolling fogalma: A stratégiai kontrolling a Stratégiai tervezést és annak az egyes időintervallumokban (pl.: éves) való időarányos megvalósulását (megvalósítását) ellenőrzi, elemzi. Hosszabb időszakot felvállaló tervezés, ellenőrzés (3-5 év).

Operatív kontrolling Az operatív marketing-controlling az aktuális marketingfolyamat gazdaságosságát helyezi előtérbe. Itt mindenekelőtt a számvitel terültéről származó adatok kerülnek felhasználásra, a rövidtávú forgalom, eredmény, likviditás meghatározása érdekében, a vezetés számára. Az operatív marketing-controlling eszközei például: Fedezetszámítás Folyamatköltségszámítás Célköltségszámítás Forgalom-eredmény számítás

Kontrolling-rendszert meghatározó tényező Nem létezik olyan kontrolling-rendszer, amely minden vállalat számára egyaránt optimális. A kontrolling-rendszert mindig az adott vállalat képére kell szabni, igazítani. A rendszernek igazodnia kell a vállalat-specifikus környezeti tényezőkhöz. Egy vállalat kontrolling-rendszerének sikerességét több faktor is befolyásolhatja. Az egyik szerint a kontrolling a vevőnél kezdődik, s biztosítani kell, hogy a vevőnek csak olyan termékeket kínáljanak, melyeket ő valóban akar: a termékeknek pontosan a vevő által elvárt termékfunkciókat kell tartalmaznia és a piacnak megfelelő áron kell kínálni. Nagyon fontos támogató kontrolling-eszköz a target costing, a célköltségekre vonatkozó terméktervezés lehetőségeivel, és a Kaizen, amely a standardok állandó javítására törekszik.

A CÉLKÖLTSÉGSZÁMÍTÁSRÓL termék teljes élettartamára kiterjedő költségcsökkentési módszer, amely legjobban a termék fejlődési fázisában valósul meg. Japánból származik, az 1960-as évekből alapvetően más szemszögből vizsgálja a költség-ár kapcsolatot. A módszer alapegyenlete (ár – haszonkulcs = költség) versenypiaci környezetre épülő folyamat A legtöbb költséget már a termékek és folyamatok tervezésénél meghatározzák

A target-costing főbb jellemzői: a piac követelményei és megszorításai irányítják a költségtervezést; a költségcsökkentés alapját a termék funkcionális tervezése, újratervezése képezi; a piaci ár határozza meg a költséget; a termék vásárlóorientált, ami a minőséget, árat és az átadási időt illeti; a szállítót már a tervezési fázisban bevonják a folyamatba; több tudományág képviselőiből összeállított csapatot használ a költségek kezelésére; csökkenti a vásárlási, használati és karbantartási költségeket a vásárló számára; integrálja az érték képződésének láncát a költségtervezésbe.

A célköltségszámítás folyamata A célár és célköltség meghatározása, lebontása A vevői igények figyelembe vétele A termék-funkciók meghatározása, értékelése a piackutatás segítségével A költségek és vevői igények közötti egyensúly megteremtése, kialakítása Termékkomponensek meghatározása és értékelése Funkció-költség mátrix kialakítás

A CÉLKÖLTSÉGSZÁMÍTÁS ALAPMODELLJE

A HAGYOMÁNYOS KÖLTSÉGSZÁMÍTÁS ÉS A TARGET COSTING ELGONDOLÁSBELI KÜLÖNBSÉGEI

A CÉLKÖLTSÉG-SZÁMÍTÁS RENDELTETÉSE

A PIACORIENTÁLT KÖLTSÉGMENEDZSMENT KIALAKÍTÁSÁNAK LÉPÉSEI

FELHASZNÁLT IRODALOM www.mfor.hu/cikkek/cikk.php?article=10139&pat=14 PÁPAI EMESE – KÖZGAZDÁSZ FÓRUM Franovics Anna: A kontrolling fejlődésének sajátosságai Bodnár Viktória: Árképzés: modellek és módszere Seidenschwarz, W.: Nie wieder zu teuer!, Stuttgart 1997, S. 9 Horváth, P., Controlling 5. kiad.., München, 1994, 480. old.