Kontrolling házi dolgozat Banki kontrolling Hámori Zoltán Hudomiet Péter Izsó Balázs Juhász Tamás Szilágyi László 2006. május 11.
A Balanced Scorecard modell Banki szempontból a legfontosabb nézőpont! Vízió, misszió és stratégia Tanulási és növekedési lehetőségek nézőpontja Pénzügyi nézőpont Működési folyamatok nézőpontja Vevők nézőpontja
Mutatói a következő szempontok szerint kategóriákba sorolhatók: Pénzügyi nézőpont Mutatói a következő szempontok szerint kategóriákba sorolhatók: Árbevétel növekedése és összetétele Költségcsökkentés/termelékenység javítása Eszközkihasználtság
Eredményelszámolás és költségallokáció A bank eredményének lebontása a banki objektumok szintjére. Költségallokáció A költségek lebontása.
Eredményelszámolás - Objektumok csoportosítása (1/2) Bankoknál általában három csoportot különböztetünk meg: Ügyfél/ügyfélcsoport Termék Értékesítési csatorna
Eredményelszámolás - Objektumok csoportosítása (2/2) Jelen esetben: Üzletág Lakosság, vállalat, treasury, vagyonkezelés stb. Ügyfél szegmens Lakosság (magánszemélyek), KKV (kis és középvállalkozások), CORPM (középvállalatok), nagyvállalatok, önkormányzatok stb. Kapcsolattartó (banki kapcsolattartó, aki az ügyfél banki ügyeit kezeli) Ügyfél Termék
Eredményelszámolás - Kettős elszámolás (1/2) Direkt- és shadow- (árnyék) elszámolás Céljai: arra motiválja az értékesítésben dolgozó munkatársakat, hogy az ügyfeleket az igényeknek megfelelően szolgálják ki és ne korlátozzák őket ebben a termék, illetve ügyfél gazdaság/szegmentáció és bevételmegosztás elvei arra motiválja az értékesítésben dolgozó munkatársakat, hogy a bank rendelkezésre álló összes terméket kínálják ügyfeleiknek biztosítja az ügyféligények szakszerű kiszolgálását még akkor is, ha az eredeti szegmensben nem áll rendelkezésre az illető termék ismerete kellő mértékben ösztönzi a vállalati ügyfeleket kiszolgáló lakossági fiókokat az igényelt szolgáltatások végrehajtására
Eredményelszámolás - Kettős elszámolás (2/2) Az ügyfél és a bank által elvárt eredmények: nagyobb fokú ügyfél-elégedettség, mert az ügyfél igénye válik a fő motiváló tényezővé intenzívebb keresztértékesítés nagyobb részesedés a meglévő ügyfélkör pénzügyi kiadásaiból több ügyfél-akvizíció az értékesítésben dolgozó munkatársak teljes hálózatépítő kapacitásának kihasználása miatt a hangsúly a jövedelem-megosztási vitákról áttevődik az értékesítési tevékenységre a belső konfliktusok számának csökkenése
Legfontosabb csoportok („direktségük” szerinti sorrendben): Költségallokáció Legfontosabb csoportok („direktségük” szerinti sorrendben): Fióki direkt költségek (direkt fióki költségek) Üzleti terület központjainak költségei (indirekt fióki költségek) A támogató egységek üzleti területre allokált költségei (indirekt fióki költségek) Egyéb költségek (indirekt fióki költségek)
Top-down jellegű tervezés: tervezési alapelvek, fő teljesítmény elvárások, VB elvárások (anyabank) részletes üzletpolitikai célkitűzések és tervek (üzletágak/leányvállalatok-költséggazdák-kontrolling) Tervek: Stratégiai terv (hosszú távú: 3 év) Éves terv (rövid távú operatív terv) + Évközi prognózisok (célja a menedzsment és a tulajdonosok tájékoztatása az éves tervben foglaltak várható alakulásáról)
Tervezés – A tervek felépítése Külső környezet Üzleti célkitűzések – Üzleti tervek Belső működési feltételek – Támogató (Support) területek működési költség és beruházási tervei
Tervezés – A tervezés menete Szervezési igazgatóság Leányvállalatok Kontrolling főosztály Üztletágak, költséggazdák Kockázatkezelés I-V havi tényadatok megküldése a tervező egységeknek + Részletes makrogazdasági prognózis elkészítése Határidő: július eleje Projektötletek és Fejlesztési igények felmérése és a Kontrollingnak való megküldése Határidő: július eleje Tervezés – A tervezés menete Tárgyévi prognózis + tervévi célok és részletes adatok elkészítése, egyeztetése a kapcsolódó területekkel Határidő: július közepe Tárgyévi prognózis + tervévi célok és részletes adatok elkészítése Határidő: július vége Költség és beruházás tervek egyeztetése a Kontrolling koordinációjával Határidő: augusztus eleje A résztervek alapján a bankcsoporti tárgyévi prognózis és terv összeállítása, VB elé való terjesztése Határidő: augusztus közepe VB megjegyzései alapján a tervek véglegesítése Határidő: augusztus vége VB megjegyzései alapján a tervek véglegesítése Határidő: augusztus vége Éves terv VB, majd IG elé terjesztése Éves terv visszaigazolása üzletágak, költséggazdák, leányvállalatok felé Határidő: november vége Az elfogadott banki terv lebontása hálózati régiókra, fiókokra Határidő: december vége Terv anyabanknak és felügyeleti szerveknek való megküldése A terv jóváhagyatása az éves rendes közgyűléssel
Köszönjük a figyelmet!